Roooaaaadtriiiiiip! Nog altijd een van de meest vermakelijke vormen van vakantie. De vrijheid, lekker muziek luisteren en dan die rechtervoet op het gaspedaal en kilometers maken. Maar welke auto neem je mee? Ons oog viel op de Mazda 3, een allround hatchback van Japanse makelij. Wij reden 3.000 kilometer op zoek naar de mooiste plekjes van Europa. Voor de perfecte
roadtrip zijn er een drie essentiële ingrediënten die dit tot een succes maken: gezelschap, bestemming en vervoer. Met het gezelschap zit het wel snor, want ondergetekende besloot om deze roadtrip samen met zijn vader te maken. Een vader & zoon roadtrip door Europa, dat is
wat je noemt onvergetelijke herinneringen maken.
De bestemming zit ook wel snor, want in acht dagen rijden we vanuit Nederland naar Interlaken in Zwitserland, waarna de reis wordt doorgezet naar het chique Comomeer in Italië. De laatste twee nachtjes staan gepland voor een korte stedentrip in het Franse Troyes, vanwaar er weer koers wordt gezet richting de Hollandse landsgrenzen.
Dan het vervoer, want waar moet een roadtripauto in onze ogen aan voldoen? Punten die wij belangrijk vinden: betrouwbaarheid (je wil geen ANWB hoeven bellen), ruimte (je moet die aangekochte parmahammen wel mee naar Nederland kunnen nemen), speakers (roadtrip = muziek luisteren), zuinigheid (heb je die benzineprijzen van tegenwoordig gezien?) en in iets mindere mate vermogen (moet wel een beetje vaart gemaakt worden, maar 300 km/u is niet per se nodig). Klaar voor? En route !
Etappe 1: Amsterdam – Interlaken
De eerste rit is gelijk de langste van allemaal, want vanuit de woonplaats van Riemens senior tikken we Interlaken in op het navigatiesysteem. Van Mazda hebben we een Mazda 3 hatchback meegekregen in de kleur Polymetal Grey Metallic (oftewel: donkergrijs) met zwarte velgen. Zo uitgevoerd vinden wij het een van de mooiste hatchbacks op de markt. Hij kijkt gevaarlijk uit z’n koplampen, heeft mooie sportieve lijnen
en de achterkant is zoals een kont zou moeten zijn: dubbele uitlaat, een hoog minispoilertje en fraai gedesignde achterlichten. Hier wil je mee gezien worden. Ja, we zijn maar met z’n tweeën, dus een Porsche 911 had ook nog wel gepast qua ruimte, maar als we even verder denken aan een jong gezinnetje of als je met een groepje vrienden (drie personen dan) op vakantie gaat, dan is er prima space
om de bagage kwijt te kunnen.
We rijden bij Arnhem de grens over, om via Essen, Keulen, Frankfurt en Freiburg (Autobahn for the win) de Zwitserse grens over te steken bij Basel. Een rit van zo’n 900 kilometer. Hoe content we ook zijn met het exterieur van de Mazda 3, je brengt nog altijd meer tijd door ín de auto. Ook dat hebben ze bij Mazda gewoon heel erg goed voor elkaar. Het is strak gedesigned, met knoppen op logische plekken en een uitstekend navigatiescherm die werkt met een mooie controller (met een knipoog naar BMW) die achter de versnellingsbak is gepositioneerd. De stoelen zijn prettig, prima bekerhouders voor je blikjes of flesjes en veel ruimte om overige spullen (zakken muntdrop) op te bergen, zoals in het vak onder de armleuning. Ook zijn er twee USB-poorten aanwezig, waarmee je nooit meer met een lege batterij van je smartphone aan hoeft te komen op plaats van bestemming. Een zeer compleet uitgeruste auto waarin je niks tekortkomt, kunnen wij wel stellen.
Zodra we in de buurt van Koblenz een kilometerslange strook asfalt voor ons zien opdoemen en onze entree maken in heuvelachtig landschap, daalt het vakantiegevoel echt over ons heen. De lage landen laten we achter ons, op naar de bergen! Na een korte file bij Basel, is het echt tijd om de Alpen tegemoet te treden. Ondertussen toont de Mazda zich een comfortabele metgezel. Snelheden tot 180 km/u pakt ‘ie moeiteloos op zonder geluidsoverlast van wind of rubber. Het lekkerste is gewoon om die cruise control aan te slingeren op 130, te lachen om de grappen van die ouwe en mondeling danwel geestelijk te filosoferen over het leven, terwijl de kilometers vanzelf worden verslonden naarmate de tijd vordert. Tot je opeens rond de klok van half 7 pal langs de kustlijn van het fabelachtige, turquoisekleurige Meer van Thun tuft en je op de plek van bestemming bent aangekomen. Wat een setting.
