De wereld heeft zojuist de moeder van alle cruiseschepen in handen gekregen: Icon of the Seas, en het is een echt kolos! Maar liefst 365 meter lang, met een gewicht van 250.800 (!) ton en torent hoog boven de zee met 20 glorieuze dekken.
Zet je schrap, want dit drijvende paradijs is niet het gemiddelde
cruiseschip. Het heeft het grootse waterpark dat je je kunt voorstellen, ook zijn enorm veel waterglijbanen. Mochten glijbanen niet jouw ding zijn, zijn er nog zeven zwembaden waar je heerlijk kunt ontspannen.
Foto: Royal Caribbean Group
Drijvend entertainmentparadijs
Maar wacht even, er is meer. Bars en restaurants in overvloed, een surfsimulator voor degenen die op de golven willen surfen zonder het strand te raken, een minigolfbaan, een sportveld, rotsklimmen – de Icon of the Seas is eigenlijk een drijvend entertainmentparadijs.
Foto: Royal Caribbean Group
En je moet begrijpen, de Icon of the Seas verscheen natuurlijk niet zomaar ineens op magische wijze, vanaf de tekentafel tot aan de bouw duurde het ruim twee en een half jaar. Kun je dat geloven?
Straight Outta Finland
Waar komt dit maritieme wonder vandaan? Straight Outta Finland! Dit schip, gebouwd door de bekwame handen van Meyer Turku, is op 27 november officieel toegetreden tot de Royal Caribbean-vloot en zal binnenkort vertrekken.
Meest geavanceerde cruiseship ter wereld
Maar dit is nog niet eens het leipste ding. Dit schip is een gamechanger op het gebied van design, technologie, veiligheid en milieuvriendelijk. Het is niet alleen het grootste cruiseship ter wereld, het is ook de meest geavanceerde. De CEO van Meyer Turku, Tim Meyer, noemde het een “revolutionair schip” en een enorme stap op weg naar een groenere toekomst. Ze laten het draaien op LNG (vloeibaar gemaakt aardgas), hebben het uitgerust met branstofceltechnologie en hebben zelfs een systeem dat restwarmte omzet in extra energie. En let op: hij heeft luchtsmering onder de romp om wrijving te verminderen. Over baanbrekend gesproken!
Foto: Royal Caribbean Group
Kun je geloven dat het Icon of the Seas naar schatting het meest complexe project in de industriële geschiedenis van cruiseships? Het is net een drijvende stad die bijna 10.000 mensen tegelijk kan huisvesten! Jason Liberty, de grote speler bij Royal Caribbean Group, kon niet trotser zijn en zei dat dit schip alles vertegenwoordigt waar ze al meer dan 50 jaar van dromen.
Foto: Royal Caribbean Group
En de kers op de taart? Het heeft onlangs al zijn proefvaarten afgelegd. Dus in januari 2024 zal dit beest vanuit Miami vertrekken, en we kunnen ons alleen maar de verhalen voorstellen die eruit zullen voortkomen. Wie weet ben jij een van de gelukkige 7.600 passagiers aan boord!