We hebben de afgelopen jaren tientallen motoren getest, maar er is een exemplaar dat bovenaan ons lijstje prijkt: de BMW M 1000 RR. Een van de allersnelste motoren there is. Met name die letter M intrigeert. We namen de Duitse superbike een weekendje mee uit rijden om de doldwaze power van dit technologische hoogstandje te ondervinden. Dit is nog eens wat je noemt een ‘dikke BMW’. Met gezonde wedstrijdspanning staan we bij BMW in Berkel & Rodenrijs. We hebben net de
S 1000 R ingeleverd en maken ons nu klaar om te rijden op een van de meest begerenswaardige tweewielers van het noordelijk halfrond. Ook van het zuidelijk halfrond trouwens. Dit is echt iets bijzonders.
De magische M
Iets dat al blijkt uit het gebruik van de letter M. Normaliter vinden we die letter alleen terug op de vierwielige modellen uit Beieren, maar voor deze radicale tweewieler hebben ze een uitzondering gemaakt. De bike staat nog een leveltje hoger dan de S 1000 RR, de racer waar de BMW M 1000 RreR grotendeels op is gebaseerd. Of nou ja, eigenlijk is ‘ie gebaseerd op z’n gelijknamige broer die actief is in het Wereldkampioenschap Superbike. Wat het verschil is tussen de S 1000 RR en de M 1000 RR? De M kun je zien als een snellere, (5 kilo) lichtere en meer aerodynamische versie van de S 1000 RR. Hij heeft meer vermogen (weliswaar 5 pk, maar toch), je kunt ‘m nog 500 toeren hoger janken (met 15.100 als piek!), is nu voorzien van vette winglets (vleugels die bijvoorbeeld de Panigale V4 en de RSV4 van Aprilia ook hebben) en heb je een hoger windschermpje waar je achter kan kruipen om uit de wind te blijven (en dus comfortabeler op hoge snelheid kan rijden). Oh, en je betaalt € 16.850 méér voor de BMW M 1000 RR.
De technici van BMW hebben zich vooral uitgeleefd op het blok. Klaar voor wat technische termen? Oké dan. Zo heeft de M 1000 RR een gewijzigde nokkenas, langere en lichtere titanium drijfstangen en een hogere compressie van 13:5:1. Vrij vertaald komt het erop neer dat je een nog krachtigere vermogensafgifte (aka powerrr) hebt op het circuit. Of op de straat, waar wij ons nu bevinden.
We nemen plaats op het harde zadel en beginnen rustig aan. Al snel na het wegrijden zoeken we een rustig plekje op om de motor in geuren en kleuren te bewonderen. Dit is een van de lijpste machines die je überhaupt kunt kopen. Yep, we zeggen bewust machines. Auto’s, motoren, vliegtuigen, fietsen, grasmaaiers, hoovercrafts, alles meegerekend. Dit is een kunstwerk an sich dat niet zou misstaan in de prestigieuze modern art musea in de grote steden van onze oosterburen. De gruwelijke winglets aan de zijkant, het overmatig gebruik van carbonfiber (zelfs de wielen zijn van carbon), de boze blik uit z’n LED-ogen in de nacht, de kleurencombinatie in de clubkleuren van de M-divisie… het vormt een waanzinnig geheel dat zowel bewondering als ontzag oproept. Met name doordat je weet wat er voor geweld tussen je benen zit, als je de sleutel van het contact omdraait en de pk’s ontketent.
180 km/u in z’n twee
Over ontketent gesproken… Het is echt ongehoord wat voor snelheid dit krankzinnige vehikel in zich heeft. Tussen de 6.000 en 15.100 toeren per minuut beschik je over een vermogen van 212 pk, en dat terwijl de tweewieler een rijklaar gewicht heeft van 192 kilo. Het zorgt voor een pk-gewichtsverdeling van 1.104 pk per 1000 kilogram. Daarmee staat het in de top-3 van meest potente motoren ter wereld. Alleen een Panigale V4 R en de Kawasaki Ninja H2 R overtreffen dit nog. Die
Ferrari F8 Tributo die we laatst onder onze kant hadden? Komt niet eens tot de helft (525 pk per 1000 kilo). Het onderstreept alleen maar hoe bizar deze motor is. Het zijn ongelooflijke cijfertjes op papier, maar op het asfalt is de kracht en snelheid van de BMW M 1000 RR pas echt verbijsterend.
