Guess what! MV Agusta is weer terug met nog een van zijn fraaie limited edition-motorfietsen – de Brutale 1000 RR Assen steelt deze keer de show. Het is als een mix van geweldige stijl en een aantal serieus coole technische dingen. Het model werd afgelopen weekend gereleased op de TABAC Classic GT . En waarom? Nou ja, het is allemaal om de maar liefst 35 overwinningen van MV Agusta te vieren op het beroemde circuit van Assen, ook wel de 'Cathedral of Speed ' genoemd. MV Agusta is nu de beste Italiaanse fabrikant en staat op de derde plaats in het algemeen klassement voor overwinningen op dit legendarische Nederlandse circuit. Petje af hoor!
Nederland X Italië
De laatste keer dat MV Agusta de overwinning proefde in Assen was lang geleden in 1973, toen Giacomo Agostini de overwinning behaalde in de 350-klasse. Maar, de charme van het Nederlandse circuit en het merk MV Agusta is nog steeds springlevend, misschien wel meer dan ooit. Daarom hebben ze deze Brutale 1000 RR Assen bedacht als eerbetoon aan die glorieuze racedagen. Ze maken slechts 300 van deze baby's, en ze zetten ze met de hand in elkaar in Italië. Bovendien werken ze samen met het circuit van Assen om dit mogelijk te maken.
Specs
Laten we nu tot de kern van de zaak komen. De 2023-versie van de Brutale 1000 RR vormt de technische basis en heeft een aantal hippe updates. Het hoogtepunt is deze elektronische versnellingsbak die het schakelen sneller en soepeler maakt, dankzij wat hardware- en software-tovenarij. En de motor? Het is een beest: een vier-in-lijn van 998 cc, die 208 pk levert bij 11.000 tpm en 116,5 Nm bij 11.000 tpm. Met een drooggewicht van 186 kg (197 kg leeggewicht) kijk je naar een vermogen-gewichtsverhouding van 1,1 pk/kg.
Italiaans stijlicoon
En wat betreft looks van deze tweewieler, de Italianen snappen het wel. Ze hebben gekozen voor een strakke combinatie van blauw (Blu Nordico), zilver (Argento Ago) en goud voor de 'Assen'-look. Hij is elegant en sportief, waardoor al die mooie details en hightech dingen er echt uitspringen. Ze hebben op slimme plekken carbon fiber gebruikt, zoals de superlichte Rotobox carbon fiber wielen. De hitteschilden, enkele stijlvolle elementen rond de koplampen en panelen in het tankgedeelte zorgen allemaal voor de carbon fiber look.
Special parts kit
Het frame heeft op sommige plekken een stoere zilveren tint, zoals de aluminium zijplaten en de enkelzijdige swingarm. Het vormt een mooi contrast met het donkere stalen buislatwerk. En de zadel? Hij heeft een blauwe Alcantara-bekleding – wat er niet normaal dik uit ziet. En vergeet de tweekleurige blauw-zilveren tank met gepolijste afwerking niet: een echte blikvanger. Maar wacht, er is meer! Elke speciale editie wordt geleverd met een Special Parts Kit die nog meer kracht en exclusiviteit toevoegt. Je vindt er dingen zoals titanium Arrow-eindpijpen, zwarte CNC-gefreesde rem- en koppelingshendels, een passagiersstoelbekleding van carbon fiber en een fraaie aluminium tankdop met een coole tweekleurige gouden en zwarte look. Ze gooien er zelfs een motorhoes en een certificaat van echtheid bij om dit pakket compleet te maken.
Dus daar heb je hem: de Brutale 1000 RR Assen, een echt kunstwerk van 'Motorcycle Art' dat een ode brengt aan de racegeschiedenis van MV Agusta in Assen. Best nice, hè?