Er zijn van die auto’s die zeggen dat ze alles kunnen,
maar als puntje bij paaltje komt, laat de ervaring toch wat te wensen over. De
compleet vernieuwde Mazda CX-5 is niet zo’n auto. Dit is een SUV die eruitziet
alsof hij net van de catwalk komt, maar zich net zo comfortabel voelt op een
modderig bospad of in de file richting kantoor. En dat is precies de mix die je
nodig hebt als je een auto zoekt die met je meegroeit, van citytrip tot
skivakantie, van kinderzitjes tot wakeboardweekend. Mazda blijft trouw aan zijn Kodo-designtaal, maar tilt de
looks van de CX-5 naar een hoger plan. Strakker, sportiever en zelfverzekerder.
De verlengde wielbasis geeft hem niet alleen meer présence, maar ook betere
wegligging en extra ruimte voor je weekendtassen, sportgear of de kinderwagen.
En zeg nou zelf: als je dan toch in een SUV rijdt, laat ‘m er dan ook lekker
gespierd uitzien.
Tech waar je echt iets aan hebt
Binnenin voelt het alsof je in een luxe lounge stapt, met
high-end materialen, een strakke indeling en tech waar je meteen je weg in
vindt. Het nieuwe 12,9- of zelfs 15,6-inch middendisplay werkt net zo intuïtief
als je smartphone, en met ingebouwde Google-integratie navigeer je feilloos van
barbecue naar boardroom. Luxe uitvoeringen trakteren je bovendien op een
Bose-geluidssysteem met 12 speakers, perfect voor je favoriete playlist
onderweg naar de après-ski of het strand.
Comfort voor het hele team
De nieuwe CX-5 is gebouwd op het ‘Wearable Gear’-concept.
Klinkt hip, maar betekent in de praktijk gewoon: een auto die zich aanpast aan
jouw leven. Met 61 liter extra bagageruimte, een neerklapbare achterbank
(40:20:40) en achterdeuren die verder openzwaaien dan ooit, is deze SUV net zo
flexibel als jij. Panoramisch schuifdak? Check. Sfeerverlichting? Dubbel check.
Ook fijn: keuze uit zwart of tan leer, of kunstsuède met witte accenten.
Onder de motorkap: pittig en zuinig
De vernieuwde 2.5-liter e-Skyactiv G motor met 141 pk
wordt bijgestaan door Mazda’s M Hybrid systeem. Het resultaat? Meer koppel,
soepelere acceleratie en een verbruik waar je portemonnee blij van wordt. Van 0
naar 100 in 10,5 seconden is misschien geen supercar-cijfer, maar met een
trekgewicht van 2.000 kg kun je er wél een flinke aanhanger of caravan achter
hangen. Standaard krijg je voorwielaandrijving en een automatische
versnellingsbak, relaxter wordt het niet.
Mazda mikt op een 5-sterren Euro NCAP-score en gooit daar
een arsenaal aan slimme ADAS-systemen tegenaan. Van rijbaanhulp tot adaptieve
cruisecontrol: de CX-5 denkt met je mee als je even niet op zit te letten. En
dat is een geruststellende gedachte als je met je vrienden, je gezin of gewoon
met een flinke kater achter het stuur zit.
Beschikbaarheid
De nieuwe Mazda CX-5 staat vanaf december 2025 bij de
Nederlandse dealers en is beschikbaar vanaf € 45.990 (inclusief btw, bpm en
rijklaarmaakkosten). Best een bedrag, maar dan krijg je ook een SUV die design,
tech, comfort en veelzijdigheid op z’n Japans combineert: strak, doordacht en
functioneel tot op de millimeter.