Wanneer je dan eindelijk na jaren hard werken en sparen een brute hypercar hebt gekocht wil je natuurlijk niets liever dan er in rijden. Helaas moet je in ons land al oppassen voor stoeprandjes en die vreselijke verkeersdrempels. In landen als Egypte en Saudi-Arabië is dat nog erger; voor je het weet zit je vast in het zand van een van de vele woestijnen. Gelukkig is er nu de Prodrive Hunter. Een hypercar voor alle terreinen!
De Prodrive Hunter is niet zomaar uit de lucht komen vallen. De wagen is namelijk gebaseerd op de Bahrain Raid Xtreme. Dat is de auto waar negenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb de Dakar mee rijdt. Hoewel de Hunter grotendeels gebaseerd is op de Raid Xtreme, zijn veel van onderdelen toch nog goed onder handen genomen.
De Prodrive Hunter
Het chassis van de Raid Xtreme was dus al gebouwd om de meest barre omstandigheden te weerstaan. De auto’s die gereden worden in Dakar moeten nu eenmaal overal tegen kunnen. Wie de Hunter en de Raid Xtreme naast elkaar zou zetten zou misschien niet eens veel verschillen zien. Toch is de motor stevig onder handen genomen en ligt er een andere versnellingsbak onder de kap.
Op haar website vertelt Prodrive wat de Hunter is voor de auto-industrie: “Er zijn talloze hypercars op de wereld. Ze hebben echter allemaal een goede weg of zelfs circuit nodig om goed te presteren. Met de Hunter kan je nieuwe delen van de wereld gaan ontdekken die niet bereikbaar zijn over asfalt.” De Hunter is dan ook uitvoerig getest door Prodrive. Gedurende twee weken legde het racemonster ruim 8.500 km af door de Arabische woestijnen. “Deze ultieme test vol snelheid laat zien dat de Hunter klaar is voor welk
off-road avontuur dan ook”, aldus Prodrive
Specificaties
Jij als petrolhead wil natuurlijk al het hele artikel lang weten wat deze auto allemaal in zich heeft. Snappen wij, komt ie dan! De 3.5 liter twin turbo V6 van de Raid Xtreme is door de tuners van Prodrive stevig onder handen genomen. Als resultaat hebben ze het vermogen van de motor met anderhalf keer kunnen vermenigvuldigen tot 600 pk, daarnaast wordt er ook 700 nm aan koppel geproduceerd. Naar schatting gaat dit brute beestje de 0-100 km/u in minder dan vier seconden doen. Dat is even snel als een Audi RS3. Daarnaast zou er een topsnelheid van bijna 300 km/u in dit scheurijzer schuilen. Bedenk nog wel even dat dit allemaal gedaan wordt op sloffen van 35 inch met een off-road profiel. Bizar toch mannen
Uiterlijk en innerlijk
Overigens ziet de wagen ook nog eens ontzettend clean uit. De styling aan de buitenkant heeft veel weg van de dakarwagens, maar zou ook zeker niet misstaan in de gemiddelde sci-fi film. Aan de binnenkant heerst de afwerking van carbon. Daarnaast vind je er natuurlijk twee stevige kuipstoelen met rode riemen die matchen met de rolkooi. Wij hebben hem alvast op het verlanglijstje staan. Klein probleempje alleen, Prodrive vraagt namelijk of je dan nog even 1,25 miljoen Britse ponden af wil reken. Oh ja, daar moet ook nog belasting bovenop….