Phatfour is hard op weg om een hele grote speler te worden in de wereld van e-bikes. De gezamenlijke passie van de oprichters voor voertuigen vertaalt zich in echt vakmanschap waarmee het jonge bedrijf de standaarden voor fatbikes omhoogtilt. De rappe groei wordt nu gemarkeerd met een spectaculair nieuw model: de Phatfour FLX. Wij mochten alvast een uniek kijkje nemen.
Phatfour werd in 2019 opgericht door drie vrienden. Het begon in een Amsterdamse garage. De heren delen een passie voor voertuigen en het design ervan en zo bedenken zij een ontwerp voor een dikke elektrische fiets. Phatfour was geboren. Ze lasten er eerst zelf eentje in elkaar. Een fietsenmaker vroeg waar ze nu precies op reden, gevolgd door “doe er maar twee.” Vier jaar en enkele modellen later komt alle opgedane kennis en ervaring samen in de gloednieuwe FLX.
Phatfour ontwierp hun FLX voor echte urban-avonturiers, die dan ook nog houden van comfort en kracht. Het frame is een ingenieus staaltje werk: iedereen past erop. Van Arie Boomsma tot Pinkeltje, je hoeft niets aan te passen. Gewoon zitten en gaan. Daarbij is het zadel zo gemaakt dat er makkelijk twee volwassenen op passen.
Ook technisch doet de FLX er een schepje bovenop. De accu haalt een bereik tot wel honderd kilometer en is daarmee perfect voor lange ritten. Zelfs in steden als Amsterdam of Rotterdam is alles plots binnen fietsbereik. Er zit een kek displaytje op die van alles aangeeft. Je snelheid, uiteraard, maar ook je actuele en gemiddelde verbruik. Daarbij laat hij zien hoe ver je nog kunt fietsen. Zo sta je nooit aan de andere kant van de stad met een lege accu. Als dat wel zo is, is het nu toch echt je eigen domme fout. De meter houdt zelfs rekening met de weersomstandigheden. Waar wij liever binnenblijven op een koude, regenachtige dag, werkt technologie ook zo. Bij 20 graden en een zonnetje gaat ‘ie een stuk verder. En dat rekent het tellertje dus keurig door.
Maar dan nu de échte vraag: hoe rijdt ‘ie? Daar kunnen we kort over zijn, want dit rijdt echt fantastisch. Dat komt niet in de laatste plaats door het Direct Drive System. We kunnen er niet om heen, fatbikes zijn zwaar. En hoe vervelend is het als je weg probeert te komen maar die ondersteuning gaat pas aan na een halve omwenteling. De eerste meter is beulswerk. En daar hebben ze bij Phatfour dus een oplossing voor bedacht. De DDS ondersteunt je meteen, zonder ingewikkelde turboknoppen of gashendels die andere e-bikes wel eens uitprobeerden.
Wegkomen gaat dus gladjes maar als je eenmaal op gang bent, rijdt ‘ie even zo soepel. Tot 25 km/h neemt de FLX je vrijwel alle moeite uit handen. De ondersteuning is aan te passen in maar liefst negen standen. Bij 1 doet hij niet zoveel en moet je vooral zelf fietsen. Bij 9 gaat de volle turbo aan en moet je je best doen om niet op te stijgen. Onze keuze was natuurlijk snel gemaakt. 9! Maar in een drukke stad is het soms ook wel handig om even terug te schakelen. Op het moment dat de fietsers en voetgangers je om de oren vliegen is standje 9 soms too much. En daarvoor zijn er dus nog voldoende andere opties.
En als je dan toch zin hebt om vol gas over drukke kruispunten te scheuren, moet je natuurlijk wel van je remmen op aan kunnen. Daarom is de FLX uitgerust met stevige hydraulische remmen van Shimano. Mocht er ineens toch een onverwachte toerist voor je neus springen, sta je alsnog op tijd stil. Dit alles zorgt voor een heerlijke rijervaring. We zouden liegen als we zouden zeggen tijdens de proefrit er niet aan gedacht te hebben om gewoon meteen door naar huis te fietsen.
Phatfour onderscheidt zich ten opzichte van de fatbikeconcurrentie door het feit dat de fietsen helemaal in Nederland worden gemaakt. Niet dat ze het in andere landen niet kunnen, hoor. Maar het is simpelweg duurzamer. De carbon footprint is gigantisch als je een hele fiets in Azië laat produceren. Wellicht dat het daar iets goedkoper kan, maar de heren van Phatfour geven meer om duurzaamheid. Daarbij heeft de nieuwe fabriek een dak vol zonnepanelen. Hierdoor is het containergebruik gereduceerd tot 1/3e van de voorgaande modellen.
Een fatbike moet natuurlijk dikke banden hebben. Maar, die van de nieuwste Phatfour heeft de allerdikste onder de fatbikes, waardoor je altijd goede grip hebt. Er zit een hele felle koplamp op met het Phatfour-logo erin waardoor je altijd opvalt. Ook overdag. Daarbij is de FLX nog helemaal aan te passen naar jouw eigen wensen, zo komt bijvoorbeeld ook de Phatfour-slotbak weer terug. Zo kun je tijdens het fietsen gemakkelijk je slot en andere spullen kwijt. De FLX komt in drie kleuren: geel (dan ben je echt van drie kilometer zichtbaar), legergroen (alsof de fiets nog niet stoer genoeg was) en zwart (klassiek, stijlvol maar toch bruut). Hij is nu te bestellen bij Phatfour-dealers, al komt ‘ie wel pas in april. Voor de FLX mag je €2.989,- afrekenen. Meer info vind je op phatfour.com .
Model:Phatfour FLX Motor: 250 Watt – Bafang G062 Achterwiel motor
Accu: Uitneembaar, 500Wh (EVE cellen) of 750Wh (LG3500 cellen) Opladen:
50V, 2A - 5 uur laadtijd 500 Wh accu en 7 uur laadtijd 750 Wh accu.
Bereik:98 kilometer (of 65 km op je optionele 500Wh accu) Topsnelheid: 25 km/u
Prijs:€2.989,-