Als we het hebben over betrouwbare auto’s dan kijken we toch snel naar onze oosterburen. Natuurlijk hebben we onze rivaliteit met de Duitsers maar als het op auto’s aankomt is het onze beste vriend. De Golf is al 45 jaar lang het allerbelangrijkste model in het portfolio van Volkswagen. De nieuwste versie van het icoon oogt dynamischer dan ooit en is de enige in het ‘Golf-segment’ met standaard een volledig digitale cockpit. Hij biedt meer keuze dan ooit en slaat de brug naar elektrisch rijden met maar liefst vijf hybride-versies. Wir willkommen die Golf 8.
Met zo’n 320.000 stuks is de Golf een waar icoon op de Nederlandse wegen. Het is zelfs de meest geziene auto op de wegen van ons kikkerlandje en van de vorige zeven generaties zijn al meer dan 35 miljoen exemplaren verkocht. We kunnen dus wel stellen dat deze waggie lekker in de smaak valt bij ons. Nu is het tijd voor de Golf 8!
De nieuwe Golf is dynamischer dan ooit. Dit komt door de nieuwe indeling van het front, de innovatieve LED-verlichting (standaard) en het langgerekte silhouet. Dit klink natuurlijk als muziek in de oren. De Golf gaat ook met zijn tijd mee. De Duitse blaasbolide beschikt namelijk over een volledig digitaal dashboard. Normale knoppen zijn niet tot nauwelijks meer te vinden. Welcome to the digital age. Tegen een meerprijs kun je zelfs nog upgraden naar de Innovision Cockpit met een extra groot scherm. Dan heb je eigenlijk gewoon een iPad in de auto, chill toch? Ook beschikt de wagen over een klimaatregeling. We weten dan ook meteen welke auto Greta gaat kopen als ze mag rijden. De Golf 8 natuurlijk. Deze knop regelt de temperatuur en is in te stellen naar verschillende scenario’s zoals ‘koude voeten’ of ‘frisse lucht’. Tot slot is er een panorama dak.
Iedereen in de auto kan genieten van de luxe diensten die de Golf 8 met zich meebrengt. Inzittenden hebben standaard toegang tot een grote hoeveelheid online diensten van We Connect. Ook is dit de eerste Volkswagen die het niet alleen mogelijk maakt om achteraf technologieën te updaten, maar ze ook te upgraden (vanaf volgend jaar zomer). Zo zijn bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem, de wifi-hotspot of Dynamic Light Assist achteraf te activeren. Lekker upgraden dat bakkie!
De Golf 8 is niet alleen een domme machine op wielen, nee hij is veel meer dan dat. Hij beschikt namelijk over een IQ. De nieuwe Golf is de eerste Volkswagen waarvan de adaptieve cruise control (ACC) een file kan herkennen en daarop anticipeert. Hij doet dat met behulp van innovatieve Car2X-technologie dat standaard is op elke Golf: zodra het systeem van andere weggebruikers doorkrijgt dat er een file staat, past hij direct zijn snelheid aan om de kans op onveilige last-minute manoeuvres te verkleinen. Ook nieuw: de IQ. Light LED Matrix-koplampen met interactieve verlichtingsfuncties die het zicht en de veiligheid nog verder vergroten. Mooie snufjes allemaal, wij voelen ons al veilig in deze moderne bak.
De nieuwe Golf is er natuurlijk ook voor de milieuactivisten onder ons. Ze komen met maar liefst drie verschillende DSG-automaatversies van de nieuwe eTSI mild-hybride. Verder verschijnt de Golf 8 ook als een eHybrid plug-in hybride met 150kW/204 pk of als je houdt van wat meer power dan kun je kiezen voor de GTE met 180 kW/245 pk. De nieuwe TDI-versies hebben een CO2-uitstoot die tot wel 17 procent lager ligt dan die van hun voorgangers en zijn voorzien van de nieuwste AdBlue-technologie voor een verder verlaagde NOx-uitstoot. Dat is stikstofoxide voor de mensen die net als ons nog steeds niks van scheikunde begrijpen. Al om al een veel zuinigere Golf, dan zijn voorganger. De Golf 8 arriveert in maart 2020 in Nederland. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.