Formule 1-bak gaat voor een 'prikkie' onder de hamer

11 sep 2020, 20:00 Machines
media 7f587a6b 810e 48fd 895e 22b97f02c71cfd7ccbee 43fc 4069 889e bd23dfb78b6c
In stijl rondcrossen op de komende circuitdag? Dan heb je een goede aan deze kanariegele racebak. Ze waren zelfs zo vriendelijk om een paar aanpassingen te doen waarmee je letterlijk zo het circuit op kan. Je hoeft daarvoor zelfs niet je bevriende monteurs op te trommelen om je te vergezellen in de pit.
Het Britse The Market heeft wel vaker exclusieve auto's in hun wagenpark staan. Op z'n opvallende kleur na is de Formule 1-wagen dus niet eens een enorm bijzondere verschijning voor het bedrijf. Het bied je wel even mooi de kans om dit geesteskind van de steenrijke Formule 1-liefhebber Eddie Jordan te besturen.

Gebruiksvriendelijke aanpassingen

Wil je een echte original scoren, dan is deze Jordan Honda EJ12 niet helemaal voor jou. De oorspronkelijke 3.0-liter V10-moter is namelijk vervangen door de motor van een Formule 3000 wagen. Mocht je minder kritisch zijn, dan maakt die aanpassing de auto een stuk geschikter voor je als gebruiker. Deze motor kan je namelijk gewoon starten met een knop. Kan je gewoon zelf de baan op bij het eerst volgende trackday-evenement. Met zo'n 520 pk en de oorspronkelijke sponsoring uit 2002 sta je dan alsnog wel je mannetje.

Rijke geschiedenis

De EJ12 stamt uit de tijd dat Schumacher in 't rood voor de vijfde keer wereldkampioen werd. Ook was 2002 't laatste jaar dat Mika Salo op de track reed. Het model werd gelanceerd in een DHL hangar op het vliegveld van Brussel als deel van een dikke sponsordeal van 20 miljoen pond per seizoen. De EJ12 bereikte niet helemaal de resultaten die bedoeld waren, maar scoorde toch vier vijfde plekken en één zesde plek. Takoma Sato en Giancarlo Fisichella hebben in ieder geval de motor goed getest. De EJ12 scoorde, ondanks z'n volgens DHL tegenvallende presentaties, toch hoger dan de BAR Honda die met dezelfde motor rondscheurde. Een Nederlands randje heeft de bak niet. Het dichtstbijzijnde is Robert Doornbos gekomen, die in 2004 en 2005 test- en derde rijder was bij Jordan.
De veiling van deze wagen start op 22 september. Verwacht wordt dat de auto tussen de 160 en 270 duizend euro opbrengt. Relatief gezien dus een 'prikkie', maar alsnog eventjes sparen. Je kunt overigens hier verdere info vinden over deze brute bak.
Delen met
Ook interessant