Met Maturo's Lancia Delta Stradale schiet je uit de startblokken

09 okt 2023, 19:59 Machines
367444816 295794919706068 1339127484430322732 n

Lancia, Delta, rally’s, dan ga je wellicht al een bepaalde richting in, hopelijk de juiste richting. Nou, de juiste richting ga je met deze wagen in ieder geval wel in. Deze heerlijke scheurbak van Maturo laat je weer even een schoffie voelen, die je wellicht in je jongere jaren was. Zo nee, dan laat deze bolide het je alsnog even ervaren. De Maturo Lancia Delta Stradale. Wat een wagen.

Normaal gesproken zouden veel autoliefhebbers het een heiligschennis vinden om een originele Lancia Delta Integrale te verbouwen en onherstelbaar aan te passen, maar bij Maturo fixen ze het next level. Hun Stradale-model is geen doorsnee opgeknapte bolide. Ze hebben nu eindelijk hun langverwachte bolide volledig onthuld. Het blijft natuurlijk een restomod. Dat houdt dus in dat het een volledig gerestaureerde auto is waar een sausje van moderne techniek overheen is gegoten.

Van eigen bodem

Het Nederlandse autobedrijf Maturo, afkomstig uit Veghel, geeft de Lancia wagens een compleet nieuw leven. Zo is dat ook met deze wagen, waar ze de Delta-serie even een nieuwe jasje hebben gegeven. En dat niet alleen uiteraard. Zoals Maturo het zelf noemt, kan je het zien als een volledige reïncarnatie van de Delta-wagen, ook de specs zijn aangepakt.

Rallywagen

De Lancia Delta HF Integrale werd eigenlijk gebouwd als basis voor Lancia's waanzinnige Group A rallyauto. En nu hebben ze de Maturo Stradale-specificatie ontwikkeld, waarbij ze deze iconische WRC Group A kampioen als basis hebben genomen. Ze hebben allerlei technische verbeteringen toegevoegd, gebruik gemaakt van geavanceerde materialen en de nodige tekortkomingen van Italiaanse auto's uit de jaren '90 aangepakt.

Maturo Lancia Delta Stradale

Per wagen gaat Maturo zorgvuldig te werk. De grootste verbetering is zijn volledig koolstofvezel carrosserie. Lichtgewicht en ontzettend sterk. Als je kijkt naar de pasvorm en afwerking van de carrosseriepanelen, is het een wereld van verschil vergeleken met het oorspronkelijke stalen koetswerk, met al die vervelende variaties in paneelnaden.

400 pk

Onder de motorkap heeft de wagen een 2-liter viercilindermotor, deze levert nu 400 pk aan een permanent vierwielaandrijvingssysteem, is dat even heerlijk. Met er nog eventjes aan toegevoegd dat deze viercilinder profiteert van een in-huis ontwikkelde ECU, verbeterde zuigers, drijfstangen en cilinderkop. Daarnaast heeft het een versterkte rally Group N spec handgeschakelde vijfversnellingsbak met een racekoppeling.

Stuk lichter

In plaats van de standaard carrosserie is er een op maat gemaakte koolstofvezel carrosserie toegevoegd met een licht aangepast aeropakket. En niet te vergeten, met een uitklapbare achtervleugel. Dit vermindert het gewicht van de originele auto met ongeveer 50 kilogram. Ben je ineens zo licht als een veertje. In totaal weegt zo’n scheurbak (restomod) zo’n 1.220 kilogram.

Exclusieve bolide

Terwijl de exacte prijs nog niet is onthuld, heeft het Nederlandse bedrijf bevestigd dat de productie wordt beperkt tot slechts tien exemplaren. Wees er dus snel bij mocht je zo’n exclusieve wagen willen!

Delen met
Ook interessant