Als je naar onze favoriete motoren vraagt dan zal de R nineT hoog scoren. Met de toevoeging Urban GS heeft BMW daar een avontuurlijke variant op ontwikkeld. Voluit wordt dat dus de BMW R nineT Urban G/S. Gooi de termen scrambler, urban en avontuur in de blender en je krijgt een heerlijk recept als deze bad ass bike. Gas erop!
Oké, in de kern zit het stukje avontuur van de BMW R nineT Urban G/S met name in de looks. Dit is dan ook een ode aan de welhaast mythische G/S motor van BMW, maar dan in de R nineT verpakking.
De GS is die grote alleskunner die je vaak over de snelweg ziet toeren. Dat is zo’n motor waar je zonder problemen mee naar China rijdt. Dwars door de bergen van Kirgizië, over de zanderige paden in Turkmenistan zo de grens van de reus uit het oosten in. Het eerste exemplaar stamt alweer uit 1980, waarna er talloze opvolgers volgden.
We zien ook direct een paar gelijkenissen tussen dit exemplaar en de bike waar hij deels naar vernoemd is. Met name aan de voorkant, met het crosser achtige voorspatbord, de hoge vering en de koplamp. Dat onderscheidt ‘m visueel enorm van z’n drie broers. Het maakt ‘m meteen tot het stoerste lid van het gezin. Waar z’n R nine T-broertjes braaf rechten en communicatie zijn gaan studeren, daar is de Urban G/S gewoon voor het Korps Commandotroepen gegaan. Verder zijn er logischerwijs veel gelijkenissen, met als pronkstuk dat beest tussen je benen: een luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor a 1170 cc die goed is voor 110 pk.
Nou, dat wil wel hoor. En een heerlijk geluid dat ‘ie maakt. Je hebt ook continue het gevoel dat ‘ie wil vlammen. Als je stationair voor het stoplicht even een dot gas geeft, dan voel je de motor als een kwispelende golden retriever schudden van opwinding. En dat geluid. Poah, lekker hoor. Dit brult. Als je vervolgens vanuit hoog in de toeren het gas loslaat, krijg je een paar prachtige knetters als traktatie. Er zullen ongetwijfeld een hoop buurvrouwen geërgerd opkijken als jij weer zo nodig de stoere jongen moet uithangen als je door je straat rijdt, maar dit is waar je als 16-jarig puistenpubertje met opgevoerde Tomos van hebt gedroomd. Je krijgt vanzelf zin om continu die sound te laten galmen. En dan te bedenken dat hier gewoon nog een standaard uitlaat opzit.
Je kan de BMW R nineT Urban G/S standaard krijgen in het wit, rood en blauw (viva Hollandia), maar wat te denken van deze setting? Mag er wel zijn hè. Joel Beukers zou zich tevreden in z’n handjes knijpen met zo’n kleurencombo. Als hij z’n motorrijbewijs haalt denken wij te weten waar hij gaat shoppen. Ons exemplaar is nog extra verwend met het Option 719 pakket, wat inhoudt dat alle details ook nog een gouden randje hebben gekregen. Komt wel weer een ruime €2.600 extra op de factuur.
Qua rijden zijn we in een woord klaar: super. Je zitpositie is perfect, het stuur en je voetsteuntjes zijn wat hoger, zodat je wat meer rechtop zit. Schakelen gaat ontzettend soepel, sturen is heel flexibel en je voelt je al snel vertrouwd met de motor. Hij voelt vanaf het begin heel betrouwbaar. Je zou bijna a la Jeffrey Herlings meteen door het zand willen ploegen om alle sores van de werkweek van je af te jumpen. Die verleiding hebben we kunnen weerstaan, maar in de praktijk zou je er prima mee moeten kunnen off roaden. Optioneel kun je er ook noppenbanden opzetten, mocht jij je avontuurlijke plannen daadwerkelijk willen transformeren in keiharde daden.
Bovenal is toch een asfaltstrijder waar hij tot z’n recht komt. Je voelt ook echt dat je op een kwaliteitsmotor rijdt, met een handige feature als je knipperlicht die vanzelf afslaat (dat willen motorrijders nog wel eens vergeten). Is er na bovenstaande lofzang dan niks op aan te merken? Nou ja, het is wel een motor met weinig poespas. Daar is niks mis mee hè, begrijp ons niet verkeerd. Maar voor dit exemplaar moet je wel bijna 20k aftikken. Voor zo’n prijs zouden we een toerentellertje en een benzinemetertje wel op prijs stellen. Maar ach, dat is allemaal vergeten zodra je op de BMW R nineT Urban G/S stapt, die gashendel opentrekt en dat heerlijke geluid absorbeert.
Meer info of proefrit boeken met de BMW R nineT Urban G/S ? Check bmw-motorrad.nl .
Motor: luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud: 1.170 cc Vermogen: 110 pk
Gewicht: 221 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 17 liter Prijs (vanaf): €16.231,87,-