Al jarenlang kennen we Shoei als een van de meest toonaangevende helmenmerken ter wereld. Met de Shoei X-SPR Pro zetten zij een nieuwe standaard neer het gebied van">op het gebied van motorhelmen . Wij kregen een masterclass kwaliteitshelm bouwen.
De Shoei X-SPR Pro is het absolute topmodel in het assortiment van het Japanse motorsporthelmenmerk, zo vertelt Paul Welp van Shoei . “Dit model zal de basis zijn voor al onze toekomstige modellen. Alles wat we van deze helm afleiden, gaan we weer toepassen bij een nieuwe Tour-helm of Jet-helm.” De Shoei X-SPR Pro is dus ontwikkeld met oog op de racerij. Niet voor niets racen de snelste motorrijders ter wereld met de X-SPR Pro op hun hoofd. Onder andere MotoGP-coureurs als Marc Márquez, Alex Márquez en Fabio Di Giannantonio rijden ermee. Maar ook iemand als World SBK-coureur racer Toprak Razgatlıoğlu en de Nederlandse rijder Zonta van den Goorbergh in de Moto 2 dragen de Pro.
Paul: “De X-SPR Pro is een evolutiemodel ten opzichte van de X-Spirit 3. Dat model was op het gebied van aerodynamica en ventilatie al een zeer geavanceerd model, maar nog niet geavanceerd genoeg. Bij de MotoGP bereiken ze nu snelheden van wel 350 a 360 kilometer per uur. Moet je je voorstellen wat voor krachten er op het hoofd worden losgelaten als Marc Márquez op Mugello van het rechte stuk afkomt, vanachter zijn kuip naar boven komt en dan in één keer met 360 km/u een luchtstroom langs z’n hoofd krijgt. Dat is ongekend. De De X-SPR 3 was tot 320 km/u stabiel, dus we moesten met de Pro een nieuwe stap maken. De Pro is helemaal opnieuw ontworpen. Er zijn meer dan 150 studiemodellen gecreëerd voordat de definitieve vorm is bepaald. Dat is een ontzettend intensief innovatietraject geweest.”
Dat zit ‘m met name in de geavanceerde aerodynamische vormgeving. “Vorm gaat altijd boven esthetische schoonheid, dus de vorm moet functioneel zijn. Daarna moet het ook nog mooi worden”, zegt Paul. In de helm zit een spoiler met een kenmerkende brede schep. De diffuser die hierachter zit is bijvoorbeeld veel scherper geworden. Dat is echt van een Formule 1 achtig niveau.” Spoiler, diffuser, het zijn termen die we kennen bij de ontwikkeling van sportauto’s. Het ontwerpen van een racehelm heeft gelijkenissen. Er is door Shoei dan ook voor miljoenen geïnvesteerd in research & development. Zo hebben ze onder meer een eigen windtunnel bij de fabriek in de buurt van Tokio. “Als je aandachtig naar de helm kijkt dan zie je dat er allerlei vlakke en andere aerodynamische vormen zijn waar je in eerste instantie niet bij stilstaat. Die dragen er dus aan bij dat een helm bij dergelijke hypersnelheden stabiel blijft zitten.”
Het maakt de Shoei X-SPR Pro tot de ultieme racehelm, die uiteraard ook uitstekend past bij de dagelijkse motorrijder. Hoewel jij hoogstwaarschijnlijk niet met 350 km/u over de A2 zal rijden, geldt het draagcomfort natuurlijk ook bij lagere snelheden. Een van de dingen waarop Shoei zich onderscheidt op het gebied van comfort, is het aanbieden van personal fitting. Iets dat ook wij mogen ervaren.
“Personal fitting is een kleine twintig jaar geleden bedacht door meneer Ebisawa, onze Japanse techneut bij Shoei. Hij is verantwoordelijk voor de creatie van onze pashelmen. Hij heeft een heel onregelmatig hoofd, waardoor hij nooit een motorhelm met veel plezier kon dragen. Toen is hij gaan kijken: kan ik voor mezelf een voering creëren met diverse materialen die ik tot m’n beschikking heb zodat ik betere pasvorm voor mezelf kan ontwerpen?”, vertelt Paul terwijl hij het formaat van ons hoofd opmeet.
Ebisawa-san bleek niet de enige te zijn met dit probleem. Later bleek uit data dat liefst 93% van de mensen een standard helm niet als exact aansluitend ervaart. Slechts 7% van de mensen past dus gelijk een standaard helm. Dat bracht de noodzaak naar voren van het ontwikkelen van een personal fitting systeem. Een van de stappen die moest worden genomen was een aanpassing in de productie en constructie van de helmen. De helmen van Shoei moesten voortaan modulair gebouwd worden. Dat zit ‘m vooral in de voering die uitneembaar is. “We werken zo dat we met een minimaal aantal aanpassingenstukken een maximumaantal helmen kunnen aanpassen. Een ander belangrijk punt in onze filosofie is dat we op de beleving van de klant willen anticiperen. Sommige klanten willen graag een heel comfortabele helm, iemand anders heeft een voorkeur voor een meer spartaanse helm. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Samen bepalen we de positionering en het comfortniveau van de klant. Dan heb je echt 360 graden verhaal, want dan kun je de pasvorm en compressie zo manipuleren zodat de helm voor ieder individu ideaal aansluit en uitgebalanceerd is.” Als ons hoofd is opgemeten worden de stukken in de helm gezet die ervoor zorgen dat de Pro optimaal aansluit op de vorm van ons hoofd. Hoewel het subtiele wijzigingen zijn, merk je direct dat de helm nu helemaal geoptimaliseerd is. We ervaren minder speling, het zit steviger en helm en hoofd voelen meer als één geheel aan. Het zijn de puntjes op de i die het verschil maken.
Het gevolg is dat door personal fitting de helm beter en stabieler zit, waardoor de motorrijder met meer comfort onderweg is. Het zorgt er tevens voor dat mensen geconcentreerder rijden en minder vermoeid van hun motor afstappen. Doordat de helm de rijder minder belast, blijkt uit onderzoek dat ze door die helm vaker en langer motorrijden. Paul: “De derde factor was dat we een meetmethode moesten ontwikkelen waarmee we de lengte, breedte en de hoogte van het hoofd meten, zodat die vervolgens ingevoerd kunnen worden in het gepatenteerde Personal fitting systeem. We hebben een instrument ontwikkeld die we wereldwijd versturen naar onze dealers. Zij leren daar mee omgaan en kunnen zo zelf het personal fittings methode toepassen bij de klanten. Het is dus wetenschap gecombineerd met wensen van de klant en expertise van de specialist. Tel die facetten bij elkaar op en in 99,99% van de gevallen krijg je een perfect resultaat.”
Meer info over de Shoei X-SPR Pro? Ga naar voordeelhelmen.nl en/of bezoek een van hun winkels.