Sprookjesboekdorpje
We bivakkeren overigens niet in Interlaken, maar in Wilderswil. De grappen over onze politieke blonde adonis liggen voor de hand, maar dit is een gemeente pal naast Interlaken, een bescheiden stadje dat zich, zoals de naam al een beetje verklapt, pal tussen twee meren begeeft. Het mooiste dorpje is echter ietsje verderop: Lauterbrunnen. Een plek die zo uit een sprookjesboek lijkt te zijn geslopen. Het is een pittoresk dorpje dat middenin een vallei met Alpentoppen ligt, terwijl een idyllisch kerkje boven de gezellige houten chaletjes uit torent, terwijl overal in het dal waanzinnige (en tientallen meters hoge) watervallen van de imposante rotsen naar beneden kletteren. Wauw. Dit is zonder twijfel een van de allermooiste plekken die Europa te bieden heeft.
Etappe 2: Interlaken – Como
Na drie nachten in deze magische omgeving is het tijd om onze tocht door te zetten richting het mondaine Como. Aangezien dit geen lange rit is, besluiten we om de toeristische route te pakken, voordat we aansluiten in de rij voor de welbekende Gotthardtunnel, met een lengte van zo’n 17 kilometer. We besluiten om over de Sustenpas te rijden. Dat dit een slingerend stuk asfalt is die de gemotoriseerde engelen hoogstpersoonlijk lijken te hebben aangelegd, blijkt wel uit het feit dat er een optocht van zeven verschillende Porsche 911’jes ons komt inhalen. Niet te veel laten afleiden, want ergens rechtdoor schieten en je schiet metersdiep het ravijn een total lossje en een wisse dood tegemoet. Wel zijn dit de wegen waar autopuristen van gaan kwispelen. Onder de kap ligt een 2,0 liter e-Skyactiv-G a 150 pk die wordt aangedreven door een handgeschakelde zesbak. Kenners onder ons weten echter ook dat pk’s niet leidend zijn in rijplezier. Over de kronkelige bergpas wordt je rechterarm aan het werk gezet. Veel terug naar z’n twee, gas erop naar de 6.000 toeren, door naar z’n drie, in de remmen, terugschakelen, want daar wacht alweer de volgende bocht. De Mazda stuurt haarfijn, ligt solide op het wegdek en de zesbak schakelt echt opperbest. Je wordt niet afgeschoten, maar je kunt wel degelijk sportief rijden. Wel is het raadzaam om de atmosferische 2,0 liter hoog in de toeren te houden voor voldoende pit. Na de op twee na langste tunnel van Europa te hebben getrotseerd is het nog een uurtje snelweg rijden, voordat we net over de grens van Zwitserland aankomen in een van de parels van Italië.
Bij Como denken wij aan Italiaanse weelde, schitterende Riva boten en de fenomenale villa’s van de rich & famous die hier een huis bezitten. Waarom zouden mensen als George Clooney, Clarence Seedorf, Richard Branson en Sting hier willen wonen? Omdat het simpelweg een van de beste leefbare plekken ter wereld is. Het meer wordt omgeven door groene heuvels, waar de schilderachtige, kleurrijke dorpjes tegenop geplakt zijn. Om nog maar te zwijgen over de talloze restaurants waar je zo verrukkelijk kan eten dat het water ons as we speak weer in de mond loopt. La Dolce Vita lijkt in Como te zijn geboren.
Op de laatste dag van ons verblijf in het gesofistikeerde Noord-Italiaanse stadje besluiten we om roadtrip in onze roadtrip te maken. Een van de leukste dingen die je kan doen is een rondje om het meer te rijden. Dat is een route van zo’n 170 kilometer, waar je zonder stoppen een uur of 4 á 5 over zou doen. Trek er echter vooral een dag voor uit, want stoppen is juíst wat je moet doen op deze tour. Het ene dorpje is nog fraaier dan het andere, waarbij je het meer telkens vanuit een andere hoek mag bewonderen. Zaak is om het stukje asfalt te pakken die zo dicht mogelijk langs het meer rijdt, voor de best mogelijke view. Ook dit zijn de weggetjes waar de Mazda zich erg thuis voelt, al moeten we eerlijk bekennen dat we ook wel met lichte jaloezie kijken naar de pakweg duizend motorfietsen die ons gedurende deze dag inhalen, met in het bijzonder de Ducati Panigale V4 die duidelijk in z’n Sunday race day mode zat. Wat overigens ook bevalt: de geluidsinstallatie. Onze Mazda 3 is uitgevoerd met Bose speakers. Nou, dat is een optie die we sowieso zouden aanvinken. Koppel je telefoon via Bluetooth of via de USB-kabel en het muzikale spectrum ligt wagenwijd open. Van Goldband tot Queen, van Bicep tot Fat Freddy’s Drop, van St. Germain tot Fink. Muziek & roadtrips gaan hand in hand als een spaghetti arrabiata met een lading Parmigiano Reggiano. De installatie is goed, helder en kunnen flink volume draaien. Na een uur of acht rijden zit de ronde van Como erop en maken we ons op voor een laatste verrukkelijk avondmaal.
