Q/U met Jeremy, Richard en James over het vierde seizoen van The Grand Tour: “We hebben meer crashes gehad dan ooit.”

Je favoriete trio is terug op je beeldscherm. Nee, het is niet het trio waar je misschien van droomt, maar wel het trio dat je nodig hebt. Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May zijn terug met een gloednieuw seizoen van The Grand Tour. Deel vier alweer op Amazon Prime Video, sinds Jeremy die vent van de BBC op zijn bek sloeg. Wij van FHM hadden de grote eer om naar Londen te vliegen voor de première van het nieuwe vierde seizoen en bekeken alvast de nieuwe special. The Grand Tour presents: Seamen!

“They just said that out loud. It’s brilliant isn’t it, presents: Seamen (zaad). Which at our age is quite an achievement”, aldus Jeremy Clarkson. Zo begon de middag. Na 17 jaar hebben de mannen nog steeds dezelfde ‘kinderlijke’ humor die we van ze gewend zijn. Heerlijk! Het vierde seizoen van The Grand Tour slaat echter wel een andere weg in. Ditmaal zal de serie bestaan uit volledige films.

The Grand Tour
Foto: Amazon Prime Video

De nieuwe serie richt zich op grote avonturen, waarbij de presentatoren van de ene naar de andere locatie reizen in een selectie van voertuigen, die ze voor de taak hebben gekozen. Dit is vergelijkbaar met de speciale lengte-specials die de mannen voeger maakten voor Top Gear. Een heel seizoen bestaande uit specials. Jezza, Hamster en Captain Slow op een wild avontuur vol actie, problemen, grappen, snelle voertuigen en mooie omgevingen. Zeg nou zelf, dit is een droom die uitkomt. Seamen is vanaf vandaag (13 december) te zien op Amazon Prime Video en is de eerste special van het nieuwe seizoen.

Seamen

Dit keer ruilen de mannen de betrouwde vier wielen om voor een minder betrouwbare sloep. Seamen staat natuurlijk niet alleen voor een fantastische woordgrap, maar heeft ook daadwerkelijk een mening. De mannen trotseren de golven van Vietnam en Cambodja. Hun road-trip omvat een reis van 800 km die begint op het gevaarlijke Tonlé Sap-meer en zich via een reeks avonturen en calamiteiten door de Mekong-delta baant. Waarom kiezen jullie dit keer voor een avontuur per boot en niet per auto? “In het begin hadden we wielen. We gingen fietsen, omdat je weet wel klimaatverandering. Daarna koos ik voor boten, simpelweg omdat de andere twee dat haten. Ze wilden een reis op fietsen, maar daar heb ik een hekel aan. Het was dan ook tijd om hen te naaien”, begint Jeremy.

“Ik haat boten.”

James vult aan: “We gingen voor een nieuw concept. Een concept dat heel goed werkt voor tv. We hadden elkaar al een tijdje niet meer gezien en het was ‘helaas’ weer tijd om de oude, nou ja vriendschap is een sterk woord, relatie te vernieuwen. Ik beschouw mezelf graag als een ruimdenkend persoon en heb eerder nooit echt problemen gehad met boten, maar ja, nu haat ik boten. Ze zijn eigenlijk behoorlijk waardeloos.”

“Ik hou niet van boten. Ze blijven niet waar je ze geparkeerd hebt en de remmen werken ook niet zo goed”, zegt een lachende Richard. Dat vind ik ook fijn aan auto’s”, vult James aan. Het avontuur was zeker niet zonder gevaar. De mannen hadden het vooral tijdens de laatste twintig minuten zwaar te voorduren.

Gevaar op zee

Jeremy koos voor een recreatie van een Vietnam-oorlogstijdperk PBR (Patrol Boat River), het beroemde militaire schip dat te zien is in Apocalypse Now (maar natuurlijk). Richard kanaliseert zijn innerlijke Don Johnson door te kiezen voor een speedboot in Miami Vice-stijl en James leeft zijn fantasiedroom over een kanaalvakantie uit met een klassieke houten riviercruiser uit 1939. “Ik dacht dat het heel rustig zou zijn. Een soort van heerlijke vaarvakantie, maar zo ging het helemaal niet. Het was pure ellende”, aldus Captain Slow.

