De nieuwe Ford Focus ST is onthuld en de eerste voortekenen zijn er heel goed uit. Natuurlijk heeft ‘ie in de vorm van de RS een nog stoerdere broer, maar deze mag je absoluut niet onderschatten. Het nieuwe exemplaar komt met maar liefst 280 pk. Lekker zeg!
Dit zijn de betere bommetjes voor de enthousiaste huisvaders. Onze verwachtingen zijn hooggespannen, want onlangs brachten ze met de Fiësta ST al een van geweldig leuke auto op de markt. Als ze dat kunstje kunnen herhalen in de Focus, dan zijn wij nu al fan.
Zo te zien lijkt dat wel te gaan lukken, getuige de 280 ponypowers in the front. Die wordt geleverd door de welbekende 2.3 EcoBoost benzinemotor die we kunnen uit andere modellen (zoals bijvoorbeeld de Mustang). De 420 Newtonmeter aan koppel die garanderen je een acceleratie van 0 naar 100 in zes seconden en de topsnelheid is tot dusverre onbekend, maar die ligt rond de 250 km/u.
Met zo veel vermogen heeft Ford ook maar besloten dat het wel relaxed is om standaard een sperdifferentieel mee te leveren, dus die zit er ook bij. Verder is ‘ie een stuk stijver dan zijn voorganer (20% bij de voorwielen) en ligt ‘ie 10 mm lager bij het asfalt dan de bravere Focus van de buurman.
Qua versnellingsbak kun je kiezen uit een handgeschakelde zesbak, of een zeventraps automaat. Het is maar net wat je lekker vindt. Mocht je nog wat geld over hebben voor wat opties, dan kun je kiezen voor het Performance Pack. Daarmee heb je een automatische tussengasfunctie, wat voor een mooi geluidje moet gaan zorgen. Daarnaast zorgt die optie dat je ook de beschikking hebt over Launch Control, mocht je echt met een fanatiek hoofd voor het stoplicht staan.
Verder is het wel tof dat je in het interieur a la Gran Turismo dingen als olietemperatuur, turbodruk en oliedruk kunt aflezen. De Recaro sportstoelen die houden je lekker op je plek als je de Ford Focus ST met 120 km/u door een 70-bocht wil jassen. Qua kleuren kun je kiezen uit het Ford Performance Blue of Orange Fury. Maar als je liever wat minder opvalt kun je ook kiezen voor kleuren die op de normale Focus ook beschikbaar zijn. Het testexemplaar zal wel in het oranje komen. Dit kan niet anders dan een heerlijke auto worden. Onze rechtervoet begint spontaan te kriebelen. Mocht je ‘m zelf voor de deur willen hebben, dan moet je wachten tot aanstaande zomer. Prijs is nog niet bekend, maar zal wel een eurootje of 45 a 50k gaan kosten. Mocht je toch liever twee ton stukslaan op de nieuwe BMW M850i, dan moet je zeker ons verhaal even lezen.