Er zijn van die momenten waarop je je realiseert dat je ineens volwassen bent geworden. Wanneer je liever ervoor kiest om zaterdagochtend fit te zijn dan dat je vrijdagavond tot diep in de nacht doorhaalt. De eerste keer dat er u tegen je wordt gezegd. Of wanneer het zusje van een vriend opeens een aantrekkelijke vrouw blijkt te zijn geworden. Precies dat gevoel bekruipt je wanneer je voor het eerst oog in oog staat met de smart 5 Summit Edition. smart, dat ooit synoniem stond voor piepkleine stadsrakker met de draaicirkel van een botsauto, zet met de 5 een serieuze stap richting de grote jongens. Letterlijk, want deze volledig elektrische SUV is allesbehalve klein. Een bakbeest? Dat niet. Eerder een imposante verschijning die duidelijk wil zeggen: “Ik ben niet langer het kleine broertje. Ik ben hier om serieus genomen te worden.”
Ze hebben ‘m gelijk maar geïntroduceerd in zes verschillende versies: Pro, Pro +, Premium, Pulse, Summit Edition en Brabus. Wij kregen de meest avontuurlijke van het stel mee - de Summit Edition – om ‘m als daily driver te gebruiken. Van weekendboodschappen doen tot een roadtripje door het Groene Hart richting de Reeuwijkse Plassen. Na een week is er weinig meer over van onze oorspronkelijke associaties met smart.
Grote jongen
Waar de klassieke smart rond en guitig was, kiest de #5 voor een hoekige en gespierde lijnvoering. Het oogt fris, modern en een tikkie brutaal. Vooral in de Summit Edition met zijn 20-inch Helix-wielen, subtiele badges en extra offroad-accenten. De frameloze deuren en elektrisch verzonken handgrepen doen een duit in het premium zakje, terwijl de scherpe LED-koplampen met CyberSparks de auto iets futuristisch geven.
Parkeren in de Amsterdamse binnenstad is ineens een heel ander verhaal. Ja, de draaicirkel is nog steeds oké, maar je voelt wel dat je met een serieuze SUV onderweg bent. De tijd dat je de smart dwars in een parkeervak kon gooien is met de smart 5 definitief voorbij. Het formaat zorgt er ook voor dat we een beetje lopen te klooien met wat te krappe parkeerplaatsen. Dit is niet bepaald een stadsauto.
Lounge op wielen
Wat het dan wel is? Stap je in, dan lijk je in een hippe Scandinavische designlounge te zijn beland. Duo-lederen stoelen, sfeerverlichting in 256 kleuren en een minimalistische lay-out die dankzij de imposante schermen (tot 13 inch groot) strak en overzichtelijk blijft.
De Summit Edition komt standaard met vierwielaandrijving, een panoramisch dak en een flinke dosis luxe. Het infotainmentsysteem draait op een Unreal 3D-engine, waardoor de graphics niet zouden misstaan in een gameconsole. Sterker nog: je bijrijder heeft een scherm waar hij op kán gamen. Daarnaast is ook Prime Video geïntegreerd, waardoor je films en series kan checken. Daarbovenop krijg je een Augmented Reality head-up display dat pijlen op de weg projecteert alsof je in een sci-fi film begeeft.
We rijden ermee langs de kronkelige landweggetjes bij de Reeuwijkse Plassen en het voelt oprecht alsof je co-piloot niet naast je zit, maar ín je voorruit huist. Handig, maar ook gewoon leuk speelgoed.
Krachtpatser in maatpak
Ook qua pk’s moeten we even twee keer knipperen als we een blik werpen op de lijst met specs. Holy moly, dit zijn hele serieuze cijfers. Onder de kap van de Summit Edition ligt een 100 kWh accu gekoppeld aan twee elektromotoren die samen goed zijn voor 432 kW, wat neerkomt op 587 pk. Vijfhonderdzevenentachtig pk! In een smart! Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat dit soort vermogensaantallen enkel voorbehouden waren voor de sportievere Italiaanse en
Britse merken. Met dit vermogen katapulteert deze SUV zichzelf in in minder dan vijf seconden naar de 100 km/u en dat merk je vooral wanneer je bij het stoplicht even vergeet dat je boodschappen op de achterbank hebt staan.
