Afgeleid van de rallyversie van de i20, is deze nieuwe Hyundai i20 N een beest van een wagen. De Zuid-Koreaanse autofabrikant heeft nog maar een paar N-modellen op de markt gebracht, maar deze is toch wel weer een stapje hoger. De specificaties liegen er in ieder geval niet om...
De nieuwe Hyundai i20 N heeft zijn wortels in de autosport. Hij is geïnspireerd op de i20 WRC – de auto waarmee Hyundai deelneemt aan het FIA World Rally Championship – en heeft ook hetzelfde (minimum)gewicht volgens de reglementen van de FIA. De i20 WRC won in 2019 vier rally’s en bezorgde Hyundai het wereldkampioenschap rally bij de constructeurs. Inmiddels heeft de Hyundai i20 WRC zeventien WRC-rally’s op zijn naam staan. Slik. Dit succes hebben ze doorgevoerd naar het nieuwste i20-model. De i20 N is bijvoorbeeld voorzien van een voorbumper met een opvallend grote luchtinlaat voor de turbomotor. Ook de achterspoiler en de boos kijkende voorlampen laten zien dat dit geen simpel boodschappenautootje is. Ook mag een sportieve cockpit niet ontbreken. Met een N-sportstuurwiel en bijpassende sportstoelen maakt dat het interieur performance uitstraalt.
Waar de meeste vrouwen zullen kijken of ze de kleur of het interieur mooi vinden, graven mannen zo snel als ze kunnen naar de specificaties. En die zijn niet te min. De Hyundai i20 N wordt aangedreven door een 1.6-liter T-GDi-turbobenzinemotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (6MT). Met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een maximumkoppel van 275 Nm schiet jij binnen 6,7 sec. naar de 100km/u. Dit komt mede door het lichte gewicht, namelijk 1.190 kg. Ohja, en de topsnelheid ligt op 230km/u. Dit doe je niet zomaar na met je Fiat Multipla . De zogenoemde ‘flat power’-motor levert zijn maximumvermogen en koppel bij lagere toerentallen. Daardoor is het potentieel van de motor in het dagelijkse gebruik ook goed toegankelijk. Er zijn vijf rijmodi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Daarmee zijn de instellingen van de motor, de besturing, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) én het geluid van de uitlaat aan te passen aan de wensen van de bestuurder en aan de rijomstandigheden. Kan jij je lekker uitleven op weg naar de supermarkt. Ook niet te vergeten is de Launch Control . Niet alleen voor Ferrari’s of Lamborghini’s dus. Wat de i20 N gaat kosten weten we nog niet, alleen wel een stuk minder dan voorgenoemde supercars. Gelukkig.