Audi, het merk dat bekend staat om zijn wereldse prestaties op rally en racegebied, maakte z’n comeback in de Dakar. Ditmaal met niet zomaar een wagen maar met een episch ruimteschip. Of iets wat daarop lijkt. Echter is deze wagen wel een echte joekel van een vent. Maak kennis met de nieuwe Audi RS Q e-tron. Een elektrische/benzine wagen met zieke technologie en ongekende kracht. Audi RS Q e-tron
De RS Q e-tron is een baanbrekend wagentje die flink wat vernuftige technologie met zich meebrengt. De wagen is elektrisch. Beter gezegd, half elektrisch. Want er staat een kleine TFSI-motor te draaien om het accupakket bij te laden. Deze olieslurper draagt bij aan de elektromotor die een flinke 671 pk op het zand weet te brengen. Door deze paardjes weet Audi de wagen in minder dan 4,5 seconden naar de 100 te lanceren. Op losse grond welteverstaan!
De Audi staat wel een jaartje te laat op het zand. De wagen had vorig jaar al mee moeten doen. Helaas werd hier een jaartje testen van gemaakt. Niet gek natuurlijk door al die futuristische technologie aan boord van deze bolide. Dit jaar heeft Audi niets aan toeval overgelaten. De coureurs zijn oude bekenden van ons. Achter het stuur kunnen we namelijk de voormalige Dakar-winnaars Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz en meervoudig DTM-kampioen Matthis Echström vinden. Helemaal niet verkeerd als je het ons vraagt.
Dakar
Echter is Carlos het dit jaar niet eens met de regelgeving van de FIA. Hij zegt het oneerlijk te vinden vergeleken met de conventionele wagens. Deze zijn volgens Sainz vele malen lichter en hebben een inflation-deflation systeem om extra gewicht te compenseren. De Audi heeft dit allemaal niet. Helaas voor Sainz is Jutta Kleinschmidt van de FIA het hier niet mee eens en zegt dat de wagen bloedsnel over de duinen scheurt. ”Ik zie geen tekortkomingen. De wagen vliegt over de piste heen. Ik zie dus geen problemen wat de kracht van de wagen aangaat. Daarnaast merk je ook niks van het extra gewicht, ze zijn bloedsnel.''
De VAG staat ook een beetje bekend om het zeuren wanneer er iets niet lukt. Dit was te merken aan de Seat dieselmotoren bij de WTCC. Hier bleven ze maar zeuren tot de turbodruk verhoogd mocht worden om de atmosferische BMW’s te kunnen verslaan. We zullen zien wat de rest van het seizoen met zich meebrengt. Immers, heeft Audi al een winst in zijn zak kunnen steken.