Etappe 3: Como – Troyes
De klok slaat halverwege de ochtend als we instappen voor de rit naar Frankrijk. Troyes is de laatste bestemming van deze roadtrip. Hier bivakkeren we twee nachtjes. De rit van Como naar Troyes betekent een kruistocht dwars door Zwitserland. Het uitzicht verandert langzaam van de hoge bergen naar de uitgestrekte Franse weilanden. Iets waar we het trouwens nog niet over hebben gehad is veiligheid. Het is een facet waar Mazda duidelijk veel aandacht aan heeft besteed. Zo is ‘ie voorzien van active driving display (waarin je in de vooruit je (toegestane) snelheid en navigatie ziet), front cross traffic alert (waarschuwing in je spiegels voor dode hoek), cruising & traffic support (waarbij er voldoende afstand wordt bewaard ten opzichte van je voorligger) en lane control waarbij je in je juiste baan wordt gehouden aan de hand van trillingen in je stuur, of piepjes als je het echt te bont maakt. Wel grijpt de Mazda soms wat snel in. Als je in een file of rood stoplicht wat te hard komt aanrijden op je voorligger, dan kan het zijn dat er opeens ’REM!’ in je dashboard verschijnt en de Mazda zelf een soort noodstop maakt. Staat net iets te agressief ingesteld, maar altijd nog beter dan een aanrijding. Je kan het systeem bovendien ook uitzetten. Feit is wel dat de 3 zeer compleet is uitgerust met alle veiligheidssystemen aan boord. Ook qua zuinigheid doet ‘ie het bijzonder netjes. Gedurende de hele reis hebben we een gemiddelde van zo’n 1 op 15 weten te behalen. Dat is heel netjes, met daarbij gezegd dat 1 op 19 ook wel haalbaar was geweest als we voorzichter aan hadden gedaan met het gaspedaal. Veel goedkoper gaat een vliegvakantie ook niet worden (oké, afhankelijk waarheen) en daar moet je bovendien eerst drie uur in de rij staan voordat je überhaupt van je plaats komt.
Etappe 4: Troyes – Amsterdam
Na twee nachtjes in de gezellige Franse textielstad is het tijd om op huis aan te gaan. Wat heeft deze roadtrip ons geleerd? Dat Lauterbrunnen en Como in de top van de ranglijst staan met mooiste plekken van Europa. Maar bovenal dat het een fantastisch idee is om met je vader op autovakantie te gaan. Dat is wat je noemt onbetaalbare herinneringen creëren. Buiten dat, is de Mazda 3 echt waanzinnig goed bevallen. Zo uitgevoerd kost ‘ie iets meer dan 30.000 euro, waarvoor je een zeer complete auto hebt waar alles op en aan zit. Dit heeft alles wat je zoekt in een auto. Ja, 30K is nog steeds een smak geld natuurlijk, maar de value for money ratio in de Mazda 3 is bijzonder hoog. Met z’n scherpe looks, comfort, rijke uitrusting, sportieve rij-eigenschappen en nette verbruik kunnen we na zes landen en 3.000 kilometer concluderen dat ‘ie zich met vlag en wimpel heeft bewezen als een heerlijke roadtrip auto.
Meer info over de Mazda 3, check mazda.nl Specs Mazda 3
Model: Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 150 Sportive
Prijs:vanaf € 31.990 Motor: 2.0 liter 4-cil in lijn
Vermogen:150 pk bij 6.000 tpm Koppel: 213 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100: 9,0 seconden Topsnelheid: 204 km/u
Gewicht:1274 kilo Tankinhoud: 51 liter
Actieradius:6,1 liter / op 100 km
Gallery Mazda 3
Gallery travel