Mannen, je hebt misschien wel de nieuwste zeepreclame van Dr. Squatch voorbij zien komen. Ja, die ene met Sydney Sweeney. Als je haar niet kent, heb je vast onder een steen geleefd (of gewoon je ogen gesloten tijdens een aflevering van Euphoria of The White Lotus). Maar deze keer is Sydney Sweeney een Body Wash Genie die je helpt van “vieze jongen” naar “man van je dromen”. Ja, je mag je fantasie even de vrije loop laten, maar er is meer aan de hand dan een lekker schuimend bad. In de nieuwste campagne voor
Dr. Squatch, neemt Sweeney een luchtige rol op zich als de magische genie die je wensen vervult. Maar in plaats van de gebruikelijke verlangens, krijgt ze te maken met mannen die wanhopig hulp nodig hebben om van hun “vieze jongen”-imago af te komen. En hoe krijg je dat voor elkaar? Juist, met een beetje Dr. Squatch Body Wash, dat je huid niet alleen hydrateert maar je ook een frisse start geeft.
De boodschap
De boodschap is duidelijk: geen ongepaste reacties meer, geen ongevraagde aandacht op social media. Sweeney maakt in haar eigen luchtige, humoristische stijl korte metten met de stereotype “slecht ruikende man”, en helpt je via schuim en zeep om een man te worden die zijn geur letterlijk kan veranderen.
Zelfspot is key
Wat deze
reclame echt geniaal maakt, is de self-awareness van Sweeney. De actrice neemt haar ongevraagde status als sekssymbool op de hak, zonder haar charme te verliezen. De tagline “Guys only want one thing” speelt uiteraard in op die niet altijd zo subtiele online reacties die ze vaak ontvangt, maar in plaats van zich daartegen te verzetten, draait ze het om. In plaats van seksueel geladen opmerkingen, richt de
campagne zich subtiel op de echte aantrekkingskracht: een schone, gehydrateerde huid.
Zeep of Sydney?
Al zullen de meeste kijkers waarschijnlijk niet voor de zeep komen, maar voor Sweeney zelf. Want ja, de aantrekkingskracht van een vrouw die zo zelfverzekerd in haar humor zit én zich goed weet in te dekken met schuim… wie zou daar nu niet voor willen kijken? Het resultaat is duidelijk: in slechts een paar dagen tijd zijn de video’s op YouTube en Instagram miljoenen keren bekeken. De boodschap van de campagne komt aan, maar de meesten van ons blijven kijken voor de actrice die (nog) drie keer zo aantrekkelijk is als ze in een schuimend bad zit.