We kennen BMW allemaal door de dikke gemotoriseerde bolides en gierende tweewielers . Maar nu hebben de snuiters van de Bayerische Motoren Werke AG een elektrisch stalen ros op de IAA in München gepresenteerd, genaamd: ‘BMW I Vision AMBY. Het is BMW’s eerste high speed pedelec. Kortom, een dikke, snelle elektrische fiets. Het merk wil de duurzame kant op en richt zijn aandacht hierom nu ook - in elk geval voor even - op de fietsenbranche.
We kunnen het over één ding eens zijn, de vormgeving is iets om aan te wennen. Alhoewel het er misschien apart uitziet kun je merken dat het frame ontworpen is om grotere krachten de baas te zijn. Het atletische frame is niet gemaakt om alleen het stadsverkeer door te blazen, het wil ook de Beierse bergen in en de Zugspitze op klimmen.
Ook het uit aluminium vervaardigde frame schenkt de fiets stabiliteit en geeft de bestuurder een harmonieus gevoel. Hij kan dus ook tegen een stootje. Door de in het frame geïntrigeerde stuurpin kon BMW een horizontale LED-strip toepassen, dit mogen we een technisch hoogstandje noemen.
De fiets is volledig voorzien van schijfremmen en ook zijn alle kabels intern doorgeleid. Dit maakt het tot een slanke en elegante verschijning. Door de ingebouwde twee kilowatt accu die zich in het midden van het frame bevind kan de fiets ongeveer 300 kilometer afleggen. Maar wat als de accu leeg is? Wees niet bang, de fiets heeft de optie om te snelladen en kan binnen drie uurtjes weer volledig opgeladen zijn. In die tijd kan jij gewoon rustig wat Duitse biertjes weg tikken. Ook zit er voor en achter een flinke vering op het gerij, dus kan jij gewoon alle stoepjes op rossen.
De velo is te krijgen in drie versies: de 25km/u, de 45 km/u en tot slot de 60 km/u. Een fiets die 60 kilometer per uur trapt, dat zie je ook niet elke dag. Sta je toch raar te kijken als dat voorbij crosst. Voor die laatste fiets heb je wel een motorrijbewijs nodig en vanzelfsprekend een motorkenteken. Ja echt, een motorrijbewijs. Wij hebben het ook niet verzonnen. Dik is 'ie wel!