Het is de vierde
auto van Audi’s nieuwe AI-serie. De drie concept voorgangers zijn de luxe Aicon (twee jaar geleden), daarna kwam de AI:Race (PB18) en de meeste recente AI:Me die dit jaar tijdens de Shanghai Motor Show onthuld werd. Audi zegt dat deze AI-concepten "Een geheel nieuw mobiliteitsconcept voor het merk belichamen". Ze beweren dat ze in de toekomst
een nieuw systeem gaan toepassen waarin de klant zelf kiest welke van de AI's hij wilt. Zo krijg je voor korte periodes het voertuig mee wat jij nodig hebt. Ga je heel avontuurlijk de bossen door crossen? Neem de Trail. Heb je zin om even flink het gas in te drukken? Neem de Race. Op deze manier willen ze de verschillende voorkeuren van elke klant waarmaken.
En nu komt de AI:Trail in dat rijtje te staan, een elektrische toch wat eigenaardig vervoersmiddel. De 4,15
meter lange en 2,15 meter brede vierwieler heeft in elk wiel een aparte elektromotor zitten om 4-wiel aandrijving tot een nieuw niveau te tillen. Op de verharde weg moet dit ‘ding’
genoeg batterij hebben om er rond de 300 miles (483km), maar wil je
off-road gaan (waar het voornamelijk voor ontworpen is) red je het tot ongeveer 155 miles (250km). Er is genoeg glas aanwezig, zodat je alert bent voor elk mogelijk gevaar, die je in off-road situaties kunt meemaken.