van den Boom">Arjan van den Boom is een van de bekendste en coolste custom bike bouwers van Nederland. Wij spraken de beste man over de kracht van Instagram, zijn partnership met Husqvarna Motorcycles en onderhandelen met wereldsterren.
Ik was al een aantal jaar aan het motorrijden en gaf circuittrainingen. In 2012 ben ik begonnen met het ombouwen van een Honda CB550. Het was precies in de tijd dat de caféracer scene weer opkwam. Ik heb allerlei onderdelen uit Amerika gehaald en na een maand of zeven was ‘ie klaar. Een vriend van mij was zo enthousiast, dat hij ‘m wilde kopen. Dat was vreemd, maar ook wel een mooi compliment. Toen heb ik er een naam aan gekoppeld en heb ik me ingeschreven bij de KVK. Eerst een paar jaar hobbymatig gedaan, maar langzaam aan heb ik het doorontwikkeld naar wat het nu is.
Uit het niets overleed mijn vader aan hersenkanker. Een gebeurtenis waar ik het heel moeilijk mee had. Die gebeurtenis heb ik geprobeerd om te draaien naar iets positiefs. Door de dood van mijn vader ben ik gaan inzien dat ik iets wilde doen wat ik leuk vind. Ik besloot om mijn vaste baan als projectleider bij een autofabrikant op te zeggen en me full time te richten op daar waar mijn hart ligt: custom motoren bouwen voor mensen en dat uit te laten groeien tot iets moois.
Inmiddels ben ik tweeëneenhalf jaar fulltime bezig en heb ik een aantal jongens in dienst. We zijn echt een team geworden. Ik doe lang niet alles zelf. Ik vind het leuk om met mensen te werken die hun eigen talenten hebben. Bij mijn vorige baan was ik ook de verbindende factor tussen verschillende afdelingen. Nu doe ik eigenlijk hetzelfde. Ik heb een lasser die ik al twintig jaar ken, iemand die goed is in het demonteren van een fiets, iemand voor electra, ga zo maar door. Het leukst vind ik om het design, klantencontact en de finishing touch te doen. Op het laatst giet ik het van den">Arjan van den Boom sausje eroverheen en zet zo de puntjes op de i qua afwerking en kwaliteit.
Anders dan de meeste bouwers heb ik een grote following op social media. Daar steek ik veel tijd in. Het produceren van goede content leveren me in the end deals en collabs op met andere merken. Ik ben een influencer geworden in m’n eigen niche. Dat is te gek. Ik krijg al mijn orders via Instagram binnen. Mensen uit de hele wereld komen bij mij terecht. Deze week komen jongens uit Zwitserland en Argentinië langs om een project te bespreken. Laatst had ik een order uit Australië. Dan worden er vier mailtjes heen en weer gestuurd, wordt er geld overgemaakt, motor in elkaar geschroeft zoals zij dat willen en dan gaat de fiets op de boot die kant op.
In principe bouwen we alleen fietsen om in opdracht. Dat houdt in dat een klant bij ons komt met een eigen fiets of we zoeken een fiets voor die klant die we ombouwen naar zijn of haar wensen. We doen veel BMW’s, daarnaast proberen we nu ook andere merken en nieuwe fietsen om te bouwen. Husqvarna Motorcycles is een merk dat al lang bestaat en sinds een aantal jaar moderne caféracer en scrambler achtige modellen op de markt brengen. Het is geen merk dat vol gas op de custom scene gaat, maar juist daarom is het leuk om zo’n bike aan te passen. Ze focussen zich op het optisch aanpassen van die fietsen met after market parts. Denk hierbij aan kits of spuitwerk.
Ik ben ambassadeur van Husqvarna Motorcycles. Een merk dat vooral bekend is geworden door zijn historie in de crosswereld en een merk dat vanuit concept bikes door is ontwikkeld tot volwaardig producent van straatmotoren. Op gegeven moment wilde een klant iets nieuws, toen heb ik een Vitpilen 701 gedaan. Op die manier ben ik in contact gekomen met Husqvarna Motorcycles, hebben we gekeken wat we voor elkaar konden betekenen en was de klik er. Laatst ben ik naar Lissabon geweest voor de onthulling van de Svartpilen 701 en over twee weken ga ik naar Wheels and Waves in Biaritz en San Sebastian, een van de grootste events in de caféracer en scrambler scene. Daar zal ik op een Svartpilen 701 gaan rijden.
