Als je aan Harley-Davidson denkt dan ploppen er beelden in je brein omhoog van hoge sturen, chromen blokken en bruut roffelende dubbele uitlaatpijpen. De Harley-Davidson Low Rider ST is alles wat je van het merk verwacht. En nog veel meer dan dat.
Yep, hiermee kun je aankomen bij je vrienden. De Harley-Davidson Low Rider ST is hier om indruk te maken op je gehele omgeving. Met z’n glimmende zwarte lak, koffers aan de zijkant, shotgunuitlaat, grote LED-koplamp en z’n enorme formaat is het een ronduit imposante verschijning. Dichterbij een lidmaatschap van Sons of Anarchy hebben we ons niet eerder gewaand. “Wauw”, laat een geïmponeerde dakloze zich ontvallen, terwijl een brede glimlach zijn missende tanden in z’n gebit blootlegt. Ook de teamgenoten van ons voetbalteam, de collega’s die een sigaretje staan te roken bij de voordeur of de passerende mensen als we de bike op de gevoelige plaat zetten: iedereen is onder de indruk van de Low Rider ST. Wijzelf niet in de laatste plaats, want als je erop rijdt is het helemaal fissa.
Powerrrr
De Harley-Davidson Low Rider ST is de nieuwe aanwinst in de Cruiser line-up van de Amerikanen. Zij noemen het zelf ‘een agressieve performance cruiser ontworpen voor de rijder die op zoek is naar bruut vermogen’. Naast de ST kun je ook kiezen voor de S. Het verschil zit 'm in het feit dat de ST (dat staat voor Sport Touring) zijkoffers en een grot kuip voorop heeft. Bij zowel de S als de ST ligt er een V-Twin Milwaukee Eight 117 tussen je benen. Met een motorinhoud van liefst 1.917 cc hoef je je over vermogen geen zorgen te maken. Vanaf 3.500 tpm is er al een koppel beschikbaar van 169 Newtonmeter, waardoor je standaard als eerste wegschiet bij het stoplicht.
De cilinders persen er overigens 105 pk uit, maar het koppel is aanzienlijk interessanter in dit geval. Dat koppel is ook merkbaar als je erop rijdt. Wat een brute bulk aan kracht voel je uit de machine komen als je aan de gashendel trekt. American muscle car? Dit is een American muscle bike. Brute power in z’n puurste vorm. Dat gaat gepaard met een gevaarlijke, diepe roffel uit de uitlaat die je van een merk als Harley-Davidson verwacht. Die uitlaten zien er ook dermate goed uit, dat een bezoekje aan de aftermarket wat ons betreft achterwege gelaten kan worden.
Souplesse
Amerikaanse auto’s staan bekend dat ze vooral heel hard rechtdoor kunnen, maar deze American muscle bike is opmerkelijk soepel in z’n besturing in de bochten. Hij mag op de weegschaal dan een flinke 327 kilo aangeven, de engineers hebben ‘m dusdanig weten af te stellen dat je er echt waanzinnig lekker mee kan sturen. Als je stapvoets rijdt dan moet je met een dergelijk gewicht wel even opletten, maar ben je eenmaal op gang dan pakt ‘ie alle bochten zo soepel als een hinde over de Afrikaanse savanne dartelt. Echt heel erg knap gedaan.
Medeverantwoordelijk voor die ontzettend goede rij-eigenschappen is de heerlijke zitpositie. Je bivakkeert in een fijne kuip op het appetijtelijke leren zadel, met een gevoel alsof je zojuist in de favoriete fauteuil van je vader bent geploft. “De vorm van de gemonteerde kuip is overigens geïnspireerd op de klassieke FXRT Sport Glide kuip, die razendpopulair is onder de West Coast customizers”, aldus Brad Richard, Vice President of Design bij Harley-Davidson.
Een enorme kap met scherm voor je snufferd zorgt ervoor dat je in alle omstandigheden uit de wind wordt gehouden. 193 km/u (de topsnelheid, we hebben het getest) rijden op de snelweg? We knipperen niet eens met onze ogen. Centraal punt voorop is de koplamp met LED-licht, waarbij ook de openingen aan de zijkant opvallen. Het zorgt voor sportieve look met aerodynamische functie. Sharp
Spiegeltje, spiegeltje
Ook even een shout-out naar de spiegels. Op veel
motoren is dat nog wel eens een dingetje, waar je moeite moet doen om überhaupt het verkeer achter je in de gaten te houden. Het ene exemplaar heeft veel te kleine spiegels, de andere zijn ze een beetje vreemd gepositioneerd en bij weer een andere trillen ze zo hard dat de spiegels wel Parkinson lijken te hebben. Bij de Low Rider ST zijn ze simpelweg perfect: precies het goede formaat en op de juist manier geplaatst, waardoor je in een oogopslag ziet wat de verkeersdeelnemers achter je aan het uitspoken zijn. Ook opvallend zijn natuurlijk die koffers aan de zijkant. Wij vinden ze heel goed passen op de Low Rider ST, maar mocht je er niet gecharmeerd van zijn dan kun je ze er makkelijk op- en afschroeven. Als je ze eraf haalt dan mis je wel 54 liter aan opbergruimte. Daar kun je heel wat boodschappen in kwijt.
Verder hoef je qua features niet heel veel poespas te verwachten van de Low Rider ST. We hadden het mooi gevonden als het prachtige TFT-scherm van de Sportster S ook op de Low Rider ST was geïnstalleerd, maar de designers hebben nu gekozen voor een bescheiden digitaal tellertje waar enkel je snelheid, benzinevoorraad (19 liter) en het tijdstip op weergegeven wordt.
Wel tof is dat je optioneel ervoor kan kiezen om speakers te installeren op de Low Rider ST. Een high performance motorfiets verdient immers een high-output audio. Dat zit niet op ons testexemplaar, maar van onze eerdere ervaring met de Street Glide weten we hoe goed ze dit bij Harley-Davidson kunnen. Mocht je ervoor gaan, dan kun je een 250 watt versterker, twee 5,25 woofers en twee externe tweeters installeren. American Woman van Lenny Kravitz uit de speakers en de showparade kan van start.
Zo heeft de Harley-Davidson Low Rider ST ons in alle opzichten geïmponeerd. Naast de looks maakt ‘ie indruk met z’n brute kracht en verbaast ‘ie zelfs met z’n souplesse in de bochten. We hikken alleen nog een beetje tegen het prijskaartje van zo’n 26K aan. Nieuw spaardoel activated ✔️
Meer info of een proefrit aanvragen voor de Harley-Davidson Low Rider ST doe je op harleydavidson.com . Specs Harley-Davidson Low Rider ST
Motor:Milwaukee-Eight™ 117-motor Cilinderinhoud: 1.917 cc
Vermogen:105 pk Koppel: 169 Newtonmeter @ 3.500 tpm
Gewicht: 327 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 18,9 liter Prijs Harley-Davidson Low Rider ST: €27.495,-
Gallery
Credits
Tekst + foto’s: Chris Riemens