"Je moet echt lef tonen om de M 1000 RR door te vlammen naar het maximum van 15.100 tpm"
De nacht is gevallen en we maken aanstalten om ons richting snelweg te begeven. Tijd om even wat serieus testwerk te verrichten. Voordat we de invoegstrook oprijden staat het stoplicht op rood. Dat is mooi. In theorie kun je in 3,1 seconden naar de 100 accelereren, maar voor je gevoel gaat dat veel sneller. De luchtweerstand drukt onze helm stevig tegen ons voorhoofd, terwijl we doorschakelen naar het tweede verzet. Eens even kijken tot waar z’n grens ligt in deze versnelling. De digitale snelheidsmeter reageert als door een adder gebeten en de cijfertjes schieten duizelingwekkend snel omhoog. We zien 180 km/u staan voor we doorschakelen naar z’n drie. 180 km/u in z’n twee. Gaat het? En dan heb je dus nog vier versnellingen over. Het is gewoon eng om je hand op de gashendel te houden. Het gaat zo onwerkelijk snel. Je moet echt lef tonen om de M 1000 RR vanaf de toch al niet misselijke 10.000 toeren door te vlammen naar het maximum van 15.100 tpm. Werkelijk waar gestoord wat er dan gebeurt. Tegelijkertijd lig je ontzettend vast op de weg, dat het gek genoeg ook vertrouwen geeft. Verder kun je echt goed achter het windschermpje kruipen zodat je ook comfortabel kan rijden op snelheden dik in de tw… juist ja. Maar met name in bochtenwerk is het indrukwekkend wat de Beemer presteert. Dan merk je hoe je als een magneetje op een koelkast op het wegdek wordt gezogen. Of het nou door die carbon wings komt, maar dat de downforce-afdeling van BMW Motorrad kudos verdient is een ding dat zeker is. De wegligging is fenomenaal en de beste die we hebben ervaren op de tientallen motoren waar we tot nu toe op hebben gereden. Dat gaat gepaard met een verschrikkelijk bruut geluid uit de viercilinder, met name in de Dynamic Pro stand roffelt en gorgelt de engine er – net als bij de S 1000 R – fantastisch op los.
Publieksfavoriet
Dat dit een speciaal geval is merken we ook als we aanmeren op de Dam in onze hoofdstad voor de nachtelijke fotosessie. Ja, dit is een druk stukje Nederland. Maar de klok wijst na middernacht en het is vrij rustig, toch komen er achter elkaar mensen langs om te bewonderen of een opmerking te maken. Van een Oostenrijkse fan boy ‘Ahhh dude, is this the M 1000 RR? ‘Yes’. Amááázing!’ tot een geïmponeerde ambulancemedewerker die zelf op een R1 rijdt. Allemaal worden ze aangetrokken door de agressief uit de koplampen kijkende superbike. Mocht je om aandacht verlegen zitten, dan kun je altijd nog een M 1000 RR aanschaffen.
Alhoewel, dan moet je wel heel wat duiten van je rekening halen. We hadden al wel verteld dat je ruim 16K meer moet betalen ten opzichte van de S 1000 RR, maar hadden we ook al gezegd dat de vanafprijs € 39.350 bedraagt? Als je de M Competition Package nog aanvinkt, dan komt er nog een ruime 4.600 euro bovenop. Daarvoor krijg je dan wel het carbon onderdelenpakket en bespaar je hier en daar nog wat grammetjes gewicht. Dan ga je dus dik over de 40K heen, en dat voor twee wielen. Maar ja, als je deze dan toch neemt, dan ga je ‘m ook niet zonder dit pakket nemen toch? Voor de totaalsom van €44.731,17 kun je ook vier andere serieus dikke motoren halen. Maar ja, als je een van de koningen in het land der tweewielers wil zijn, dan moet je nou eenmaal in de buidel tasten. Dat je met de BMW M 1000 RR een van de allerlijpste vervoersmiddelen op aarde in huis haalt, dat staat wat ons betreft als een paal boven water.
Meer info over de BMW M 1000 RR? Ga naar bmw-motorrad.nl Specs BMW M 1000 RR
Motor: viercilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 999 cc Vermogen: 212 pk bij 14.500 tpm
Koppel: 113 Newtonmeter bij 11.000 tpm Gewicht: 193 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 16,5 liter
Prijs BMW M 1000 RR: €39.350,-
Gallery
Credits
Tekst + foto’s: Chris Riemens Meer BMW Rijtesten?