De LTA Pathfinder 1 wordt ‘s werelds eerste commerciële zeppelin

Goed nieuws! De 121 meter lange zeppelin mag eindelijk de lucht in. Tot nu toe konden we er slechts van dromen of een geschiedenisboek induiken voor afbeeldingen van een zeppelin. Gelukkig wordt het tijd dat de geschiedenis zichzelf herhaalt en wordt de eerste zeppelinvlucht binnenkort een feit! 

We hadden het vorige maand al over de Euro Airship, die is zo futuristisch dat we daar nog wel effe op moeten wachten. Dit nieuwe Amerikaanse speeltje, dat in 2015 op papier is gezet door Google-medeoprichter Sergey Brin, krijgt groen licht om in Californië de trossen los te gooien.

Lesje geschiedenis

Ferdinand Graf von Zeppelin was tijdens de Frans-Duitse Oorlog in 1870-71, getuige van de inzet van ballonnen door de Fransen. Hij raakte geïnspireerd en maakte het zijn roeping om een “bestuurbare ballon” te ontwerpen. Op 31 augustus 1895 verkreeg hij een patent waarin veel van de kenmerken van de zeppelin al werden beschreven. Hoewel het patent meer leek op een bestuurbare luchttrein, oftewel een “Lenkbarer Luftfahrzug”, kwam dit plan nooit van de grond.

Toen hij zijn plannen in 1894 presenteerde, werd er geen interesse getoond, waardoor Graaf von Zeppelin het project zowel zelf moest financieren als realiseren. In 1898 richtte hij de “Gesellschaft zur Förderung der Luftschiffahrt” (maatschappij ter bevordering van de luchtscheepvaart) op. Hij droeg zelf meer dan de helft van het kapitaal van (800.000 Mark) bij. De technische uitvoering werd toevertrouwd aan ingenieurs Theodor Kober en Ludwig Dürr. De eerste Zeppelin vloog in augustus 1929 rond de wereld en was het eerste luchtvaartuig dat een non-stop lijndienst onderhield tussen Europa en de VS en Brazilië. De Graf Zeppelin is het succesvolste luchtschip tot op heden. Dat is binnenkort verleden tijd.

Technologie

LTA is een bedrijf achter de Pathfinder 1 en ziet de zeppelin als een oplossing voor de luchtvaart. Zeppelins kunnen lang in de lucht blijven, top als de grondomstandigheden niet ideaal zijn. Ook hebben ze een veel groter bereik en kunnen ze volgens Carl Taussig, technische officier van Lighter Than Air, aanzienlijke ladingen dragen.

De Pathfinder is iets meer dan 120 meter lang en heeft een diameter van zo’n 20 meter. Terwijl dat Goodyear’s huidige, 75-meter Wingfoot One overtroefd, is het nog steeds slechts de helft van de lengte van de Hindenburg. Naar verwachting kan de Pathfinder ongeveer 4 ton netto vracht vervoeren. Gekkenhuis. Het luchtschip zal een topsnelheid van 65 knopen hebben, ongeveer 120 kilometer per uur.


Deze bestuurbare ballon bestaat uit een en al hypermoderne techniek. Zo zijn de materialen sterker en lichter dan ooit en beschikt de zeppelin over de ‘lidar’. Dat is een heel slim apparaatje dat alle helium gascellen bijhoudt en een ‘heatmap’ maakt van alle praktische info. Volgens, Taussig, de man achter de knoppen van de technische staff, zullen de materiaalkeuze en fabricage niet de belangrijkste rol vervullen bij het verwachte succes van LTA 1. “Alles aan de Pathfinder is elektrisch,” zegt hij. De Pathfinder 1 heeft 12 elektrische motoren voor voortstuwing, evenals vier staartvinnen met stuurroeren die worden aangestuurd door het fly-by-wire-systeem.

Wij zien het al helemaal voor ons, het doet ons een beetje denken aan de futuristische film Blade Runner. We hopen dat de tests goed gaan zodat we hem ook in het echt mogen mee maken, en houden ons aanbevolen voor een ritje! Meer info hier.

Reacties 0
Reageer op artikel:
De LTA Pathfinder 1 wordt ‘s werelds eerste commerciële zeppelin
Sluiten