De eerste elektrische Popemobile: Groene rit voor de paus

05 dec 2024, 20:30 Machines
img 0230

Mercedes-Benz heeft het wiel opnieuw uitgevonden en dit keer voor de paus. De automaker heeft de allereerste volledig elektrische Popemobile geleverd aan Paus Franciscus, en dit is niet zomaar een elektrische auto. Nee, dit is de G-Class, maar dan op een geheel nieuwe, groene manier. Klaar voor de 2025 Jubilee in Rome, waar miljoenen gelovigen verwacht worden, is de Paus straks helemaal emissievrij onderweg. Hoe cool is dat?

Iedereen kent die iconische Popemobile wel: die grote, luchtige, vaak met een koepeltje uitgeruste auto waar de Paus altijd vrolijk in zit te zwaaien. Dit keer is het model gebaseerd op de nieuwe G-Class EV, maar met een aantal persoonlijke aanpassingen voor de Heilige Vader. Zo heeft de Paus een speciale, draaibare centrale stoel die omhoog kan voor een nog betere zichtbaarheid. Handig voor die momenten dat hij even moet zwaaien naar het publiek, natuurlijk.

Aangepaste stijl 

De Popemobile is meer dan een elektrische auto, het is een stukje maatwerk. Het heeft een hardtop voor bescherming tegen het weer – de Paus moet tenslotte wel droog blijven als het regent. Daarnaast is er de iconische parel-witte kleur die je van een Popemobile zou verwachten. En dat ene detail? De achterdeur is nu een redesign, een enkele deur die alles behalve standaard is. Dit is geen alledaagse auto, dit is een rijdend kunstwerk. 

‘Groen’ is de toekomst

Volgens Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is dit niet alleen een luxe vehikel voor de Paus. Het is een duidelijke boodschap richting de toekomst: “Met deze Popemobile sturen we een krachtig signaal voor elektromobiliteit en decarbonisatie.” Terwijl Paus Franciscus door Rome rijdt, laat Mercedes zien dat luxe en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.

De Paus en de G-Class

Mercedes heeft al bijna honderd jaar een speciale relatie met het Vaticaan en is sinds de jaren ’80 verantwoordelijk voor het leveren van de Popemobile. De allereerste Popemobile was een aangepaste G-Class, en nu, decennia later, gaat de Paus elektrisch. Deze nieuwe versie is gebouwd op het G580-platform, wat betekent dat de Paus niet alleen eco-vriendelijk onderweg is, maar ook in stijl.

Dus, stel je voor: de Paus in een elektrische G-Class, rijdend door Rome, zwaaiend naar duizenden gelovigen. En het beste? Het is allemaal groen. In 2025 krijgt de Paus de rit van zijn leven, zonder dat hij het milieu een zetje hoeft te geven.

Delen met
Ook interessant