Opnieuw enorme domper voor Spotify, ruim 600 miljoen luisteraars en dan nog steeds verlies draaien

07 feb , 10:58 Entertainment
depositphotos 378046932 xl

Het is een flinke tegenvaller voor het Zweedse bedrijf Spotify, want er is een verlies geboekt van 75 miljoen euro. We zouden het ons niet voor kunnen stellen, een leven zonder Spotify, want wie maakt er nou geen gebruik van?!

Dit is nagenoeg het zeventiende jaar op rij dat Spotify verlies maakt. Door deze reden was de streamingsdienst vorig jaar al genoodzaakt om 6 procent van de werknemers de deur te wijzen. Zij konden hier niet onderuit komen door de oplopende rente. Toch was er in het derde kwartaal van 2023 een ‘kleine’ winst van 32 miljoen, maar dit zette helaas voor het platform niet door.

Verlies

De dienst heeft 602 miljoen luisteraars en dat is niet mis. Dat is zelfs 34,4 keer het aantal inwoners van ons kikkerlandje. Maar hoe komt het nou eigenlijk dat Spotify zoveel verlies draait terwijl het een van de meest bekende muziekstreamingdienst is? Dit komt doordat er steeds meer uit wordt gegeven aan de marketing van het platform. Ook is een grote kostenpost geweest om te investeren podcasts en luisterboeken.

Daar komt dan ook nog bij dat het bedrijf zelf meldt, dat het last heeft van terughoudendheid bij adverteerders die reclametijd kunnen inkopen op Spotify.

Premium

Wij kunnen ons voorstellen dat je via Spotify naar muziek en podcasts luistert omdat het gratis is. Wij doen het namelijk zelf wel. Toch heeft het muziekplatform een tijd geleden een premium mogelijkheid het leven in geroepen: Spotify Premium. Als je dit abonnement hebt dan betaal je een maandelijks bedrag om van flink wat voordelen te kunnen profiteren. Zo kan je onder andere reclamevrij muziek luisteren en heeft de muziek een hogere geluidskwaliteit.

Dit betaalde account groeit flink. In het derde kwartaal van vorig jaar is het met maar liefst 15 procent gestegen, wat gelijk staat aan 31 miljoen mensen.

Delen met
Ook interessant