Wat ik tof vind aan de Svartpilen 701, en ook de Svartpilen 401, is dat het een motor is die anders is dan de rest. Dat komt ook doordat het een 1-cilinder is, dat rijdt compleet anders. Ook vet is dat ze in hun productiemotoren heel dicht bij het concept blijven. Dat is de reden waarom mensen zoals ik verliefd worden op zo’n fiets. Verder is het een kwalitatief hoogwaardige motor met een uniek design die is voorzien van de nieuwste technieken. Eigenlijk is het een soort flat tracker die legaal is voor de weg. Het is een fiets die standaard al heel cool is en dat is knap. Het is wel een ideale fiets om flink aan te pakken, want hij heeft een demontabel subframe en plastic tank met kappen eromheen. Binnen twee uur heb je de hele bovenkant eraf. Het zou mooi zijn als iemand op de deur klopt om te customizen, maar dat zit voor nu nog niet in de planning.
Ik ben heel trots op de Vitpilen die ik heb gemaakt. Maar de motor die mij internationaal op de kaart heeft gezet is de BMW R80 (1985) ‘The Mutant’. Die werd in 2016 verkozen als op derde na beste fiets op een gerenommeerde motorblog in Australië. Dat was de benchmark op dat moment. Die heeft me enorm veel orders en bekendheid in magazines, online en social media opgeleverd. Die fiets is wel echt een milestone geweest. Als ik ‘m nu zie dan denk ik alleen maar aan oplossingen en verbeteringen, maar op dat moment was het echt een benchmark.
Het is een proces, maar van start to finish duurt het meestal een maandje of drie a vier. Soms heb ik hier achttien fietsen staan, een andere keer zeven. Als we ons volledig op één motor zouden kunnen focussen dan zou het in twee weken moeten kunnen, maar meestal werken we aan zes a zeven projecten tegelijk. De ene keer kun je een week keihard knallen, dan moet je weer een tijdje wachten omdat ‘ie naar de spuiter/coater moet of omdat ‘ie uit elkaar moet. Het proces hangt van heel veel dingen aan elkaar.
De duurste motor die ik heb gemaakt kostte 30.000 euro. Dat was een Yamaha XSR700 (check foto hieronder), die onlangs is gereleased op bikeexif.com, een van de grootste blogs in de scene. Meestal ligt de prijs van een custom Ironwood Motorcycle zo rond de 20k plus.
Ik zou heel graag de Svartpilen 701 nog eens onder handen nemen, maar ook de BMW R Nine T lijkt me cool. Het lijkt me ook mooi om merken te doen die we nog niet gedaan hebben, zoals een Ducati of een Guzzi. Ik wil vooral coole dingen creëren, mezelf blijven ontwikkelen en klanten blij maken.
Een motor is in principe altijd bereikbaar. Je kan drie jaar niet op vakantie gaan, alleen maar bonen eten en dan kun je je in principe je droommotor betalen. Een auto van 4 ton is voor de meeste mensen onbetaalbaar. Ik zou ook graag ooit een vintage Porsche willen hebben voor erbij. Dat is de jongensdroom van materialistische rommel. Als ik de Staatsloterij zou winnen dan zou ik moeten huilen omdat ik niet zou moeten weten wat ik zou moeten kiezen. Nu zou ik gaan voor een zwarte Ferrari F40, dan ben je wel echt een koning.
Ik heb nu een motor staan die ik voor een beroemdheid hebt gemaakt. Hij is van een kaliber, dat is niet normaal. Ik mag zijn naam niet moeten, daar heb ik formulieren voor moeten ondertekenen. Ik heb hem gewoon de normale prijs gerekend. Hij was net geland met z’n privéjet waarna we drie kwartier heel relaxed met elkaar hebben gepraat. Hij heeft gezegd dat hij mijn motor gaat delen op zijn Instagram. Als hij dat doet, dan kom ik ’s avonds op Shownieuws, haha. Dat zou voor mijzelf en Ironwood Motorcycles een sociale vulkaanuitbarsting opleveren.
Arjan van den Boom kun je hier volgen op Instagram . Meer info of een testrit aanvragen over de motoren van Husqvarna Motorcycles, check husqvarna-motorcycles.com . Hieronder een gallery van de moddervette Vitpilen 701 van Husqvarna Motorcycles.
Tekst:Chris Riemens Beeld: Paul van Mondfrans Lindén