Review: John Wick 3 overtreft zichzelf met meer honden en een nog hogere kill count

We hebben John Wick: Chapter 3 – Parabellum gezien en kunnen je volledig geruststellen want dit deel is misschien wel het beste van allemaal. De film is tjokvol met brute actie, legendarische gevechten, schitterende locaties en bovendien werkt het soms op een positieve manier op je lachspieren. Vergeet bovendien niet onderaan het artikel te checken voor een mooie winactie!

Als kijker word je direct midden in de spectaculaire actie gegooid. We gaan namelijk verder waar deel twee eindigde. John Wick werd toen als ‘excommunicado’ benoemd nadat hij een moord pleegde in het Continental Hotel. Een doodzonde onder huurmoordenaars omdat dit hotel als neutraal terrein wordt beschouwd. Hierdoor worden al zijn privileges afgenomen en heeft hij 1 uur de tijd voordat er een premie van 14 miljoen dollar op zijn hoofd wordt gezet. Vlak voor dit gebeurt zien we John Wick rondrennen door New York om de laatste voorbereidingen te treffen voordat het kanonnenvoer op hem zal duiken als een kat op laserlampje.

Messen gooien

Al vroeg in de film barst het geweld dan ook compleet los. Zo is er een moment waarin John tegenover een aantal gasten komt te staan in een wapenopslag. Wat volgt is een scène waarin er minutenlang messen richting elkaar gegooid worden. In de trailer krijg je hier al een voorproefje van en de daadwerkelijke scène is zo gruwelijk dat je je na enkele minuten al afvraagt hoe dit nog overtroffen gaat worden.

Meer aandacht voor de mythologie

De eerste John Wick had nog een vrij standaard verhaaltje dat voornamelijk als rechtvaardiging diende voor al het brute geweld dat over ons heen werd gestort. In het tweede deel werd de mythologie al verder uitgebreid, maar in John Wick 3 wordt het pas echt volwaardig uitgewerkt. We komen namelijk veel meer te weten over het verleden van John Wick. Een groot verschil met de voorgaande delen is hoe massaal het allemaal is. Waar de eerste films beperkt bleven tot voornamelijk één stad zoals New York in deel 1, zien we John nu over heel de wereld rondreizen. Zo gaat hij op bezoek bij Sofia in Casablanca, deze rol wordt gespeeld door Halle Berry.

Meer honden

Met twee Duitse herders geeft zij de liefhebbers van honden in actieflicks volop waar voor hun geld. Nadat haar hond wat wordt aangedaan resulteert dat in een van de gruwelijkste momenten uit de film. We gaan niet veel verklappen, behalve dan dat met behulp van de actrice en haar honden de kill count wederom overtroffen wordt. Zo nemen de beesten revanche voor de arme vermoorde puppy uit het eerste deel door hun tanden in heel wat klokkenspellen te zetten. Alle actie wordt met ongelofelijk veel detail in beeld gebracht en de filmtechnieken die voorbijkomen zijn een groot compliment waard.

‘Guns, lots of guns’

Met Keanu Reeves (Neo) en Laurence Fishburne (Morpheus) in de hoofdrollen kunnen de verwijzingen naar The Matrix natuurlijk niet uitblijven. Ook in John Wick 3 wordt dit weer subliem gedaan. De film werkt uiteindelijk naar een climax toe waarin de beroemde quote ‘what do you need?’ met als antwoord ‘guns, lots of guns’ als startschot wordt gebruikt. De theme song begint te spelen en als kijker weet je dat de laatste vechtscènes zich aandienen. Dit overtreft zelfs je stoutste verwachtingen en laat alle gruwelijke shit die je al hebt gezien verbleken. Bovendien zullen er wat controversiële zaken plaatsvinden waardoor de kijker met een open einde wordt achter gelaten. Het onvermijdelijke vierde deel van John Wick heeft dan ook meer dan genoeg om op voort te borduren.

Winactie

Na deze recensie zin gekregen in het kijken van deze film? Zeker als dat nog eens aangevuld wordt met een flinke portie bier en hamburgers? Mooi! We mogen namelijk drie keer twee tickets weggeven voor de Bier, Burgers & Blockbuster avonden op 15 mei bij Kinepolis. Die wordt gehouden in Breda, Dordrecht, Den Bosch, Enschede, Utrecht en Groningen of op 17 mei in Emmen. Je geniet dan van het nieuwste deel uit de John Wick-trilogie met biertjes en burgers voor slechts 1 euro per stuk. Winnen? Tag dan op Facebook iemand waarmee je wil gaan en vergroot je winkansen door een leuke opmerking of gifje toe te voegen.