Het Engelse drietal is eindelijk weer terug. De mannen van The Grand Tour trakteren ons op een heerlijke special. Ditmaal staat de aflevering compleet in het teken van Frankrijk. Maar waarom zijn die Fransen nou zoals ze zijn? Dat willen onze geliefde petrolhead weten. Na eerder James May te hebben gesproken, gaan we nu in gesprek met Richard Hammond. “Ze zijn anders he? En dat uiten ze op zo veel manieren. Kijk maar naar de Franse auto’s.” Richard Hammond
Richard Hammond heeft meer liefde voor auto’s dan Gordon voor aandacht. Maar hoe is deze liefde tot stand gekomen? Wij “Ik was altijd geobsedeerd. Ik bedoel, mijn grootvader was een carrosseriebouwer bij Jensen en daarvoor bij Mulliner in Birmingham. Ik was daar altijd terwijl hij auto’s aan het maken was. Dus ja, ik denk dat het naarmate het ouder worden intenser werd omdat ze vrijheid representeren. Je krijgt de kans om ergens heen te rijden en als eerste aan te komen. En dat is natuurlijk het mooiste wat er is”.
Hammond begon bij de radio als presentator te werken. Hoe kwam je dan toch weer terug in de autowereld. En waarom als presentator? “Ik ben een presentator geworden omdat ik naar het Art College ging. Ik was gefascineerd door communicatie. En het communiceren van ideeën. Dus ik startte in 1988 als een radiopresentator. Ik werkte hier vele jaren en wilde toen de editors van de autoshows ontmoeten. Door mijn interesse kreeg ik een baan in het persbureau van Renault UK. Zo heb ik de editors ontmoet van alle autoshows. En heb ik langzamerhand een carrière opgebouwd als een televisiepresentator in autoshows”.
Sacré bleu
Frankrijk zou een mooi land zijn als die Fransen er maar niet zouden wonen. Daarnaast willen die snuiters alles anders doen. Dit zie je aan hoe ze eten, wonen en natuurlijk aan de auto’s. Maar waarom zijn ze zo? Dat vraagt zich The Grand Tour ook af in de nieuwe special Carnage A Trois. “We wilden auto’s die onze vraag ondersteunden. Wat is er in hemelsnaam mis met de Fransen. Maar naarmate kregen we echter affectie voor de Fransen en de auto’s. “Misschien hebben ze wel gelijk en zijn ze iets op het spoor, dachten wij op gegeven moment.”
De heren van The Grand Tour stellen ons niet teleur en zo hebben de mannen weer een arsenaal aan geweldige bolides voor ons klaar staan. We zien klassiekers langskomen als een mooie Citroën 2CV die in de volksmond een lelijke eend genoemd wordt. Naast deze heerlijke klassieker hebben de heren natuurlijk nog andere parels getest. Zo zie je Richard in een Matra Murena blazen. “De Murena is zo vet omdat het een sportwagen met drie zitplekken is. Dit zie je nooit. De Fransen bouwen gewoon iets wat ze mooi en vet lijkt. Ook als het misschien niet het beste idee lijkt. Ze hebben immers geweldige auto’s gemaakt. Kijk maar naar de Citroën DS.”
Safari
Naast de Murena zien we Jeremy met een Citroën XC Safari langs scheuren. Deze wagen staat bekend om de belachelijk goede vering. Deze is zelfs zo goed dat Rolls Royce Citroën smeekte om patenten te verkopen op deze techniek. Er wordt zelfs gezegd dat je een bom kunt ontmantelen wanneer je over een onverharde weg scheert. De Grand Tour mannen zouden zichzelf niet zijn als ze dit niet even op de proef stellen.
