De ‘normale’ Huayra is natuurlijk al niet zomaar een karretje. Toch waren er twee eigenaren van de Italiaanse supercar die nog meer wilden van hun geliefde Pagani. Na een maandenlange samenwerking rolt dus binnenkort de Pagani Huayra Codalunga Long-Tail het asfalt op. De naam is een stevige mond vol, maar wanneer je dan weer naar de foto hier boven kijkt, zal je het de nieuwe Long-Tail makkelijk vergeven. Wat een beauty!
Van voren is de klassieke Huayra duidelijk te herkennen in de nieuwe Codalunga. De koplampen met daarboven de zijspiegels zorgen voor een design dat zonder twijfel afgeleid is van de hypercar. Doe vervolgens de vleugeldeuren van de nieuwe bolide open en het silhouet van de ‘normale’ Huayra is onmiskenbaar aanwezig. Toch is de Pagani Huayra Codalunga Long-Tail wel degelijk anders dan haar oudere zus.
De naam Huayra komt van de god van de wind uit het Andesgebergte: Huayra-tata. Deze verwijzing komt nog beter tot zijn recht als je kijkt naar de vorm van het nieuwste model van de Italianen. Onder de aankondiging van het nieuwe meesterwerk schrijft Pagani dan ook: “Een elegante stijl, vormgegeven door de wind.” De gapende grille aan de voorkant lijkt haast wel door te lopen naar de achterzijde van de Pagani Huayra Codalunga. De staart van de auto, waar het natuurlijk allemaal om draait bij deze ‘Long-Tail’, heeft namelijk dezelfde stijl aangehouden. Daardoor lijkt het wel alsof de wind van de goden uit de Andes dwars door de auto heen vloeit. Het gekrulde achterwerk van de Codalunga biedt op een kunstige manier ruimte aan de achterverlichting. Daarnaast kan je daar natuurlijk de bekende vier uitlaten in een vierkant vinden.
Die uitlaten voeren de uitstoot van een stevige V12 af, die onder het verlengde achterwerk van de Huayra Codalunga is gemonteerd. Met 840 pk en maar liefst 1.100 Newtonmeter aan koppel ga jij zonder twijfel als een jekko de Duitse Autobahn slopen. Het gewicht van dit monster gaat daar ook enorm bij helpen want door een slim design weegt de nieuwe Italiaan maar 1.280 kg.
De gloednieuwe Pagani Huayra Codalunga gaat uiteraard geen koopje worden. Er worden namelijk maar vijf exemplaren gemaakt van dit monster waarmee de prijs ook meteen omhoog schiet natuurlijk. Vanaf 7 miljoen euro staat er al een Codalunga bij jou op de oprit. De twee Pagani-fanaten die geholpen hebben met het ontwerpen van de Long-Tail zullen waarschijnlijk allebei al wel een exemplaar toegevoegd hebben aan hun collectie. Daardoor blijven er volgens onze berekeningen nog maar drie exemplaren beschikbaar van de Pagani Huayra Codalunga. De kans dat jij er ooit een gaat zien lijkt ons dus ontzettend klein. De kans dat dit brute wagentje op jouw oprit gaat staan lijkt ons nóg kleiner.