Vooral in de laatste twintig minuten zitten de mannen in de problemen. Ze varen een stuk over wilde zee en eigenlijk is Jeremy de enige met een fatsoenlijke boot. James kwam zoals je kan raden nauwelijks vooruit en Richard zag er al helemaal hopeloos uit. “Ik ben geen nautische man. Maar dat terzijde, het was echt ‘bloody’ afschuwelijk. Ik weet eigenlijk niks van boten, maar ik weet vrij zeker dat mijn boot iets verkeerds deed”, verteld Richard.

“We waren deze keer echt ‘fucking’ dom bezig.”

“Ook ik ben geen boot-man. Ik probeerde mij enorm te concentreren op het rechthouden van mijn bootje. Deze had een gebogen punt, waardoor ik een beetje heen en weer dobbelde. Ik dacht dit is een boot, ik blijf wel drijven. Tot ik een punt bereikte dat ik de boot van de cameraploeg kwijt was, omdat deze helemaal onder het water liep. Nu was ik helemaal alleen en ongeveer halverwege de eindbestemming. Ik kon niet meer terug en op dat punt besefte ik mij dat we deze keer echt ‘fucking’ dom bezig waren. We waren niet een beetje aan het ouwehoeren, maar we waren gewoon een groepje idioten bij elkaar. Dit is slecht”, constateert James.

Een helse terugblik

De storm waar de mannen zich in bevonden was dan ook zeker geen grapje. Achteraf werd zelfs duidelijk dat een paar lokale vissers overleden waren tijdens de storm. Dit is dan ook met kilometers afstand het meest intense en gevaarlijke avontuur die het geliefde trio ooit heeft gemaakt. “Why did we choose this trip again”, vraagt James zich nog steeds af.

“Ik wilde Vietnam gewoon binnenstormen met mijn PBR.”

Een terechte vraag met een simpel antwoordt van Jeremy: “Ik wilde Vietnam gewoon binnenstormen met mijn PBR over de Meekong-rivier met CCR (Creedance Clearwater Revival) blazend op de achtergrond. Dat is eigenlijk waarom ik het zo graag wilde doen. Ik heb uiteindelijk mijn wens gekregen, want dat is eigenlijk wat er is gebeurd en ja, je hoort Creedance.”

“Mijn vaarbewijs heb ik nu al bijna even lang als mijn rijbewijs. Ik ben dol op varen en boten. Mijn boot was extra speciaal vanwege de geschiedenis. Het was een heftig maar prachtig avontuur en mijn boot deed het fantastisch op zee”, vult Jeremy aan. “Hij deed het minder goed op het land hé”, grapt James. “Ja, je hebt gelijk ik ben gecrasht. Ondanks mijn crash was ik alsnog veel minder bang dan deze twee en de cameraploeg scheet daadwerkelijk in hun broek”, reageert Jeremy.

Is het vierde seizoen anders?

Er zijn natuurlijk ook heel wat fans die een aflevering met auto’s verwachten. Is het nu dan ook heel anders? “Niet echt. Wij zijn nog steeds dezelfde drie mannen op avontuur. We lachen non-stop en als de camera’s uitstaan dan gaat dit gewoon door. Hoe ouder we worden, hoe makkelijker het wordt. We kunnen onze verhalen eenvoudig herhalen en het nieuwe team (Amazon) kan zich niet herinneren of ze dit al eerder hebben gehoord. We zeggen steeds hetzelfde haha. Samen hebben we heel veel plezier bij het maken van de specials, echt waar. We werken nu al 17 jaar samen en dat kun je niet echt nabootsen, we hebben een geweldige chemie. Het is een fantastische reis”, zegt een emotionele big Jezza.

“We hebben meer crashes gehad dan ooit.”

