Tien jaar geleden startte NASA het Commercial Crew Program. De flinke zak geld en gelegenheid om met NASA samen te werken zorgden er voor dat er meer bedrijven in de rij stonden dan bij menig Apple launch. Boeing en SpaceX kwamen als winnaars uit de bus en mochten samewerken met NASA. SpaceX was eerder dit jaar volop in het nieuws, maar hoe besteedt Boeing ondertussen hun tijd en poen?
In een recente officiële update laat NASA weten dat Boeing ‘progressie maakt’ richting een tweede onbemande testvlucht. Er wordt verwacht dat de Orbital Flight Test-2 (OFT-2 als je het als een robot van Star Wars wil schrijven) niet eerder dan eind dit jaar gelanceerd wordt. De voorganger, OFT-1, kwam door fouten in de software al in een vroeg stadium in de shit en moest de missie staken. Het verantwoordelijke software team had de afgelopen maanden de tijd om de digitale schroefjes aan te draaien en is nu bijna gereed voor de generale repetitie. Too long, don’t read van NASA is: er zijn stappen gemaakt, maar wanneer Boeing echt met bemanning in de ruimte vliegt staat nog niet vast.
Boeing heeft de eerste bemande vlucht nu dus voor juni 2021 in de agenda staan. Deze Crew Flight Test is de derde testvlucht in het stappenplan naar dé Starliner die het voor Boeing moet gaan doen. De vlucht stond eerst gepland voor dit jaar, maar werd uiteindelijk verplaatst vanwege de mislukte eerste testvlucht. Deze bemande vlucht heeft als einddoel om zelfstandig aan te koppelen aan de ISS en 14 dagen mee te liften in de ruimte. In het ideale scenario zou in December 2021 dan het vlaggenschip van Boeing de ruimte in kunnen gaan: De Starliner. Deze ruimte-taxi kan vier tot zeven astronauten vervoeren en maximaal 210 dagen aan de ISS gekoppeld blijven. Dat alles op een zo efficiënt mogelijke manier. Voor de CFT en Starliner-1 piloten is het dus nog even wachten.
De stap dichterbij is niet voor lange duur, want ook SpaceX is bezig met doorontwikkelen. Het bedrijf met Elon Musk als CEO is sinds 2002 al actief en heeft flinke stappen gezet op het gebied van commerciële ruimtevaart. Zo zette de Falcon-1 het bedrijf flink op de kaart als eerste privaat gefinancierde draagraket die de ruimte in ging. Het jongere broertje van deze raket, de Falcon-9, was onderdeel van de eerste bemande vlucht die van Amerikaanse bodem vertrok sinds 2011. SpaceX is van plan om in mei 2021 de eerste echte pendelvlucht te lanceren. De Crew-1 brengt dan in opdracht van NASA vier astronauten naar de ISS voor een missie. Daarnaast wil het bedrijf zijn stempel nog meer drukken op de commerciële ruimtevaart en in de toekomst vluchten voor particularieren aanbieden naar de ruimte. Kortom: in deze nieuwe space race staan er veel spannende dingen te gebeuren de komende tijd!