De Hyundai i30 Fastback N verslindt moeiteloos de bergweggetjes van Gran Canaria

27 jan 2019, 18:00 Machines
img 3877

Hyundai verraste in 2017 de autowereld met de komst van een kleine sportieveling: de Hyundai i30 N. De bolide was een groot succes en dus is het merk op zoek naar meer. Daarom zijn ze nu gekomen met de volgende bolide in de N-line-up: de Hyundai i30 Fastback N. Laat het nou net zo zijn we juist dat exemplaar mogen testen in de bochtige bergwegen van Gran Canaria. Ja, wij hebben echt een zware baan.

De Koreanen hebben dus weer een vierwieler met pit gebouwd. Nou ja, Koreanen? Om de strak sturende wagen te ontwikkelen heeft het merk bij een paar andere sportieve takken zoals BMW M en Mercedes-AMG een paar kenners weggekaapt. Samen zijn ze aan de slag gegaan om het nieuwe N-model te creëren. Deze nieuwe, sportieve tak binnen Hyundai is belangrijk voor ze, hiermee lokken ze namelijk een compleet nieuwe groep mensen naar de dealer. Een groep jonge mensen die plots inziet dat er ook Hyundai modellen zijn met een niet misselijke 250 en zelfs 275 pk onder de kap.

Glunderen tijdens het sturen

Tuurlijk zijn er wagens die meer paarden uit hun motor toveren, maar het is in dit geval niet een kwestie van kunnen, het is een kwestie van willen. Het gaat de petrolheads bij Hyundai er niet om de allerkrachtigste wagen te maken, het gaat ze erom dat jouw mondhoeken naar boven wijzen als jij je stuurmanskunsten laat zien. Het gaat om de ervaring. En om die rij-ervaring keer op keer onvergetelijk te maken zit ‘ie volgepakt met fancy snufjes zoals het N-Corner Carving Differential, Rev Matching en Launch Control.

“In Korea we call it popcorn”

Voorin ligt natuurlijk geen atmosferische V10, maar een 2.0-liter viercilinder turbomotor. Die hebben van zichzelf over het algemeen niet per se een kippenvel genererende klank. Het was dus ook zaak om ervoor te zorgen dat ook je oren verwend worden met een gepeperd geluidje. Voormalig Mercedes-AMG-topman vertelt ons dat ze hier dan ook een beste tijd mee bezig zijn geweest. Nu knettert de Fastback N erop los. “In Korea we call it popcorn”, zegt Gyoo-Heon Choi, Director High Performance Vehicle Planning.

N-mode

Oké, genoeg gebabbeld nu. Tijd om eens achter het stuur te kruipen van Hyundai’s nieuwste creatie. Na de stoel elektrisch versteld te hebben valt ons oog op iets anders. De snelheidsmeter gaat tot 300 kilometer per uur. Toch een grappig gezicht in een Hyundai. Je hebt verschillende rijstanden waar je uit kunt kiezen, maar wij gaan natuurlijk voor standje maximaal, oftewel, N-mode. Een ondeugend scheutje gas en we snappen direct waarom Choi het geluid uit de twee glimmende uitlaatpijpen omschreef als een poppende bioscoopsnack.

Lekkere lijnen

Eenmaal vrijuit op het wegennet van Gran Canaria jagen we ‘m een paar keer door alle zes versnellingen. Na gefactcheckt te hebben dat ze bestaan keren wij toch weer terug naar de eerste vier. Een bergpas heeft namelijk onze aandacht getrokken en op zo’n weg blijf je toch liever wat hoger in de toeren. Onze ogen weten niet welke kant ze op kijken moeten. Het prachtige landschap en de lekkere lijnen van de Fastback N vechten om onze aandacht. We stappen uit om een paar ansichtkaartwaardige foto’s te schieten.

img 3753

Dit biedt ook de kans om de bolide eens goed van buiten te bewonderen. Hyundai wil laten zien dat dit een sportieve bak is, zonder over de top te gaan. De subtiele splitter voorop is dus voorzien van een rood randje, het spoilertje achterop is juist weer in de zwarte lak gedipt en de achterbumper is voorzien van een agressief ogende diffuser. Dik hoor. In het midden van die diffuser zit overigens een driehoekvormige mistlamp. Als het je nog niet duidelijk is, kijk dan naar de gril. Daar heeft Hyundai de nu al befaamde N-badge opgeknald. Kan niet missen.