Verdere bolides
Over Franse auto’s gesproken, Richard heeft het ook wel op Franse bolides. “Ik heb geen Franse auto’s, maar ik zou heel graag een Citroën DS Decapotable hebben of een Citroën SM. Een 2CV is ook mooi. Ze hebben geweldige auto’s gemaakt”. Wij snappen wel dat hij een oogje heeft geworpen op de Decapotable. Echter, zal hij flink moeten dokken om er eentje te willen bemachtigen. Deze wagens gaan inmiddels niet voor minder dan 120.000 euro over de toonbank. Ook is de Citroën SM een echt pareltje. Deze futuristische bolide staat bekend voor zijn geweldige rijgedrag en de heerlijke Maserati motor in het neusje. Kortom, Richard heeft zeker een goede smaak.
Wellicht heeft de beste man ook andere favoriete bolides. We vragen het aan hem. “Er zijn er zoveel auto’s die ik mooi vind. Je hebt de simplistische Land Rover. Maar ik hou ook van een Ferrari 550. Ik vind vintage erg leuk. Ik was dit weekend in het Lake District om een oldtimer rally bij te wonen in een 1934 Riley MPH. Het ligt er dus echt aan op welk gebied je de auto wil gebruiken.”
Autowerkplaats
Naast het bewonderen een rijden van auto’s is Richard even geleden een eigen restauratieplaats gestart. Dit loopt erg goed en hij houdt zich voornamelijk bezig met oldtimers. Wij vroegen ons af of hij op dit gebied door zijn grootvader beïnvloed was. “Ja zeker, het komt grotendeels door mijn grootvader. Ik wil niet twintig jaar op andermans werk voorstellen maar ook mijn eigen werk presenteren. Het was een kans dat ik echt iets kon doen. En ik vind het echt geweldig.”
Vroeg geleerd en oud gedaan, Maar heeft hij vroeger ook veel aan auto’s gewerkt? “Toen ik jong was werkte ik aan mijn eigen wagens om deze rijdende te houden. Alhoewel ik moet zeggen dat ik bij lange na niet zo goed ben als de gasten die bij mij in de garage werken.”
Een van de aankomende projecten hebben we al in een vorige special kunnen bewonderen. De fameuze Buick Riviera. Deze wagen zal tijdens de opnames vol mankementen. Toch kom Richard hem niet laten staan en heeft deze onder zijn hoede genomen. Zo antwoord Hammond lachend. “Ik heb er nog niks mee gedaan maar ik wil deze graag in mijn zaak restaureren. Ik weet nog niet wat ik ermee wil doen. Misschien moet ik het online gooien en dat mijn volgers het oordeel kunnen vellen. Wellicht gooi ik er een supercharger op, ik heb geen idee. Ik wil er wel iets zieks mee doen."
De berg op
Het is natuurlijk ook belangrijk of je plezier aan het maken van de aflevering hebt gehad. Welk deel van de special vond hij het mooist om te maken? “Het offroad deel. De Fransen hebben nog nooit een terreinwagen gemaakt. Ik denk dat dit zo is omdat de doorsnee Fransman denkt: ‘Dat is een heuvel, daar wil ik heen. Ik heb een Renault Clio, dit zou moeten werken’. Wij hebben vaak in Frankrijk gefilmd en gingen ook wel eens heuvels op. Op die heuvel was dan altijd een Franse familie met hun gezinswagen aanwezig. Het boeit de Fransen niet dat er een deukje of kras in hun auto zit. Hierdoor reden wij ook drie doodnormale gezinsauto’s een heuvel op en we hielden ervan.”
Nog een special?
Wat zou het heerlijk zijn als we binnenkort nog een special kunnen verwachten. Richard kon natuurlijk niet te veel informatie geven maar gaf ons wel dit mee. “We hopen weg te komen. Deze shows duren lang en het kost veel tijd alle puzzelstukjes bij elkaar te zoeken om er een geheel van te maken. Ook kost het veel tijd om alles te plannen, maar we kunnen nog steeds dingen maken zonder het vele reizen. Het zou natuurlijk leuk zijn om te reizen maar we zien wel wat er gebeurt.”