Eind juni werd FHM verwacht in het altijd zonnige Valladolid in het prachtige noordwesten van Spanje om de nieuwe Ford Fiesta eens flink op z'n staart te trappen en er een vakkundig oordeel over te schrijven. Geen probleem, zeggen wij dan. FHM staat altijd paraat voor een brullende autotest op een heerlijke bestemming. De Fiesta is in Nederland een ware plaag
de weg">op de weg. Afgelopen jaar werd er in Nederland van geen enkel ander model of merk meer
auto's verkocht dan
de kleine Ford. Zelfs de Volkswagen Golf, die normaal altijd zijn verkoopcijfers door het dak ziet schieten, moest het afleggen tegen het feestnummer uit de Ford-familie.
Dit wagentje heeft dus een naam hoog te houden en zal zijn prominente positie moeten verdedigen tegen al het andere geweld dat in zijn klasse wordt aangewend om de Fiesta van zijn troon te stoten.
Ford laat niks aan het toeval over Buitengewoon gul dat het Amerikaanse merk is, worden we met het vliegtuig naar ons Spaanse testterrein gevlogen en kunnen we tijdens ons verblijf in een bijzonder rustige omgeving vier verschillende Fiesta's aan het tandwiel voelen. Een buitenkansje dat we natuurlijk niet onbenut laten, nu we er toch zijn.
De modellen die wij tot het uiterste gaan drijven betreffen de snelle ST, de exclusieve Vignale, de comfortabele Trend en de stijlvolle Titanium. Braaf als wij zijn, rijden we eerst een rondje
met de Trend.
Onze kennismaking met de nieuwe bestseller
Voor een compacte auto in het b-segment is het zelfs voor een lange Hollandse knul gemakkelijk instappen, dat zien we niet vaak! Wat ook opvalt, is dat Ford vergeleken met de voorgaande modellen een aantal knoppen
op het dashboard verwijderd heeft. In plaats daarvan staat een groot scherm met touchscreen te pronken naast het stuur. Een aangename verbetering. Het interieur oogt wat rustiger waardoor je jouw aandacht maximaal op de weg kunt focussen, dan zie je misschien wel een keer dat egeltje oversteken.
Sinds 1976, voor de kenners onder ons, presenteert Ford de Fiesta als autootje met veel pit, maar toch erg zuinig rijdt. Ook de gasten die graag een reis willen maken, kunnen dan ook hun hart ophalen met het nieuwe beestje. De kleine, maar zeker ook krachtige motor rijdt jou voor een knaak en een bounty vanaf Nederland naar de Zuid-Franse overvolle stranden. En dan
heb je onderweg
ook nog eens plezier van je rit!
De Fiesta is een fiesta op de weg
Want hard rijden, dat kan de kleine krachtpatser wel. Hoewel de motoren niet meer dan 140 pk uitspuwen, weten ze de Fiesta behoorlijk rap over het asfalt te duwen. Soepel vlieg je door de bochten, een kleine beweging aan het stuur zorgt er al voor dat de wagen makkelijk van richting verandert. Tegelijkertijd heb je vanuit een comfortabele positie uitstekend zich op de weg, deze keer zie je dat weerloze egeltje wél oversteken.
Ford heeft het onderstel aan een make-over onderworpen en hierdoor zou de Fiesta nu nog beter kleven aan de weg en prettiger rijden. Dit kunnen wij onderstrepen. Voor een kleine bak in het b-segment ligt het wagentje lekker op de weg bij hoge snelheden en reageert de Ford verrassend precies.
Op het rechte eind haal je met gemak snelheden die er normaal voor zorgen dat jij je rijbewijs kwijtraakt. Gelukkig waren de Spaanse wegen nagenoeg uitgestorven waardoor we het gaspedaal tot de bodem toe konden intrappen. Mobiele flitsers kennen ze niet in Spanje. Althans, dat hopen we dan maar.
Compact, maar zeker niet klein
Van binnen blijkt wel waarom de Ford zo gewild is. Het interieur is zeer netjes afgewerkt. Het oogt kwalitatief hoogwaardig en doet niet vermoeden dat jij deze kar voor slechts €14.995 onder je kont kunt hebben. De nieuwe Fiesta is net groot genoeg om je vrouw boodschappen mee te laten doen, maar ook weer niet zo groot dat je bang moet zijn dat ze de Bijenkorf leegkoopt en alle tassen in de kofferbak weet te proppen. Het blijft een compact wagentje. Er is wel met gemak ruimte voor vier volwassen knapen en zes kratten koud pils in de kofferbak. Dus ook de jonge vent kan er mee gezien worden.
Je hebt eveneens de beschikking over talloze elektrische snufjes die de Fiesta recht op de weg houden, jou assisteren met parkeren en altijd voor de juiste grip zorgen. Bedenk daarbij dat
je ook nog een Bang&Olufsen geluidssysteem met maar liefst 675 Watt kan laten pompen en je weet dat je helemaal klaar bent om de stenen uit de straat te trekken.
FHM's eindoordeel
Zoals gezegd zijn er vier verschillende versies met talloze motoruitvoeringen van de nieuwe bak van Ford. Meer keuze is altijd fijn. Denk bijvoorbeeld aan een willekeurige bar waar je 139 verschillende speciaalbieren kan bestellen, daar geniet je ook van. Daarnaast heb je
ook nog eens de keuze uit talloze opties die het rijden aangenamer maken. Een navigatiesysteempje, lichtmetalen velgen, groot touchscreen, panoramaschuifdakje, verwarmde stoelen en noem maar op.
Uiteindelijk zijn die mogelijkheden hartstikke mooi, maar een auto moet ook vooral een auto zijn: je moet er mee kunnen rijden. Het is geweldig als vorm en functie prachtig samenkomen. De Fiesta maakt dit meer dan waar. Moeiteloos knal je door smalle straatjes en is het totaal geen probleem een weg te vinden in de smalle Hollandse grachtensteden.
In Spanje konden wij met een sappige bloedworst in onze nek de heuvel op in een historisch centrum dode bocht na dode bocht keren alsof we een vrije A4 voor ons hadden liggen. Toen wij verkeerd waren gereden en halverwege een wijngaard en korenvelden stonden met de banden in het grind, was het kinderspel om straatje te keren op het smalle zandpad van slechts enkele meters breed. Bedenk hierbij dat er plek is voor je volwassen vrienden en wat koude kletsen en het zal geen verrassing zijn dat de nieuwe Fiesta een zeer aangename auto is voor alle gebruikers in het B-segment.
De cijfertjes
Prijs nieuwe Ford Fiesta: €14,995 Prijs gereden versie Ford Fiesta ST-Line: €19.545,-
Motor: 1.0 EcoBoost Handgeschakeld 6-versnellingen
Vermogen: 140 PK
Acceleratie 0-100: 9,0 seconden
Topsnelheid: 202 km/u
Gewicht: 1144 kg
Verbruik: 4,5L/100 km