Wereldwijd zullen er maar veertig exemplaren van de Bugatti Divo rondrijden, waarvan één in Nederland. Mocht je om een of andere reden 5,8 miljoen dollar over hebben: jammer joh, deze wagen ga je niet meer krijgen. Hij is namelijk al compleet uitverkocht. De klanten hebben de auto echt tot in detail mogen samenstellen.
De auto is vernoemd naar een coureur uit de goede race jaren van Bugatti, zoals ze dat vaker doen. Dit keer is de eer aan Albert Divo, een Fransman die in 1928 en 1929 de slopende Tango Florio-race won in een Bugatti Type 35.
De wagen is afgeleid van de Chiron. Hij heeft dezelfde 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s die 1.500 pk en 1.600 Nm koppel opleveren. Daarmee krijgt de Divo een topsnelheid van 380 kilometer per uur. Dat is weliswaar 40 km/u minder hard dan de Chiron, maar bij Bugatti gaat het ze in dit exemplaar een keer niet om de hoogste topsnelheid.
"Happiness is not around the corner, it is in the corner. The Divo is made for corners", zegt CEO Stephan Winkelmann. Hij wordt dus wendbaarder dan de Chiron. Daardoor is 'ie in totaal acht seconden sneller dan de Chiron op het Nardo circuit van Bugatti. Daarbij is vooral de actieve achterspoiler interessant. Die is 1,83 meter breed, 23 procent breder dan de spoiler van de Chiron. De totale downforce van de Divo komt op 456 kilogram, 90 kilogram meer dan de Chiron. Kortom, een aardige update van de toch al gruwelijke supercar.
Foto's: Bugatti.