Review: Injustice 2 is een geniale fighting game

Injustice 2 is een geniale fighting game. Het behoudt genoeg van de basis van de eerste game om oudgedienden makkelijk in te laten komen, maar kan ook zonder enige twijfel aan iedere nieuwkomer aangeraden worden. Een groots spektakel vol superhelden en schurken met toffe moves, een berg aan content en manieren om je vechters te personaliseren, en simpelweg een prachtige aankleding maken Injustice 2 tot een heerlijke game die je lang bezig kan houden.

Sterke gameplay en singleplayer

Injustice 2 is een pittige fighting game, maar niet zo hardcore als een Street Fighter V of Guilty Gear Xrd. Het is vooral een erg spectaculaire fighting game waarbij de superhelden en schurken van het DC Comics-universum goed uit de verf komen. Je moet de individuele movesets van de karakters goed uit je hoofd moet kennen, het meest geschikte personage kiezen en goed timen om beter te worden. De game kent wel vergevorderde mechanieken als cancels, dit zou nog beter uitgewerkt kunnen worden om zich te meten met bijvoorbeeld het steengoede Guilty Gear. Dat neemt niet weg dat het geweldig speelt.

De makkelijkste manier om een beetje in dit alles te rollen is door simpelweg te beginnen met de vrij uitgebreide tutorial, en vervolgens de singeplayer-modus in te duiken. Dit laatste betreft een verhaal over de strijd tussen Batman en Superman, terwijl ondertussen de Aarde binnengevallen wordt door de schurk Brainiac.

Geen Oscar-waardig verhaal, maar wel erg vermakelijk en mooi, en het dwingt je te spelen met een bepaalde groep vechters. Ieder hoofdstuk van het verhaal zet weer andere personages centraal, waarbij je in sommige hoofdstukken de keuze krijgt tussen twee vechtersbazen. Heb je het verhaal eenmaal uitgespeeld, dan kun je alles nog een keer spelen, of simpelweg direct naar de hoofdstukken waarin je misschien een andere keuze wilt maken. Heb je alles gespeeld dan heb je 76 gevechten achter de rug, wat behoorlijk netjes is voor een singleplayer-modus in een fighting game.

Loot en level-systeem

Wat ook tof is, is dat je daarmee ook al wat experience-punten hebt verdiend per personage, waardoor je daarna lekker door kunt rollen naar wat de rest van de game je te bieden heeft. Naast een uitgebreide multiplayer-modus heeft de game namelijk ook nog een modus genaamd Multiverse, waarin je altijd nieuwe missies te spelen hebt. Omdat er oneindig veel parallelle universa zijn, met oneindig veel Aardes, is er altijd wat nieuws. Sommige versies hebben specifieke modifiers (zoals constante aardbevingen of andere soorten damage dan normaal), anderen zijn simpelweg uitdagender dan anderen, en er zijn ook bijzondere events. Dit speel je uiteraard niet alleen maar omdat ze leuk zijn om te spelen, maar ook omdat je daarmee extra loot en experience verdient.

Nieuw in Injustice 2 is namelijk dat je per personage enorm veel aanpassingsmogelijkheden hebt. Je kunt van alles customizen, van de uitrusting die een personage aan heeft tot de wapens, tot zelfs de moves waarover een personage beschikt. Vrijwel alle loot heeft ook weer bonussen, waardoor het je sterker, sneller of bestendiger kan maken (vaak is het een combinatie van meerdere stats). Hierdoor krijg je een beetje de Diablo-vibe. Constant doorgaan voor betere of toffere loot. Je kunt ook loot aanpassen om de stats van een beter item te krijgen, met het uiterlijk van één van je favoriete items. Alle items zijn vervolgens ook weer gekoppeld aan het level van het betreffende personage, dus zul je voor de bruutste loot ook flink door moeten levellen.

Injustice 2

Bezig blijven

Het is een vet systeem, dat erg verslavend werkt, aangezien zowel de gameplay zelf als de Multiverse-modus erg tof zijn. Het is heerlijk om te spelen, door te spelen krijg je weer shit die je wilt hebben, om het te kunnen gebruiken ga je weer verder spelen (maar heb je nieuwe missies voor de afwisseling) en zo blijf je het cirkeltje rond gaan. Totdat je ieder personage dat je wilt spelen op level 20 hebt gekregen met de bruutste loot voor dat personage. Voordat je op dat punt zit ben je een kleine eeuw verder, dus wat dat betreft heb je echt een berg aan content. Het vette is dat betere gear ook echt een functie heeft. Zoals ik al zei geven bepaalde items je bonussen, maar het gaat soms nog een stapje verder.

Zo heb je ook items die specifiek goed werken tegen super-personages (Superman en Supergirl, bijvoorbeeld) doordat er Kryptonite in zit. Dit kun je dan vastzetten in load-out slots, waardoor je makkelijk voorbereid kunt zijn op bepaalde gevechten. Om het plaatje compleet te maken verdien je ook credits in-game, alsook loot-boxes (ze worden Mother-boxes genoemd), waar natuurlijk ook weer loot uit voortkomt. Bij dit alles komt in principe geen geld kijken. Je kunt met veel voldoening blijven doorgaan omdat er altijd voldoende beloond wordt, dus er is godzijdank geen sprake van een pay-wall.

Maar er is nog meer

Wil naast dit alles nóg meer, dan kun je ook nog een Guild oprichten of je bij een bestaande aansluiten, waardoor je Multiverse-missies en -events specifiek voor je Guild kunt spelen. Hiermee verdien je dan naast de bekende extra´s ook Guild Points, waardoor je Guild in rang stijgt, en het geeft je toegang tot nóg meer vette loot. Het is bijna lastig uit te leggen hoeveel content er wel niet in de game zit, zolang je het leuk vindt om eindeloos door te blijven vechten, dan.

Injustice 2 is een ontzettend vermakelijke fighting game die heel veel mensen aan te raden is. Voor ieder wat wils, met een oneindige berg content voor wie niet genoeg kan krijgen. Daarbij ziet het er ook gewoon ontzettend lekker uit, met prachtige personages en super-aanvallen (zoals een Flash die een tegenstander terug de tijd in ramt, of een Superman die zijn tegenstander door de wolkenlagen heen blijft rammen). Het is gewoon een heerlijk spektakel, waardoor ik mij met liefde vastgebeten heb in de game.

PLUSPUNTEN
Oogt heerlijk
Speelt lekker voor zowel oudgedienden als nieuwkomers