“Het is hetzelfde als in auto’s. De dynamiek is hetzelfde. We reizen allemaal in ons eigen voertuig, komen samen, lachen om degene die crasht en dan gaan we weer verder in ons voertuig”, vult Hamster aan. Captain Slow kondigt nog wel een belangrijk verschil aan: “We hebben meer crashes gehad dan ooit. Professionele schippers raken alleen het water, wij niet. Jeremy was op een gegeven moment niet eens meer op het water.” Bereid je dus voor op een ‘bumpy ride’ over het water, maar verwacht ook vooral nog steeds de bekende humor van dit geweldige trio.

The Grand Tour
Foto: Amazon Prime Video

Klimaatverandering

Een ander groot onderwerp rondom het nieuwe seizoen is klimaatverandering. Tegenwoordig is iedereen bezig met het klimaat en dus zijn er veel vragen over hoe een programma over auto’s hiermee omgaat. “Voor ons verandert er eigenlijk niet zoveel. We zijn net terug van de volgende special. Deze vindt plaats in Madagaskar en daar rijden we gewoon weer in auto’s. Daar hebben we niet echt extreme gevolgen gezien van klimaatverandering. Je kan ook alleen verslag doen over wat je ziet”, legt Jeremy uit.

The Grand Tour
Foto: Amazon Prime Video

“Ik heb nooit ontkent dat het aan de gang is, maar ik accepteer het feit dat het gebeurt om wat voor reden dan ook. Het is eigenlijk heel simpel. Je kan mensen afschrikken met foto’s van een verwaarloosde ijsbeer zonder ijs en zeggen dat wij hier de reden voor zijn. Wat ook klopt, maar iemand die naar zijn werk rijdt in een auto en thuis zijn huis verwarmt is niet meteen hét probleem. Het probleem is eerder te zien bij de vervuilende winkelcentrums aan het einde van de weg. Daar kunnen we beter naar kijken”, constateert James.

“Je hebt helemaal gelijk. Het is niet onze taak om rond te rennen en school te skippen, zodat we op een koolstofvezeljacht die 15 miljoen pond kost, naar Amerika kunnen varen. Om daar vervolgens naar mensen te schreeuwen. Dit bereikt ‘absolutely fuck all’. Het is simpelweg onze taak om te zeggen daar is het en de meeste mensen zijn intelligent genoeg om daar hun eigen mening over te hebben”, verteld Jeremy

Jezza is dus niet bepaald een fan van de door Time Magazine vers gekozen ‘Person of the Year’ Greta Thunberg. Wij denken dan ook niet dat Greta naar de The Grand Tour kijkt, maar met de opkomst van elektrische auto’s is het programma misschien ook interessant voor haar.

Elektrische auto’s in The Grand Tour

Richard Hammond volgt deze opkomst van elektrische auto’s. Op de vraag of The Grand Tour even leuk blijft om naar te kijken met elektrische auto’s zegt hij het volgende: “Hell yeah! Elektrische auto’s kunnen evengoed super opwindend zijn als een dikke V8. We blijven allemaal consumenten en als er een bedrijf gave elektrische auto’s gaat maken, dan zullen wij ze gewoon kopen. Het geluid van een V8 is voor ons ontzettend vertrouwt en opwindend, omdat deze garant staat voor power. Dit laat iets in ons brein afgaan.”

“Ik stoor mij veel meer aan Jeremy en James dan aan een stille auto.”

“Het is dan ook een kwestie van tijd, voordat we een stille auto gaan respecteren. Straks worden we opgewonden van een auto die ons stilletjes voorbij schiet, omdat deze over een paar jaar macht, geld en status uitbeeldt. Verder zijn elektrische auto’s ook ‘bloody fast’. Ik stoor mij veel meer aan Jeremy en James dan aan een stille auto.”

