Sinds BMW Motorrad de BMW R 18 heeft gepresenteerd is het een geliefd tuningsobject gebleken voor menig custom bike bouwer. Nu bieden onze vrienden van de Bayerische Motoren Werke zelf die optie, door de BMW R 18 met bobberkit aan te bieden. Je snapt dat wij de kans niet konden laten liggen om met deze beast bike op stap te gaan.
Als je een lidmaatschap bij een motorclub a la Sons of Anarchy zou willen afsluiten en je moet een motor uitzoeken bij BMW Motorrad, dan geven we je het meeste kans van slagen dat je wordt aangenomen bij de lerenjackiesbrigade als je komt aanzetten op de BMW R 18. De Duitsers hebben zelf al vier verschillende modellen van de R 18 in de stal staan (R 18, R18 Classic, R 18 B en R 18 Transcontinental). Nu bieden ze weer een extra optie om 'm nog meer naar eigen smaak aan te passen.
Zoals gemeld is de BMW R 18 een geliefd tuningsobject. We hebben al tal van bijzondere creaties voorbij zien komen. Bijvoorbeeld op het Pure & Crafted festival. Eén van de beroemde custom bike bouwers die ermee aan de slag is gegaan is Arjan van den Boom. Kun je zijn Firestarter nog herinneren ?
De BMW R 18 met bobberkit die we hebben meegekregen komt daar misschien wel het meest bij in de buurt. Afgezien van het stuur dan. Waar Arjan heeft gekozen voor een breed en laag stuur, daar heeft dit groene exemplaar juist een hoog stuur. Belangrijkste en meest opvallende overeenkomstige kenmerk is in elk geval de floating bobber seat. Het zadel geeft ‘m meteen die sportieve en stoere touch. Maar bovenal blinkt de bike aan alle kanten de pan uit. Zie de overdaad aan chroom in blok en uitlaat. Kijk die fraai ontworpen, bobberesque druppelvormige tank. En wat te denken van die waanzinnige groene lak? Ja, dan is het niet verwonderlijk dat dit veel respons oproept bij de medemens. Van duimpjes voor het stoplicht tot duimpjes op de stories, zowel offline als online kan deze special R 18 op heel veel positieve reacties rekenen.
Het is dan ook een ronduit imposant slagschip. Zowel in looks als qua formaat. Met een drooggewicht van maar liefst 345 kilo (een van de zwaarste motoren die we hebben gereden in onze motortestcarrière) is ‘ie log en zwaar. Toch stuurt ‘ie eenmaal op gang verrassend soepel. Voor zo’n zware fiets moet je natuurlijk met grof geschut komen, wil je dit van z’n plek krijgen. Daarvoor is een joekel van een 1.800 cc blok van stal gehaald die aan beide kanten flink uitsteekt. Joekel is nogal een understatement trouwens: het is immers het grootste blok van BMW ooit. In totaal levert de boxermotor 91 pk en dat is voldoende voor een vlotte acceleratie en een topsnelheid van pak ‘m beet 190 kilometer per uur. Die boxermotor is natuurlijk de signature aandrijver van BMW Motorrad. Al sinds 1923 wordt het gros van hun assortiment uitgerust met een boxermotor en dat draagt absoluut bij aan het rijplezier. Ook op de R 18. De boxermotor brengt de bike tot leven. Geef een dot gas in z’n vrij en je voelt de BMW R 18 in beweging komen. Alsof je de ruiter op een paard bent dat in de startblokken staat om er vandoor te sprinten. Dit is karakter.
Dit is geen bike voor watjes. Dit is iets waar we Mick Jagger, Jason Mamoa of Anthony Kiedis wel op zien rijden. Die persoonlijkheid wordt onderstreept door de verschillende rijmodi. Scroll door het menu en je kan kiezen uit rock, roll en rain. Bij rain wordt het vermogen flink afgeknepen om eventuele schuivers te voorkomen, bij rock beschikt ‘ie over al z’n potentiële power. Je kan ‘m overigens prima in rock laten staan hoor, ook als het regent. Het is niet alsof je op een BMW S1000 RR op het circuit racet.
Hoe rijdt dat hoge stuur eigenlijk, vraag jij je af? Dat vroegen wij ons ook af toen we ‘m gingen ophalen. We hadden het niet verwacht, maar het rijdt verbazingwekkend chill. Het is natuurlijk sowieso al geen motor die je sportieve rijgedrag triggert, maar met zo’n hoog stuur vind je het helemaal wel best. Gewoon lekker rijden, zonder gekke snelheidscapriolen. Wel zo prettig.
De BMW R 18 met bobberkit is, zéker in zo’n kleurstelling, dan ook een motor waarmee je mag flaneren. Een bike waarmee je indruk wil maken op je vrienden en andere liefhebbers. Niet een motor waar je in de winter eens even mee lekker op neer gaat pendelen van huis naar werk, wel is het de ultieme cruiser waarmee je de vrije dagen een aangename invulling geeft. Met het aanbieden van een kant en klare bobberkit heeft BMW hun kroonjuweel uit het Heritage-assortiment weer aantrekkelijker gemaakt.
Meer info over de BMW R 18 of proefrit maken? Check bmwmotorrad.nl .
Motor: tweecilinder boxermotor Cilinderinhoud: 1.802 cc
Vermogen: 93 pk Koppel: 158 Newtonmeter @ 3.000 tpm
Gewicht: 345 kilo Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 16 liter Prijs (vanaf): €27.200