1. Home
  2. De grootste sportvisboot ter wereld vaart op snackbarbenzine

De grootste sportvisboot ter wereld vaart op snackbarbenzine

30 sep , 12:00 Machines
royal huisman project 406 special one by tom van oossanen dji 20240502160041 0143 d resize
Dit 52 meter lange monster van zes dekken is niet alleen een vismachine, maar ook één van de schoonste superjachten ooit. Ja, je leest het goed, deze bad boy ruikt eerder naar een snackbar dan naar diesel.
Stel je dit voor: je staat op de brug van een 171 voet lang sportvisjacht, hoog boven het water in een tonijntoren (ja, dat is een ding), klaar om die monster van een marlijn binnen te hengelen. Maak kennis met de ‘Special One’ het grootste sportvisjacht dat de wereld ooit heeft gezien. Ja, groter dan die boot van je schoonvader waar hij altijd zo trots over praat.

De Special One

Deze gigant van een jacht heeft niet alleen zes dekken en een uitzicht waar je u tegen zegt, maar ook iets wat je niet zou verwachten: hij vaart op hydrobehandelde plantaardige olie. Ja, serieus. Frituurvet. Volgens Robb Report scheelt dat je maar liefst 90% aan koolstofuitstoot vergeleken met traditionele diesel. Dus terwijl jij je vis probeert te vangen, voel je je ineens ook een beetje... groen. Een soort superheld, maar dan op zee.

Vripak Yacht Design Studio

Als je Vripack Yacht Design Studio kent, dan verrast het je vast niet dat zij voor deze groene twist hebben gekozen. Ze zijn tenslotte ook de breinen achter de Futura, een jacht van 65 meter dat vaart op biobrandstof en zelfs een bio-batterijbank heeft, gemaakt van zout, zand, water, en planten. Ze hebben dus zo’n beetje moeder natuur zelf aan boord. Mocht je dan afvragen wie heeft dit bedacht joh? Wij Nederlanders uiteraard, Vripack Yacht Design Studio is namelijk een Nederlands bedrijf. Niet gek dat Nederlanders varen en frituren weer weten te combineren.

Dus wat maakt het de 'Special One'

Nou, behalve het feit dat hij dus op oud bakvet loopt, is het ontwerp van de romp een soort Formule 1 op water. “We hebben ons meest ingrijpende ontwerp ooit op deze romp losgelaten,” zegt Vripack’s co-creative directeur Bart Bouwhuis. Het ding snijdt als een warm mes door boter, wat betekent dat hij minder brandstof nodig heeft. En oké, de twin V-20 MAN motoren van 4.500 kW verstoken nog steeds flink wat, maar wie zou die snelheid van 59 km/u – willen missen? Perfect voor als je die vis snel wil inhalen.

Luxe aan boord? Dat zit wel goed.

O ja, visserman in hart en nieren? Dan zul je blij zijn met de gevechtsstoel, een lokaas- en viskamer, geïsoleerde koelboxen en 22 hengels genoeg voor elke visserij-stijl die je maar kunt bedenken. En voor die momenten dat je even geen vis vangt, is er een sky-lounge, een openluchtbioscoop (ja, echt) en een voordek met ligbedden, misschien wil je vriendin dan wel mee op visvakantie?
Meer details over wat voor luxueuze snufjes er nog meer verstopt zitten in dit drijvende paleis zullen naar verwachting na de Monaco Yacht Show naar buiten komen. Tot die tijd kun je alleen maar dromen van vistrips die ruiken naar een frituur.
Delen met
Ook interessant