De Harley-Davidson Street Bob is een zen-machine pur sang

We waren onlangs niet alleen met de spiksplinternieuwe Pan America op pad, we hadden ook nog de nieuwe Harley-Davidson Street Bob meegenomen. Op het oog de ultieme zondagmiddag cruiser van Harley-Davidson. Of dat echt zo is, hebben we voor je uitgezocht. 

En laat het nou net zondagmiddag zijn als wij op pad zijn met de Street Bob. We krijgen ‘m mee in Stone Washed White Pearl. Een beetje gebroken wit. In combinatie met het matzwarte, staat dat ‘m heel erg lekker. Je kan er ook voor kiezen om ‘m in het oranje te bestellen. Niet alleen perfect tijdens het EK, maar natuurlijk ook de clubkleur van Harley-Davidson. Verder zijn er nog twee andere smaken: Vivid Black en Deadwood Green. Die laatste is ook wel heel erg stoer, moeten we zeggen.

Eyecatching elementen

De kleur is belangrijk, maar er zijn genoeg andere factoren die het eye weten te catchen. Wat dacht je van die spaakvelgen, het dubbele kanon van een uitlaat, de prachtige druppelvormige tank of dat in het oog springende motorblok dat eronder ligt? De formule is simpel, maar qua design is het dubbel en dwars raak. Over dat motorblok gesproken, het 2021 model heeft een upgrade gekregen van een 107, naar een 114 cubic inch. Als we dat even vertalen naar de Europese markt, dan gaan we van een 1.750 cc naar een 1.868 cc motorblok. Dat is flink. Dat is bruut. Dat is waar we van houden! Zoals we in het stuk over de Pan America ook al schreven spreekt Harley eigenlijk nooit over pk’s, maar gaat het hun om de trekkracht, het koppel. Dat is bij de nieuwe Street Bob vergroot met 12 Newtonmeterkoppel meer, wat neerkomt op een totaal van 155 Newtonmeter.

Harley-Davidson Street Bob

Dat is best aanzienlijk voor een motor die een kleine 300 kilo weegt. Maar ondanks z’n power, maakt het ‘m niet tot de scheurijzer om eens even alle frustraties van de werkweek uit je hersenpan te knallen op bochtige dijkweggetjes. Dit is een motorbike die je uit de garage moet halen als het eerste lentezonnetje is verschenen, om rustig toerend door het Hollandse landschap te cruisen en je gedachten over het leven te laten gaan. Dit is een zen-machine pur sang. Ga rijden op de Bobber en je frustraties verdwijnen sneller dan de vers gebakken bitterballen bij een hongerige groep bierdrinkende mannen. Plaats je handen aan het hoge stuur, lekker achterover leunen en chillen maar.

Minimalistisch schermpje

Een ander prachtig aspect uit het minimalistische design is het fraai vormgegeven LCD-schermpje, dat op knappe wijze in het midden van je stuur is weggewerkt. Hierop lees je alle essentiële informatie af die je nodig hebt. Je snelheid, hoeveel peut er nog in de tank klotst en het aantal kilometers dat je in z’n totaliteit hebt afgelegd. Meer heb je ook eigenlijk niet nodig. Het is simpel, maar oh zo treffend. Er is zelfs nog een heel klein zadeltje voor een bijrijder opgezet, zodat je je meisje ook nog mee kunt nemen op een date naar het strand. Gezien het formaat moet ze wel een beetje avontuurlijk zijn ingesteld, maar dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

Voor het echte Harley gevoel moeten eigenlijk nog wel even de decibelkillers uit de uitlaat worden gesloopt. Het klinkt al best leuk, maar de standaard versie staat nog niet garant voor de kenmerkende Harley sound. Kleine moeite om dat euvel te verhelpen. Goed, wat mag dit alles kosten? 18.495 euro. Maar dan rijd je wel op een volbloed Harley-Davidson en heb je de ultieme cruiser onder je kont. En niet alleen voor de zondagmiddag.

Meer info of een proefrit aanvragen voor de Harley-Davidson Street Bob doe je op harleydavidson.com

Specs Harley-Davidson Street Bob

Motor: Milwaukee-Eight 114
Cilinderinhoud: 1.868 cc
Koppel: 155 Newtonmeter
Gewicht: 297 kilo
Transmissie: 6 versnellingen
Brandstofcapaciteit: 13,2 liter
Prijs Street Bob: €18.495,-

Gallery

Credits

Foto’s + tekst: Chris Riemens

Reageer op artikel:
De Harley-Davidson Street Bob is een zen-machine pur sang
Sluiten