Een nieuw logo, een nieuwe auto, hetzelfde merk. De leeuw van Peugeot heeft zojuist een van zijn negen levens ingezet en maakt een frisse nieuwe start met een geheel nieuwe look. Na een succesvolle historie komt het Franse automerk nu met een nieuwe generatie Peugeot 308 op de proppen. Peugeot 308
Een van de eerste dingen die opvalt aan deze nieuwe 308, is de maatvoering. Hij is met een lengte van 4,36 meter 11 centimeter langer dan zijn voorganger. Ook hebben de passagiers op de achterbank meer beenruimte doordat de wielbasis is verlengt. Er is iets minder bagageruimte, 412 liter, dan in de vorige editie die 420 liter hadden. Dat verschil maakt de nieuwe C-segmenter goed wanneer je de bank dichtklapt, 1323 liter ten opzichte van 1228 liter. Daarnaast is het dak verlaagd, waardoor de totale wagenhoogte nu 1,44 meter is.
Het design van de 308 sluit overigens wel aan bij de trend die ontwerper Gilles Vidal al eerder introduceerde binnen het merk. Deze look benadrukt het felle karakter van de leeuw, die als boegbeeld dient van het automerk. Denk hierbij aan 'slagtanden' bij de koplampen en 'klauwafdrukken' als led-verlichting aan de achterkant. Daarnaast geeft het exterieur van de 308 er de onoverwinnelijkheid van de koning van het dierenrijk goed weer. Het interieur is trouwens ook niet heel baanbrekend nieuw. Het bekende digitale instrumentarium van 10 inch, Peugeots I-cockpit en het infotainmentscherm van 10 inch keren allemaal terug in dit nieuwe model.
Plug-In Hybrid
De hatchback is gebouwd op een verbeterde versie van het bekende PSA/Stellantis EMP2-platform. Al eerder werd ook de DS 4 voorzien van dit platform en ook de nieuwe Opel Astra zal op deze basis worden gepresenteerd. Voor alle leken: met het EMP2-platform is de 308 geschikt als plug-in hybride. Elektrisch dus. De Peugeot 308 zal daarom ook voor het eerst sinds zijn introductie stekkeruitvoeringen krijgen, de Hybrid 225 en 180. Deze nummers staan voor het vermogen in pk's, dat wordt geleverd door de combinatie van de benzine- en elektromotor.
Via een achttraps automaat vindt het vermogen zijn weg naar de voorwielen. De 225 heeft een elektrische actieradius van 59 kilometer en de 180 van 60 kilometer. Het is wel goed om te weten dat de Hybrids minder laadruimte, 361 liter, hebben doordat de accupakketten wat van die ruimte opgeslokt hebben. Het opladen duurt ongeveer 4 uurtjes. Heb je dus zat tijd om even uitgebreid naar de wc te gaan tijdens die tank- en plaspauze onderweg naar Zuid-Frankrijk.
Brullen
Daarnaast is deze vernieuwde 308 er natuurlijk ook gewoon in een benzine en een diesel uitvoering, een leeuw moet natuurlijk kunnen brullen. Er zijn twee opties voor een benzinemotor, een 110 pk of een 130 pk. Met 110 pk moet je zelf schakelen, daar heb je een zestraps handbak voor tot je beschikking. Met de 130 pk kun je naast diezelfde handbak ook gebruik maken van de achttraps automaat. De diesel variant heeft een 130 pk motor en kan zowel als automaat en handgeschakeld besteld worden.
De vernieuwde Peugeot 308 is waarschijnlijk rond september in de showrooms te vinden. Later kunnen we ook de SW-variant van deze hatchback verwachten. Er is nog geen prijsindicatie vrij gegeven door Peugeot. En hoewel hij vast niet hetzelfde prijskaartje heeft als
deze custom Bugatti , adviseren wij je toch maar om vast wat te gaan sparen.