De toekomst waarin we volledig elektrisch rijden lijkt onvermijdbaar. Ondanks dat sommige petrolheads en V8-liefhebbers hier nog tegenop kijken, is het toch iets waar we met z’n allen aan moeten gaan wennen. Audi gaat zoals we allemaal wel weten mee in deze trend. En waar we vroeger nog de uitlaatpijp van een dikke R8 konden laten ronken, genieten we bij Audi nu van de luxe, geruisloze kwaliteit en vooruitstrevendheid van de nieuwe Audi Q8 e-tron.
De vijfbaan brede snelwegen rondom Utrecht zijn niet echt geschikt om het nieuwe kanon van Audi echt goed tot zijn recht te laten komen. Daarom krijgen wij in Leusden een Q8 e-tron in onze handen gedrukt om naar het wisselvallige regenklimaat van de Ardennen te rijden. Specifieker: circuit Spa-Franchorchamps. Na een rit vol file rondom de grote steden van België ploffen we neer in ons kingsize bed in het Tangla 5-sterrenhotel. Heel effe uitrusten, want om de klimaatbewuste mindset van Audi te ontdekken, worden we meegenomen naar de geboorteplek en fabriek van de Audi Q8 e-tron, het Paradise City Festival en de altijd indrukwekkende 24-uursrace van Spa-Francorchamps.
In 2018 werd de e-tron met veel commotie onthuld als Audi’s eerste volledige EV-wagen. Hierbij vertelden zij, tot ongenoegen van veel fans, dat de Duitse autofabrikant in 2035 stopt met de productie van verbrandingsmotoren. Wat toen een pijnlijke keuze leek, blijkt nu zijn vruchten af te werpen, want sinds de e-tron zijn de verkoopcijfers van Audi uitstekend. Elk bedrijf schreeuwt tegenwoordig dat ze CO2-neutraal willen worden of al zijn (meer een marketingstunt dan een streven in sommige gevallen) maar in Brussel hebben ze het echt voor elkaar.
Tijdens onze rondleiding door de Audi-fabriek vertelt de floormanager hoe de gehele fabriek als een geoliede machine loopt en gelijktijdig Co2-neutraal kan zijn. Een dak vol met zonnepanelen wordt gebruikt om groene stroom op te wekken en de accu’s te fabriceren. Best indrukwekkend als je bedenkt dat alle Q8 e-tron’s ter wereld hier in elkaar worden geknutseld. Van batterijpakket tot achterlicht en van het nieuwe 2D-logo van Audi tot de aandrijfas, elk aspect van deze elektrische SUV wordt hier geproduceerd. Wij zijn van mening dat veel fabrieken wat kunnen leren van de gang van zaken hier bij Audi Brussel.
Maar genoeg geluld over het klimaat, want daar worden jullie de laatste tijd al plat mee gebombardeerd. Zo’n tripje naar België is natuurlijk ook bedoeld om effe te checken waar de Q8 e-tron toe in staat is. Als we de twee elektromotoren tot het uiterste drijven en de dikke SUV in 6,0 seconden naar de 100 km/h trappen, valt één ding ons meteen op: de geruisloosheid is indrukwekkend. De bijna stille elektrische aandrijflijn is het enige wat je trommelvliezen een klein beetje activeert. Dit zorgt voor rust en comfort en dat is precies wat Audi graag wil. Dan hoor ik veel autoliefhebbers alweer denken: ‘maar ik wil graag af en toe dat mijn oren verwend worden’. Ja, daar hebben jullie gelijk in, maar dat is niet het doel van een comfortabele elektrische SUV. Als je jouw oren wil verwennen, moet je een tripje plannen naar de 24 uur van Spa. Want geloof ons, dat is een symfonie aan GT3-wagens die hun verbrandingsmotoren tot het uiterste pushen om oorporno te creëren.