“Ik denk dat dit allemaal binnen een mum van tijd zal gebeuren, misschien wordt het geluid van een V8 over twee jaar wel gewoon gezien als een vervelende domme bak herrie. Dat is wel zuur, want ik heb er ongeveer vijf thuis staan, maar het zal ooit gebeuren. Dus já, elektrische auto’s zijn cool en passen ook bij The Grand Tour.” 

Het geheim achter het succes

Hoe kun je jouw relatie met de mannen omschrijven, James? “Very poor. Het is een vriendschap die al veel langer duurt dan we ooit hadden verwacht. Toen ik voor het eerst voor Top Gear werd gevraagd was ik een journalist voor een magazine en het nieuws. Ik ging aan de slag met de gedachte: Dit wordt eventjes lachen en ik kan dit misschien wel een paar jaar doen. Nu doen we het nog steeds en we naderen inmiddels al jaar 18 van de samenwerking. Dat heeft een effect op onze relatie met elkaar.”

“Het geheim achter onze chemie is eigenlijk het feit dat we allemaal totaal verschillende mensen zijn die samen zijn gegooid op een nogal slecht geadviseerde manier. Ik denk dat we geen vrienden waren geweest op school. Dat zorgt er eigenlijk voor dat het werkt en dat het nog steeds werkt. Als je drie mensen bij elkaar gooit, die allemaal hetzelfde denken en doen, dan werkt de show niet zoals die dat nu doet. Mensen houden van een rare mix. Op die manier kunnen ze allemaal een eigen favoriet kiezen.”

“Ik heb ooit 416 km/u gereden in een Bugatti Veyron.”

In de groep sta jij bekend als Captain Slow. Wat is de hoogste snelheid die je ooit hebt aangetikt? Vragen we hem: “Ik heb ooit 416 km/u gereden in een Bugatti Veyron.” Is dat sneller dan Jeremy en Richard? “Ja, nou niet sneller dan Richard, maar ik bleef op vier wielen. Technisch gezien ben ik de snelste van ons drie zonder de auto te crashen. Ik ben dan ook niet echt Captain Slow, maar ik geniet graag van een auto net als het leven. Niet zo zeer explosief, maar in vrede. I’m at peace.”

De avonturen van Jezza, Hamster en Captain Slow

Na 17 jaar gaan de mannen nog steeds door. De volgende special zal plaatsvinden in Madagaskar en zullen de mannen gewoon weer te zien zijn in een vertrouwde wagen met vier wielen of rupsbanden. Ja, ook dit wordt een spannend avontuur met epische voertuigen. “Het is voor ons een enorme progressie geweest om Top Gear te verlaten voor The Grand Tour. We zijn alle drie gegroeid als persoon en maken weer een fantastisch programma. De afleveringen zijn groter, meer cineastisch en beter in beeld gebracht. Mensen houden van de specials en ik ben blij dat we het publiek dit nu kunnen geven`’, verteld Richard.

“Wij hebben een veel groter budget bij The Grand Tour dan bij Top Gear. Er is dus meer mogelijk en dat maakt de show nog interessanter”, vult Jeremy aan.

“Er zal ooit een einde komen aan al dit gebeuren, maar ik verwacht dat wij net als alle bekende rockbands en soap-opera’s niet intelligent genoeg zijn om te weten, wanneer we moeten stoppen. Misschien vliegen we wel tegen een klif en is dat het einde van ons. Ik weet niet hoe het zal aflopen, maar we worden wel steeds ouder. Vooralsnog zijn er geen plannen om te stoppen en zitten jullie met ons opgescheept. We gaan het zien”, sluit James af.

Wie weet hebben de mannen wel een hele film gemaakt, puur voor het feit om een ‘seamen joke’ te maken. Wij verdenken dat big Jezza hierachter zit. Hopelijk wachten er nog vele seizoenen van The Grand Tour op ons, met vandaag de release van Seamen, de eerste aflevering van seizoen vier. Never change fellas!

Tekst: Stan op de Weegh

Reageer op artikel:
Q/U met Jeremy, Richard en James over het vierde seizoen van The Grand Tour: “We hebben meer crashes gehad dan ooit.”
Sluiten