Een rondje met een pk-bommetje over de Nürburgring galopperen staat bij velen van ons hoog op de bucketlist. Het voordeel is dat het een relatief bereikbaar doel is, je mag tijdens de ‘touristenfahrten’ namelijk gewoon met je boodschappenwagentje over het circuit denderen. Het nadeel: als het misgaat mag je in diep in de buidel tasten.
Kus je namelijk een keer de vangrail, dan kost je dat zo’n 100 euro per meter bij de lage vangrails tot zo’n 250 euro per meter bij de hoogste delen van de vangrails. Om dit te repareren moet trouwens ook iemand met een wagen de baan op, en dat kost je sowieso 185 euro.
Als er een safety car aan te pas moet komen kost dat geintje je ook ruim 100 euro per half uur. Ja, nu begint je portemonnee je al te vertellen dat dit toch niet zo’n slim idee is. Toch kan het nog erger worden. Maak je nou zo’n harde klapper dat het circuit gesloten moet worden, dan kun je de Nürburgring een schadevergoeding van ruim 1650 euro per uur betalen. Na zo’n klap moet je wrak zeer waarschijnlijk worden afgesleept, en daarvoor mag je de chauffeur van de takelwagen ook nog eens 500 euro in de hand drukken.
Toch weerhoudt dit lang niet ieder zelfbenoemd racecoureur ervan een keer met de gezinsauto de baan op te jassen. Af en toe gaat dat mis. We hebben hier de tien hardste crashes tijdens ooit trackdays voor je op een rij gezet. En man oh man, wat een megaklappers zitten daartussen zeg.
We beginnen met een zacht bumperkusje van deze Mini Cooper aan de vangrail. Nou ja, zacht? Hard genoeg om de achterkant van de kleine bolide te laten steigeren. Maar vergeleken met wat er nog komen gaat is dit zeker een kleine klapper.
Heb je een leuke hot hatch zoals deze Renault Clio RS, en dan knal je ‘m keihard in het metalen plaatwerk van de geleiderail. Zonde. Wij zijn geen experts, maar bij de volgende APK gaat ‘ie het lastig krijgen.
De snelheid waarmee deze gast z’n Audi TT RS door de bocht heen wil jagen is natuurlijk ook wel wat ambitieus. Maar ja, niet geschoten is altijd mis toch? Nou ja in dit geval is het alsnog mis. Het gaat namelijk goed mis.
Nadat de banden van deze dikke Mini Cooper het gras hebben geproefd hebben ze geen zin meer om op het asfalt te plakken. Het resultaat is dat deze Mini een 720 van wereldklasse maakt. Vervolgens parkeert ‘ie zichzelf op een van z’n achterwielen. Doe ‘m dat maar eens na.
Op het moment dat de bestuurder van deze Clio RS z’n snelle wagentje de muur in jakkert komt de ware aard van de auto naar voren. We weten de exacte term voor deze truc niet, maar het leek op een driedubbele flikvlak met een backflip als afsprong.
Een paar meter aan vangrail, een takelwagen, oh, en de Volkswagen GTI zelf die zojuist total loss is gereden, dat gaat ‘ie wel voelen in z’n portemonnee.
Deze Scirocco gaat even ruim drie keer over de kop om vervolgens op z’n dak tot stilstand te komen. Staat een rondje op de Ring nog steeds zo hoog op je bucketlist?
Kijk, nu komen we bij de echte klappers aan. De chauffeur van deze Honda Civic ragt ‘m even met lichtsnelheid de muur in. Wat een onverbiddelijk harde crash is dit zeg.
Deze video ken je wellicht al. Deze megacrash is een van de bekendste klappers ooit op de Nürburgring. Niet zo gek, de witte wagen maakt dan ook een metershoge salto om vervolgens het omringende asfalt te voorzien van een verse laag puin. Ongeduldig? Spoel even door tot 0:20.
Deze gigantische crash die door een plasje koelvloeistof op de baan is ontstaan, is vanuit drie verschillende hoeken vastgelegd. Bij de crash zijn meerdere dikke bolides betrokken. Allereerst de POV-video van deze Nederlandse vrijetijdsracer. Hij doet in principe alles goed. Als ‘ie rond een halve minuut in de video voor zich een crash ziet, parkeert ‘ie z’n omgebouwde wagen netjes aan de zijkant en springt ‘ie zelf zo snel mogelijk over de barrière heen. Vanaf daar waarschuwt ‘ie aankomende racemonsters. Helaas ziet niet iedereen zit op tijd, kijk maar eens naar de megaklapper rond 1:50.
In die video zag je rond 1:03 een rode Porsche GT3 snoeihard achterin z’n eigen racewagen knallen. Die Porsche was enkele tellen daarvoor nog onbezorgd over het circuit aan het scheuren met een dikke Lamborghini Huracan Performate. Vanaf 1:25 is in zijn onboard video te zien hoe het faliekant mis gaat voor de Porsche-rijder.
Dan nog deze vloekende Brit. De grootste botsinkjes zijn inmiddels geweest. Toch moet deze Porsche bestuurder nog goed opletten dat niemand als een torpedo bij hem achterin komt. Het enige wat ‘ie nog uit z’n strot krijgt is dan ook: fuck, fuck, fuck. Begrijpelijk. Gelukkig voor hem zijn deze kerel en z’n Duitse pk-monster er goed vanaf gekomen.
Zo, dat waren toch een paar flinke broekpoepmomentjes. Misschien nu toch eerst maar eens je banksaldo checken voor dat je het asfalt van de Nürburgring betreedt met je geliefde vierwieler . Als je toch onbezorgd van de Nürburgring wilt genieten kun je het beste met een klapstoeltje naast de baan gaan zitten. Misschien zie je nog wel een slippertje die waardig is voor dit lijstje.