We gingen een weekendje op stap met de Husqvarna Motorcycles Vitpilen 701. Een heerlijke streetbike met een retestrak design en een genot is om op te cruisen. Looks
De Vitpilen dus.
Mocht je het je afvragen: dat is Zweeds voor witte pijl. Het merk heeft ook de Svartpilen in het gamma zitten. Mag jij raden wat dat betekent… heel goed! Zwarte pijl. Ons LOI-cursusje heeft duidelijk z’n vruchten afgeworpen. Afijn, we hebben inmiddels al behoorlijk wat
motoren onder onze reet gehad, maar qua design is de Vitpilen 701 van Husqvarna Motorcycles zeker een van de winnaars. De roots van het merk zijn duidelijk zichtbaar, want dit is wat Scandinavian design inhoudt. Strak, minimalistisch en met toffe details. We love it.
De fabriek staat inmiddels in Oostenrijk, want Husqvarna Motorcycles is een paar jaar geleden overgenomen door KTM. Opvallend is de LED-koplamp, die zeker in de nacht echt een gave feature is. De kleurencombinatie van zilver en zwart, afgewerkt met fluorescerend gele details vinden wij heel stoer. De ‘zwevende’ achterkant met LED-achterlicht maakt ‘m wel helemaal af. Het mooiste onderdeel van de fiets als
je het ons vraagt. Wat een vette bike. Echt wat anders dan anderen, waarmee de Vitpilen 701 zich onderscheid van de massa. Wij zouden alleen
wel een ander uitlaatje (Akra’tje bijvoorbeeld) erop knallen, waarmee die op de schaal van stoerheid nog een paar punten zou stijgen. Ze hebben overigens zelf allerlei
toffe accessoires waarmee je je fiets kan stylen. Dat zoiets heel dik kan worden, bewijst customizer
Arjen van den Boom met z'n Vitpilen 701 wel.
Rijden
Wat wij ook wel relaxed vinden is dat het een compacte motor is en met 157 niet al te zwaar. Hij is klein, maar heel fijn. Met onze lengte van +- 1.80 is dit echt het perfecte maatje. Het zorgt er mede voor dat ‘ie uitstekend stuurt. Hij is lekker flexibel, waardoor je mooie bochten kunt maken. Het zadel is gemaakt van MOKKA leer en dat zetelt behoorlijk chill. Je zit lichtelijk voorover gebogen, wat goed is voor de testosteronspiegel, maar de zitpositie blijft ten alle tijde comfortabel. Het ronde dashboard is klein maar overzichtelijk, waarbij je eigenlijk vooral de snelheid goed kan zien. De stylish tank is met 12 liter best wel klein. Met een volle tank kun je zo’n 150 kilometer rijden, wat bij de pomp neerkomt op een eurootje of 15 voor een volle tank. Doen we het voor. Lekker geluid trouwens! Zeker met een eerder genoemde Akra moet dit heel dik klinken.
Speed
Naast z’n shiny uiterlijk is de aanjager waar je op zit een bijzonder facet
aan de 701. We hebben hier namelijk te maken met een eencilinder. Yep, anno 2019 zie je die inderdaad niet meer zoveel. Het 692cc blok levert 75 pk, wat meer dan voldoende is. In combinatie met z’n lichte gewicht is ‘ie echt razendsnel in de acceleratie. Verder hoeven we niet moeilijk over te doen: het is geen motor om je even uit te leven op de Autobahn. Zo 120 / 130 is prima, maar heel veel harder hoeft niet. Bij die snelheid vinden we wel een nadeel dat door de vibraties in het stuur in je spiegels alleen maar strepen ziet. Zodra je gas loslaat en rond 110 gaat rijden is dat probleem getackeld. Hij trekt wel echt heerlijk door. Wat een goeie dosis pit zit er in dit Zweedse beestje. Op elke snelheid trekt ‘ie er echt vandoor, wat hem gewoon ontzettend leuk maakt om mee te rijden. Alleen onder de 3000 toeren wil die nog wel een beetje bokken, maar als je gewoon op tijd schakelt en goed koppelt is er niks aan de hand. Over schakelen gesproken: de Vitpilen beschikt over een quickshifter. Dit is de techniek waarbij je omhoog en omlaag kunt schakelen, zonder de koppeling te hoeven gebruiken of het gaspedaal met rust moet laten. Relaxte feature, zeker op snelheden boven de 50.
Conclusie
Als je op zoek bent naar een vette, compacte motor waarbij rijplezier hoog in het vaandel staat en zich onderscheid op het gebied van design, dan ben je bij de Husqvarna Motorcycles Vitpilen 701 aan het juiste adres. Qua prijs zit ‘ie met een nieuwprijs van een kleine 12k aan de bovenkant van het middensegment, maar daar krijg je wel een bijzonder goede bike voor terug. Wij vinden het ook tof dat mensen niet direct zien op wat voor motor je rijdt. Het is een bike die je niet zo vaak ziet. Zeker als ‘ie ook nog eens zo fraai is ontworpen, dan val je wel op. Hebben!
Mocht je meer informatie of een proefrit willen maken, check husqvarna-motorcylces.com.