Naast de stilte, comfort en een snelle acceleratie zijn er natuurlijk nog andere belangrijke zaken die wij even moeten belichten. In de bosachtige wegen van de Ardennen komt de rijervaring van deze zwarte parel namelijk echt naar boven. Door één accupakket op de vooras te plaatsen en ook één op de achteras creëert de SUV een quattro-vierwielaandrijving. Dit produceert een extra vleugje tractie en stabiliteit in de bochten die deze wagen speciaal maakt. Het is bijna alsof je op treinrails rijdt! Als je een echte driftliefhebber bent, is deze bak dus niks voor jou. Want het wordt door de vierwielaandrijving en alle hulpsystemen lastig om de Q8 dwars door te bocht te gooien. Over hulpsystemen gesproken, uiteraard heeft deze hypermoderne wagen alle systemen die je kan bedenken. Van adaptieve cruise control tot park-assist en van Apple CarPlay tot het botswaarschuwingsysteem. Van het botswaarschuwingsysteem zijn wij overigens wel een keer flink geschrokken terwijl er in onze circuitwaardige mening niks aan de hand was.
Door al deze premium technieken gaat driften waarschijnlijk niet lukken, maar een dragrace bij het stoplicht ga je met de 340 pk gelukkig niet snel verliezen. Die extra power vinden wij wel erg lekker, want dit geeft ons toch nog het gevoel dat je in een sportieve chique bak rijdt in plaats van in een voetbalmoeder-auto die alleen bedoeld is om de kids van A naar B te brengen.
Audi heeft de juiste weg ingeslagen en dan hebben we het niet alleen over de Audi Q8 e-tron. In de avond bezoeken wij namelijk het Paradise City Festival om het weekend in te luiden met een lekker dansje over het festivalterrein. Onder het genot van de heerlijke beats van Adriatique en Carlos Willington vertelt Audi België ons hoe zij zich inzetten voor het klimaat. Door de ondersteuning en support van Audi is dit festival met 60.000 bezoekers ook CO2-neutraal en die inzet van hun middelen siert het Duitse automerk.
Een beetje controversieel en haaks op het milieubewuste idee van Audi, staat hun deelname aan de 24 uur van Spa. We denken dan maar: je kan niet altijd zes gooien. Toch was het gruwelijk om te zien hoe Audi ook in de GT3 endurance klasse weet waar ze mee bezig zijn. Ze kwamen als winnende fabrikant uit de strijd in de 75eeditie van de 24 uur van Spa en dat laat maar weer zien dat ze hun zaakjes op orde hebben.
Na het uitstapje bij Spa-Franchorchamps klimmen we weer in de prachtige Q8 e-tron om richting het mooie Amsterdam te gaan. Om 2:00 ‘s nachts rijdt er natuurlijk niemand op de weg, dus was het wel even mogelijk de snelheidslimiet iets minder nauw te nemen. We weten niet of het door onze rijstijl komt of door de kwaliteit van Audi, maar we hebben tijdens onze trip een verbruik van 24 Kwh per 100km gehad en dat valt ons toch een beetje tegen. Ondanks de fantastische snellaadoptie betekent dit dat wij met een vermeende actieradius van 449 km toch redelijk vaak moeten laden. Gelukkig staan er genoeg laadpalen in Nederland, dus in de rij staan zal niet zo snel gebeuren.
Na zo’n weekendje in de Q8 e-tron te hebben gereden, stappen we weer in onze eigen auto en dan valt het pas echt op hoe relaxt die topwagen van Audi reed. Heel even schiet de gedachte door ons hoofd om die Q8 e-tron aan te schaffen. Maar een klein kijkje in onze portemonnee houdt ons tegen, want de deze premium SUV gaat over de toonbank voor maar liefst €83.794, -. Voor een kleine ton adviseren wij Audi wel om het goedkope plastic van het dashboardkastje en B-stijl te vervangen voor het mooie leer waar de rest van de auto ook mee bekleed is. Maar als dat het enige puntje van kritiek is, hoor je ons niet klagen. Wij hopen zeker op een salarisverhoging of een lekkere bonus binnenkort, zodat wij de Audi Q8 e-tron standaard op onze oprijlaan kunnen plaatsen. Deze wagen is simpelweg alles wat je zoekt in een elektrische SUV.
Interesse in een proefrit? Meer info via audi.nl
Motor:quattrovierwielaandrijvijng elektromotor Vermogen: 340 pk
Acceleratie 0-100:6,0 sec. Actieradius: 449 km
Vanafprijs:€83.794, -