De KONA moet Hyundai's verkoopklapper in het compacte SUV-segment worden

22 jun 2023, 20:00 Machines
hyundai kona design unveil 1222 04 wid 1024
Het is dé succesformule van het moment in autoland: een compacte SUV die het liefst ook nog elektrisch is. Ieder merk heeft zo’n model prominent in de showroom staan of is er als de sodemieter een aan het knutselen. Je krijgt namelijk de garantie dat die dingen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Ook Hyundai waagt zich aan zo’n bolide. Ze presenteren de belangrijkste highlights van de gloednieuwe KONA.
Dat Hyundai flink aan de weg timmert, blijkt wel het uit feit dat het Zuid-Koreaanse automerk inmiddels is uitgegroeid tot de derde autofabrikant ter wereld! Vonden wij ook opmerkelijk toen we dat hoorden. Een van de speerpunten uit hun assortiment is de nieuwe Hyundai KONA. Die komt in verschillende versies naar Nederland: een volledige EV, een hybride, een mild hybride en als sportieve N-Line. Qua technologie en comfort heeft Hyundai niet zuinig gedaan, waarschuwt het merk.

Hyundai KONA

Het lastige in zo’n overvolle markt is hoe je eruit springt. Waarom moet je nu die van Hyundai hebben en niet het equivalent van een van die talloze andere merken? Allereerst is de KONA natuurlijk niets nieuws. Het model bestaat al sinds 2017 en heeft de laatste jaren zijn waarde bewezen. Hyundai begrijpt dit segment dus door en door en hoeft vooral een bestaande goede auto door te ontwikkelen. Nog altijd makkelijker dan iets van de grond te moeten opbouwen.
Dat doen ze onder andere door het voorkomen nog dynamischer te maken. Hij heeft een nieuwe, futuristische looks en de leefruimte is groter zodat je je nog prettiger voelt in deze auto. En waar veel merken eerst een brandstofslurper ontwerpen die ze daarna voorzien van een elektromotor en een batterij, doet Hyundai het precies andersom. Zo kun je ervan uitgaan dat de elektrische versie helemaal geoptimaliseerd is. Hallo toekomst!

Future proof

Over toekomst gesproken: wist jij dat Hyundai het technologiebedrijf Boston Dynamics (voor 80%) heeft overgenomen? Niet? Dan weet je het het nu. Boston Dynamics ken je van de diverse robots die ze hebben ontworpen. Die kennis die Hyundai daarmee in huis haalt, wordt weer benut in de ontwikkeling van hun vervoersmiddelen. Niet alleen in auto's, de Zuid-Koreanen zijn druk bezig met alle vormen van futuristische mobiliteit. Denk aan trucks, maritieme logistiek, urban air mobility, en autonoom rijden. Bij Hyundai wachten ze niet wat de toekomst voor ze in petto heeft, zij gaan de toekomst gewoon zelf bepalen. Zo hebben ze bij Hyundai zelfs een voertuig ontwikkeld voor op de maan.
Die toekomst ziet er veelbelovend uit. Op het gebied van auto's hebben ze met de IONIQ 5 natuurlijk een regelrechte leasetopper op de markt gezet. Niet verrassend dat dit zo'n schot in de roos is, want die ziet er bijzonder goed uit. Verder zit er nog een bijzonder spannende elektrische sportwagen in de pijplijn, maar of dat model daadwerkelijk geproduceerd gaat worden is nu nog even de vraag.

KONA N

Terug naar de KONA, want de leukste versie van de KONA is de N-Line. Dat is een soort duivelse liefdesbaby tussen een SUV en een hot hatch. Het design van de ‘gewone’ is al excentriek, maar met de gevaarlijke makeover van de N-Line wordt het helemaal een plaatje. Al kan de elektrische versie ons ook wel bekoren. Die heeft een alleraardige actieradius van 500 kilometer en is voorzien van alle gemakken die je in een auto zoekt. En de ijsberen op Antarctica zijn ook nog eens dolgelukkig met je. Wat wil je nog meer?
Meer over de Hyundai KONA, check hyundai.com .
Delen met
Ook interessant