Dit is de nieuwe Aston Martin DB12, maar zoveel verandert er eigenlijk niet

26 mei 2023, 16:00 Machines
2024 aston martin db12 super tourer 01 hero 1
Aston Martin heeft de DB12 onthuld. De opvolger van de DB11 lijkt op het eerste oog heel erg op een… ja… DB11. De Britten kondigen ‘m met veel bombarie aan maar eigenlijk lijkt er niet zo veel te veranderen. Dat is in eerste instantie een beetje een teleurstelling misschien, maar dan bedenken we ons weer dat het hier wel om een Aston Martin gaat. Dat is toch altijd leuk?
We hadden al zo’n vermoeden dat er iets nieuws aan zat te komen van Aston Martin. Laatst kwamen ze met een spannende teaser voor het nieuwe model.

De DB12

De geschiedenis van de DB-serie is een lange. Toch zijn we pas bij het twaalfde model waarbij nummer 3, 8 en 10 (een soort van) werden overgeslagen. De David Brown-familie is wel een wereldberoemde. Hoe dat komt, hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen. Ene James Bond zweert bij het model. Wie de nieuwe James Bond wordt, weten we nog niet maar de kans lijkt dus wel aanwezig dat ‘ie in deze bak mag rondkarren. Kunnen we ons nog opgeven voor de casting?
We hoopten stiekem dat DB12 ook een referentie zou zijn naar zijn motor. Dat je dan ‘DB’ vervangt door een V, snap je? Nou, mooi niet dus. Van Mercedes-AMG kregen ze een V8 die ze wel mochten gebruiken. Hij levert wel 680 pk af, waarmee hij bijna 35% meer power heeft dan zijn voorganger. De nul-naar-honderd doet ‘ie in een goeie 3,5 seconde en de maximale snelheid ligt op 325 km/h. Dan kunnen we ze die V8 toch wel vergeven.

Interieur

Aan de buitenkant verandert Aston Martin weinig. Het zit hem daar slechts in minieme verschillen. De échte verandering vindt in de cockpit plaats. Bij de DB11 liep de middentunnel door tot helemaal boven in het dashboard. Die is vervangen door een hogere tunnel die beter integreert met de rest van de cockpit. Voor alle informatie en entertainment wordt gezorgd op twee grote schermen. Eén achter het stuurt en één op de middenconsole.
De prijs houdt Aston Martin nog even geheim, al komen de eerste exemplaren al in kwartaal drie van dit jaar aan op hun bestemming. Nou ja, je voelt de bui wel hangen. Het zal een paar ton zijn. En dat voor een veredelde facelift van de DB11.
Delen met
Ook interessant