Koning van de weg

Hoe langer we naar de wagen turen, hoe meer details ons op beginnen te vallen. Maar eerlijk is eerlijk, dat houden we niet lang vol. De vierwieler hunkert ernaar weer bestuurd te worden. Het Rev Matching-systeem ervoor dat jij als een echte pro terugschakelt. Geen tandjes zoeken meer. Je bent de koning van de weg. Nog even en je gooit het voorwielaangedreven pk-bommetje scheef over een verdwaalde rotonde.

Op die rotonde namen we de afslag naar Circuito de Maspalomas. Drie keer raden wat we daar gaan doen. Precies, ons werd verteld dat we de wagens daar eens echt aan de tand mochten voelen. Met de Hyundai i30 Fastback N over een circuit dat direct grenst aan de oceaan? Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen.

In de taxi van Gabriele Tarquini

Eenmaal aangekomen op het circuit staan er meerdere krachtpatsers van Hyundai op een rij. Klaar om gebruikt te worden waarvoor ze bedoeld zijn. Toch zullen die nog even moeten wachten. Eerst is het beurt aan wereldkampioen WTCR Gabriele Tarquini in zijn bizar snelle racemonster. En laten wij nou net degenen zijn die de passagiersstoel van zijn TCR-wagen mogen vullen.

Je zult ons moeten geloven als we zeggen dat deze video de bochtensnelheid, het acceleratievermogen en de bizarre remkracht van zo’n TCR-wagen geen eer aandoet. We kunnen je verzekeren dat Tarquini niet rustig aan heeft gedaan voor de leken die wij zijn binnen de racewereld. Wat dat betreft was dit een mooi welkom. Het waren overigens de sequentiële versnellingsbak en het geluid van de straight pipe onder de wagen die de ervaring helemaal compleet maakten.

Zelf het circuit op

Maar goed, dat is niet waarvoor we gekomen zijn. Wij kwamen om met de Hyundai i30 Fastback N over het circuit de donderen. Dus we stappen van de passagiersstoel van de ene krachtpatser, in de bestuurdersstoel van de andere. N-mode activated and off we go! Alle 275 pk’s stuwen ons voort richting de eerste bocht. We vertrouwens de instructeurs en hoeken hem de bocht door. Verrassend genoeg is er amper onderstuur. Dit betekent dat het elektronische sperdifferentieel zijn werk goed doet. De power gaat ook naar het buitenste wiel en zo trekt ‘ie de sportieve vijfdeurs coupé de bocht door. De motor brult en we racen verder. Een hoop uitlaatgepruttel later komen we weer aan in de pits.

Prijskaartje

Mensen vinden een conclusie altijd wel zo prettig, dus bij deze: het doel van de auto is gehaald, als je erin rijdt heb je een pretbek ter grootte van de afsluitdijk. Er is echter één nadeel: de prijs. De i30 N zit in Nederland ergens geprijsd dik in de veertig mille. De i30 Fastback N zal daar waarschijnlijk net iets boven vallen en al richting de vijftig mille klimmen. Dit is overigens vooral te danken aan ons belastingsysteem. Voor Hyundai kunnen we alleen maar buigen dat ze gewoon, succesvol, een nieuwe sportieve tak hebben opgezet binnen het merk. Als je nog even verder wil koekeloeren naar de auto dan kan dat, want hieronder staan alle kekke plaatjes die we gemaakt hebben tijdens ons tripje over de bergweggetjes van Gran Canaria.

Tekst: Coen Grutters

Delen met
Ook interessant