Ford staat in de racewereld bekend om de iconische Ford GT-lijn. De gemiddelde burger in Nederland denkt vaak aan de Ford Fiësta of de Ford Focus, maar in Amerika denken ze toch echt aan hun pick-up trucks. Want de Ford F-150 is de meest succesvolle pick-up truck van de VS. Je wordt zelfs een beetje gekleineerd als je naast dit gigantische elektrische monster staat. Ja dat lees je goed. De F-150 Lightning is ook nog eens elektrisch en daardoor bliksemsnel. Wij mochten de nieuwe Ford F-150 Lightning testen, hier in Nederland. En wauw! Wat een unieke rijbeleving zeg.
Het van oorsprong Amerikaanse merk heeft veel resources ingezet op het elektrisch rijden. Zelfs de bekende Ford Mustang heeft nu een uitvoering met een elektrische aandrijflijn. Natuurlijk produceren ze ook nog dikke 5.0-liter V8’s, maar in 2030 moeten alle verkochte wagens van het merk elektrisch aangedreven zijn. De inzet op EV-auto’s was in Amerika een schot in de roos. De Ford-150 Lightning zorgt voor een revolutie onder alle trouwe pick-up klanten.
Zo gek is het niet. De F-series zijn al 75 jaar een fenomeen in de VS. Een pick-up rijden hoort nou eenmaal bij de cultuur en levensstijl. Daar heeft Ford goed op ingespeeld. Wij balen dan ook enorm dat de F-150 Lightning niet echt geschikt is voor Nederlandse bodem. De tientonner weegt namelijk ruim 2.900 kg. Je kan hem dus gewoon met je b-rijbewijs besturen, maar je moet er wel voor zorgen dat je niet meer dan 500 kg extra meeneemt. Dan kom je namelijk in de gewichtsklasse van een ander rijbewijs en dat wil je niet hebben. Laat die dikke oom dus maar niet in stappen.
Het klinkt natuurlijk nu alsof de Ford F-150 Lightning overtollig zwaar is, maar dat valt voor zijn klasse wel mee. Andere elektrische bolides die kleiner zijn, zoals de Mercedes EQS SUV 580, wegen namelijk evenveel of zelfs meer. Ford heeft dit voor elkaar gekregen door het plaatwerk van aluminium te maken. Dat doen die Amerikanen toch echt heel goed hoor.
Niet getreurd. Waar ze in de VS een pick-up truck gebruiken, rijden wij hier bestelauto’s. In Nederland verkoopt Ford daarom de E-Transit (Custom) van Ford Pro. Beiden hebben dezelfde architectuur, innovatie en techniek als de F-150 Lightning. Wij zijn bij FHM natuurlijk niet gespecialiseerd in bestelauto’s of busjes, maar waren toch nieuwsgierig wat deze F-150 zo fantastisch maakt.
Wij trappen deze blauwe bolide uiteraard even flink op de staart. Met een elektrische aandrijflijn is de accu natuurlijk een van de belangrijkste zaken. Er zijn twee verschillende uitvoeringen beschikbaar. De Standard Range accu met 455 pk en een bereik van ongeveer 370 km of de Extended Range accu met 585 pk met een verwacht bereik van 480 km. Met de Extended Range accu heb je ook nog eens 1050 Nm waarmee je deze loodzware bak in 4,5 seconde naar de 100 km/u trapt. Vroeger ging een vederlichte Ferrari in 4,5 seconde naar de 100, maar nu lukt het zo’n vierwielige elektrische mammoettanker ook. Dat is echt heel sick. Naast comfort, gemak en ruimte dus ook genoeg power om bij het stoplicht een dragrace te doen.
Over comfort en gemak gesproken. Deze pick-up truck is helemaal afgesteld op het werkleven van een echte klusser. De laadbak heeft genoeg ruimte voor alles wat je maar kan bedenken. Van een koelkast tot de vier winterbanden van je Ford Mustang. Bijna alles past in deze gigantische laadbak. Je kan natuurlijk ook gewoon 20 kratten bier vervoeren als je een feestje op zaterdagavond hebt. Aan de voorkant is de laadbak net zo groot als de kofferbak van een normale persoonsauto. Ruimte te kort is dus ondenkbaar. Maar Ford zou Ford niet zijn als ze net een stapje verder doen dan alleen veel ruimte creëren.
Als je een echte klusser bent, zal je verbaasd staan van alle handige opties in de F-150. Om in de achterbak te komen, kun je een simpel trappetje uitklappen. Voor de mensen die wat minder goed ter been zijn, was het altijd best een uitdaging om in de achterbak te klimmen. Nu niet meer. Daarnaast brengt de krachtige accu wat leuke extra’s met zich mee. De F-150 verzorgt verlichting aan beide kanten van de wagen. En niet een beetje, maar echt veel licht zodat je ook in het donker genoeg kan zien om aan jouw mancave in de tuin te werken.
Alle echte mannen die met hun handen werken, gebruiken vaak zwaar gereedschap. Deze pick-up heeft rond de hele auto krachtige laadpunten van 2,3 kWh om jouw apparatuur in te pluggen. Deze fantastische innovatie maakt het voor ondernemers in de bouw dus mogelijk om al je gereedschappen van stroom te voorzien. Van lampen en boormachines tot cirkelzagen, niets is te gek.
Voor de Amerikanen is er nog een feature en deze is pas echt bizar. In VS wil de stroom nog wel eens uitvallen. En zonder stroom zitten, vindt niemand leuk. Dus daar heeft Ford een oplossing voor bedacht. Je kan het stroomnetwerk van je huis koppelen aan de krachtige accu van de F-150 en die biedt dan drie dagen stroom voor je gehele huis. Hoe ziek is dat! Daarna moet je de pick-up natuurlijk wel weer volledig opladen en met de torenhoge energieprijzen doe je dat niet met een lach op je gezicht.
Wij zouden deze wagen misschien niet eens gebruiken voor alle klus gemakken, maar gewoon voor een dikke roadtrip. Ford heeft namelijk comfort gecreëerd waar wij uren in zouden kunnen vertoeven. Door een onafhankelijke wielophanging heb je ook geen last van hobbels in de weg en kan je zelfs lekker offroaden. Met de 585 pk kun je hem ook nog effe doortrappen al sta je dan wel heel snel weer aan de laadpaal. Wie echt wil viben gaat natuurlijk gestrekt in de achterbak liggen. Dan ervaar je het gevoel dat Ford je wil geven met de F-150: vrijheid. Wij hopen dat Ford vaker de vrijheid neemt om zich zo te overtreffen. Wat een genot was het om deze vierwielige tank mee te nemen voor een ritje. Als dit een voorproefje is van de toekomst van Ford, dan zijn wij mega enthousiast. We kijken er nu al naar uit om het volgende pareltje van de Amerikanen te testen.
Interesse? Meer info op Ford.nl
Motor:2 elektromotoren Vermogen: 580 pk
Koppel:1050 Newtonmeter Acceleratie 0-100: 4,5 sec
Topsnelheid:180 km/u Gewicht: 3.000 kg
Vanafprijs:€47.000,-