Maar het is niet alleen maar rechtdoor-snelheid. Dankzij de vierwielaandrijving en de speciale offroad-rijmodus voelt de auto zich ook thuis buiten de gebaande paden. Wij hebben ‘m weliswaar niet door de Alpen gejaagd, maar op een modderig parkeerterrein bij de plassen kwam hij zonder morren los. Voor een merk dat ooit werd geassocieerd met ultrakorte stadsritjes is dat best een prestatie.
De luchtvering ontbreekt (dat mag je pas verwachten bij echt high-end SUV’s), maar de demping is volwassen genoeg om Nederlandse drempels en klinkerwegen moeiteloos te verteren.
Laden
Volgens de officiële WLTP-cijfers haalt de Summit Edition een actieradius van 540 km. Dat is zeer behoorlijk. In de praktijk haal je er bij normaal gebruik gemakkelijk 450 tot 500 km uit. Op ons rondje door het Groene Hart tikten we de 18 kWh per 100 km aan, wat netjes is gezien het vermogen en formaat.
Laden gaat rap dankzij de 800 volt-technologie en maximaal 400 kW DC-laden. In theorie betekent het dat je in 18 minuten van 10 naar 80 procent zit. Mits je natuurlijk zo’n hypercharger weet te vinden, en dat blijft in Nederland soms nog een sport op zich. Voor thuis of op kantoor laad je met 22 kW AC, waarmee de accu in een nachtje weer vol is.
Camping-gasten
Ruimte is een van de grootste pluspunten. De lange wielbasis en hoekige proporties leveren een interieur op dat zonder moeite een gezin en een hond (of twee) en een week aan bagage slikt. Ook een prima vervoersmiddel voor de uitwedstrijden met je voetbalteam, want mede dankzij de vlakke vloer kun je achterin met gemak drie volwassenen kwijt.
Ook een mooie feature is dat je ‘Kampeer-modus’ aan kan zetten, waarmee je alle stoelen in kan klappen zodat je er een matras in kwijt kan. Er is daarnaast een accessoirepakket beschikbaar met een side ladder en roof rack, waarmee je je kampeeravontuur helemaal optimaal maakt. Wie had het nog over een camper? Het avontuur kun je gewoon met je smart 5 opzoeken.
Elektrisch rijden betekent stilte, maar smart vond dat te saai. Daarom krijgt de Summit Edition een degelijk audiosysteem met 9 speakers, dat erg goed klinkt. Het is niet de 20-speaker Sennheiser-set uit de Premium-variant, maar ook dit systeem maakt van een roadtrip een concertzaal.
Voeg daar het panoramadak aan toe en je hebt een auto die niet alleen functioneel is, maar ook een lekker sfeertje neerzet. In de avond met zachte sfeerverlichting en een beetje elektronische muziek voel je je bijna in een loungebar op wielen.
Van micro naar macro
De smart 5 is alles wat je niet van een smart verwachtte en dat is precies waarom hij zo interessant is. Waar het merk ooit draaide om ultracompacte stadsoplossingen, levert het nu een SUV die niet misstaat naast concurrenten als de BMW iX3 of Mercedes EQC. Sterker nog: de Summit Edition heeft iets eigenzinnigs wat ‘m ontzettend leuk maakt.
Is het de meest betaalbare EV? Absoluut niet. Met zijn prijskaartje van zo'n 50k zit hij stevig in het premiumsegment. Maar je krijgt daar wel een unieke mix van prestaties, luxe en avontuurlijk karakter voor terug.
Volwassen fun car
Na een weekend met de smart 5 Summit Edition kunnen we maar één conclusie trekken: dit is geen stadsautootje meer. Dit is een volwaardige premium SUV die niet alleen techniek en vermogen levert, maar ook charme en karakter. Het merk is volwassen geworden, maar zonder zijn lef te verliezen. Misschien is dat wel de mooiste transformatie die een auto kan maken.
Meer info over de smart 5? Check smart.nl. smart 5 Summit Edition in specs
Motor: Twee elektromotoren (AWD)
Vermogen: 587 pk (432 kW)
Koppel: 643 Newtonmeter
Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 seconden
Topsnelheid: ca. 200 km/u
Actieradius (WLTP): 445 km
Gewicht (leeg): +- 2.370 kg
Laadvermogen: DC tot 400 kW, AC tot 22 kW
Vanafprijs Summit Edition: €59.440
Gallery