Bij Harley-Davidson denk je al snel aan bebaarde, getatoeëerde mannen op motoren die je het leplazarus laten schrikken als ze het gas opentrekken. Daarom des te verrassender dat de Amerikanen aankondigden een elektrische motor op de markt te slingeren. Wij reden met de spiksplinternieuwe Harley-Davidson LiveWire. En ja, jij snapt ook dat zo’n testritje in Barcelona moet plaatsvinden. Ja wat denk je, we gaan natuurlijk niet bibberend van de kou een rondje door Nederland tuffen. Dus staan we met een zacht zonnetje op ons bolletje en een voor december ongekend aangename temperatuur van 16 graden, in een buitenwijk van Barça (huh,
daar waren jullie laatst toch ook al ?) te genieten van een stokbroodje jamon ibérico. De Catalaanse hoofdstad is een geliefde plek voor auto- en motorfabrikanten, omdat je er ook in de winter nog aangenaam kan rijden. Wij kunnen er niet rouwig om zijn. Heel lang zijn we niet in Spanje, dus we stappen gelijk naar binnen bij de werkplaats van Harley-Davidson waar een tiental LiveWire’s staan uitgestald. We voelen ons even die kwispelende hond die je bedelend aankijkt en continu een pootje wil geven, zoveel zin hebben we om op deze Harley te rijden. Elektrische auto’s zijn inmiddels wel gevestigd in het straatbeeld, maar de markt van elektrische motoren staat in vergelijking met z’n vierwielige broeders nog behoorlijk in de kinderschoenen.
Er zijn ook nog nauwelijks grote merken die zich eraan hebben gewaagd, daarom des te opvallender dat het juist Harley-Davidson is die met een elektrisch model komt. Uiteraard zien sommige Harley fans het als hoogverraad, een Harley moet immers de stenen uit de straat ronken. Die mensen hoeven ook niet bang
te zijn. Het is geen vervanger, de bulderende motoren blijven hun trademark. Dit is gewoon een nieuwe markt die ze aanboren. Gelijk hebben ze: je kan beter pioneren dan
een beetje achter de feiten aan hobbelen toch? Ze gaan zich overigens flink roeren in de elektrische markt, want de komende jaren
kun je bijvoorbeeld ook elektrische fietsen verwachten van Harley. De LiveWire is enkel het eerste wapenfeit. En wat voor een.
Chris lekker aan het motorrrrrrrijeeeeeee
Fantoompijn
HOLY FUCKING SHIT, wát is dit ziekelijk vet. In de eerste kilometer krijsen we als een blij kind in onze helm. We zeggen letterlijk hardop tegen onszelf: ‘dit is niet normaal’, of een ogenblik later ‘jeuzes wat vet’. Nou hebben we de clou van onze mening over deze bike al een beetje verklapt, maar hé, dit is nou eenmaal hoe het ging. En dan te bedenken dat we nog in rijmodus Rain starten, waarbij je niet eens beschikking hebt over vol vermogen van 105 pk die uit de 15,5 kWh elektromotor wordt gepeuterd. In standje Sport gaat dit ding helemaal af als een raket. Dan
heb je beschikking over 100% vermogen. Op ieder moment heb je de beschikking over het maximum koppel van 116 Newtonmeter. In 3,0 seconde naar de 100 km/u, dat is natuurlijk aan de vlotte kant. Omdat je niet hoeft te schakelen (wat wel wennen is) kun je gewoon in een rechte lijn door accelereren, zonder oponthoud van de volgende versnelling. Je hebt dus ook geen koppeling bij je linkerhand. Een soort veredelde fantoompijn; zo moet het ongeveer voelen als je geen been meer hebt, maar je nog wel z’n aanwezigheid voelt. Naast snel, rijdt ‘ie ook heel comfortabel en gedraagt ‘ie zich uitstekend in het bergachtige gebied van Barcelona, rondom Park Guëll, waar je na een bocht even stil wordt
van het formidabele uitzicht over de metropool.
Sound
Dat geluid is ook tof hoor. Yep, wij zeggen het gewoon: het geluid van de elektrische Harley is vet. Niet ‘bop, bop, bop’, maar een soort oplopende ‘whieeeeeeee’. Je weet wel, het geluid dat een elektrische motor maakt als ‘ie optrekt (als iemand weet hoe je dat geluid uitschrijft, let us know). Het voelt alsof we al in 2036 rijden, terwijl de rest van het verkeer nog in 2019 loopt te klootviolen. We kregen er een beetje Minority Report en/of Tron: Legacy gevoel bij.
De looks spelen daar natuurlijk ook wel een rol in, met z’n mooie LED-lichtbundel voorop. Wij vinden het design echt heel erg dik. Qua type zit ‘ie een beetje tussen een scrambler en een naked bike in. Op kleurengebied kun je kiezen uit oranje, geel of zwart, waarvan we oranje het mooist vinden. Op ontwerpgebied vinden we de plaatsing van het remlicht rondom de achterband het enige minpuntje. Persoonlijk vinden wij het mooier als deze onder het zadel zou zitten, maar dit kan een handige Harry vast voor je regelen. Ook een dik pluspunt is het schitterende 4,3 inch scherm, waarop alle info staat die je nodig hebt. Als je je telefoon erop aansluit heb je beschikking over navigatie, vink je cruise control aan, of zet je ‘m in een van de vier voorgeprogrammeerde rijmodi. Het scherm is touch, maar er is ook een joystickje die je met je duim kan bedienen terwijl je hand aan het gaspedaal hangt. Aangezien die stationair geen geluid maakt, hebben ze er een feature van een heart beat in verwerkt, die je regelmatig voelt kloppen en je eraan herinnert dat je aan staat.
Achterlicht zou mooier staan onder het zadel, al geeft het 'm ook wel weer iets eigens.
Bereik
Hoe lang je met een volle accu doet? Het gecombineerde bereik is 235 kilometer voor in de stad en 152 voor snelweg bereik. Dat is gewoon prima. Met de fast charge technologie ben je bovendien in 40 minuten weer opgeladen tot 80%, of 100 procent in een uur. Als je de elektriciteitskosten wat wilt dimmen, dan hang je ‘m gewoon op werk aan de oplader en zet je ‘m ’s avonds als je thuis komt in de garage. Laadpunten zijn er in elk geval genoeg, ook op de weg. Dus daar hoef je je geen zorgen te maken.
Dan nog even over de prijs. Ehm, jaaahááá. Nee, hij is niet goedkoop. Je moet er wat voor over hebben om een early adopter te zijn. €34.000 om precies te zijn. Voor dat geld kun je bijvoorbeeld ook zo’n prachtige caféracer van
Arjan van den Boom op de kop tikken. Maar dit is wel next level future shit. Natuurlijk houden wij van jankende en bulderende motoren, maar als dit de toekomst is van het motorrijden, dan zien we die heel zonnig tegemoet.
Zelf testritje boeken? Bij harley-davidson.com kunnen ze je wel helpen Specs Harley-Davidson LiveWire
Prijs:€34.000 Motor: 15,5 kWh elektromotor
Vermogen:105 pk Koppel: 116 Newtonmeter
Acceleratie 0-100:3,0 seconden Topsnelheid: 177 km/u
Actieradius:152 kilometer (gecombineerd)
Credits