We zijn al op pad gegaan met de brute Sportster S en de stoere Low Rider ST . Het drieluik aan tweewielers sluiten we af met de Harley-Davidson Nightster. Hoe lekker is deze instap Harley?
“Heb jij eigenlijk een eigen motor?”, is een vraag die me vaak wordt gesteld. “Nee, ik heb elke week een ander.” In elke andere context zou het een ontzettend fout antwoord zijn, maar op het gebied van motoren de onbetwiste waarheid.
Dus melden we ons voor de derde keer deze maand in het kantoortje van de enthousiaste Harley-Davidson Amsterdam baas Robbert om het ene setje sleutels om te wisselen voor een nieuw paar. “En hoe vond je ‘m?”, vraagt hij met een big smile. “Nou, ik heb nu ook weer wat leuks voor je hoor.” Om vervolgens vol passie uit te leggen waarom dit model ook zo tof is. Als je geen passie had voor Harley-Davidson, dan krijg je het na vijf minuten lullen met Robbert wel.
We hebben weinig tijd dit keer om over motoren, vrouwen en militaire missies te praten, dus krijgen we de sleutel in onze handen gedrukt en cruisen we ervandoor. De Harley-Davidson Nightster is een nieuwe smaak in het rijke assortiment van de Amerikanen. Het is een geheel nieuw ontwikkelde motorfiets, maar heeft nauwe banden met de oude Sportster. Hij borduurt voort op de 65-jarige geschiedenis van die klassieker, waar de nieuwe Sportster een andere weg is ingeslagen. Dus is er design dat duidelijk knipoogt naar het verleden, maar onderhuids als vanzelfsprekend van alle gemakken is voorzien. Tussen je benen ligt een Revolution® Max 975T. Het blok met 975 cc is goed voor 90 pk en een koppel van 95 Newtonmeter. Prima specs, maar ook weer niet zo waar je stijl van achterover slaat. De Nightster is dan ook niet gemaakt om als snelste een rondje over het afgesloten kronkelende asfalt van Assen te knallen. Dit is een cruiser pur sang. Je zit heerlijk in het (solo)zadel, waarbij je als vanzelf in de chillmodus wordt getrokken. Geen zorgen, wat niet af is komt morgen. Dat lijkt het motto van de Harley-Davidson Nightster te zijn.
De looks zijn er in elk geval naar onze smaak heel nice uit. In hartje Amsterdam wordt die mening bevestigd door langslopende bezoekres. “Nice bike dude.”, “Is this a Harley?”, zijn een paar opmerkingen die we naar ons hoofd geslingerd krijgen van expats en toeristen. Die combinatie van zwart met rood staat ‘m dan ook erg goed. Verder zijn de Sportster elementen te herkennen in de vorm van de schokdempers aan de achterkant, de fraai vormgegeven benzinetank en de gechopte spatborden. Het blok prominent in het midden, dikke lange pijp erop, niks meer aan doen. De wielen, afgewerkt in Satin Black, mogen er trouwens ook zijn. Een stijlvolle motor die klasse uitstraalt, maar ook cool is. Kan zo in het depot van de bijzondere collecties worden gezet, die Nightster.
Qua informatie over je machine moet je het doen met een vrij basis LCD-schermpje in combi met een ronde, analoge snelheidsmeter. Leuk detail zijn de classic cijfers rondom, die doen denken aan de snelheidsmeter van zo’n oldskool American muscle car. Ook is ‘ie standaard voorzien van een aantal veiligheidsfeatures als ABS, Traction Control en Drag-Torque Slip Control, waarmee het koppel wordt aangepast en een slippend achterwiel wordt voorkomen als je te abrupt terugschakelt of te snel het gas loslaat.
Op je LCD’tje kun je ook aflezen in welke rijmodi je bivakkeert. Met de MODE-knop op het stuur kun je kiezen uit Road, Sport en Rain. Sportieve jongens die we zijn, rijden we eigenlijk het gros van de tijd in Sport. In die specifieke trekt ‘ie er lekker vlot vandoor. Het maximium koppel is al vanaf 5.000 tpm beschikbaar, dus zo heb je eigenlijk altijd wel genoeg trekkracht. Tel daarbij op dat het, zeker voor Harley-Davidson begrippen, een vrij lichte motor is. Dat maakt ‘m zeer aangenaam te besturen in de stad en de mooie weggetjes buiten de bebouwde kom. Lange snelwegritten bevallen iets minder, omdat je boven de 110 a 120 toch wel erg hard wegwaait. Het mag de pret niet drukken die het rijden van de Harley-Davidson Nightster je gegarandeerd gaat opleveren. Toegankelijk, cool en relaxed zijn onze kernwoorden voor dit prettige cruisevehikel.
We noemden ‘m in de intro al de instap Harley, want met een vanafprijs van 18.495 is het een van de goedkopere modellen uit de stal van het iconische motormerk. Voor dat bedrag krijg je een motor die is gemaakt voor de purist die niet belust is op snelheid en schreeuwerige kijk-mij-eens-looks, maar iemand die houdt van een klassiek ontwerp en geniet van het accelereren na een lange doordraaier tijdens een mooie toertocht. Ben jij zo’n liefhebber? Dan is dit een motor die je op het lijf is geschreven.
Meer info of een proefrit aanvragen voor de Harley-Davidson Nightster doe je op harleydavidson.com .
Motor: Revolution Max 975T V-twin Cilinderinhoud: 975 cc
Vermogen: 90 pk
Koppel: 95 Newtonmeter @ 5.000 tpm Gewicht: 221 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 11,7 liter
Prijs Harley-Davidson Nightster: €18.495,-