Vergeten deur zet Apple Store Amsterdam opnieuw in de schijnwerpers

22 apr , 18:00 Entertainment
68077a3de9040
Afgelopen weekend stond de Apple Store aan het Leidseplein in Amsterdam opnieuw volop in de belangstelling. Niet vanwege een productlancering of lange rijen voor de nieuwste iPhone, maar door een opmerkelijk beveiligingsincident. Terwijl de onlangs verschenen Netflix-documentaire iHostage de aandacht vestigt op de gijzeling die zich in 2022 in dezelfde winkel afspeelde, was het dit keer de slordigheid van een beveiliger die voor opschudding zorgde.
Zondagochtend trokken tientallen toeristen verbaasd de imposante glazen deuren van de Apple Store open en liepen ongehinderd de winkel binnen. Het enige probleem? De winkel was officieel gesloten vanwege Pasen en er was natuurlijk geen enkele medewerker te bekennen. Wat volgde was een bizarre situatie: klanten zwierven nietsvermoedend rond tussen honderden euro’s aan elektronica, terwijl niemand toezicht hield.

Oeps, foutje

Volgens een woordvoerder van Apple is de oorzaak terug te voeren op een menselijke fout. Een beveiliger had de toegangsdeur per ongeluk niet op slot gedaan voordat hij vertrok voor zijn koffiepauze. Hierdoor stond de winkel voor onbepaalde tijd open voor het publiek, zonder dat iemand het meteen doorhad. Bezoekers die zich binnen bevonden, gaven aan zich niet direct bewust te zijn geweest van de ongewone situatie. Sommigen dachten dat de winkel al open was; anderen waren vooral verbaasd dat ze geen medewerkers zagen.
Gelukkig lijkt er tijdens het incident niets gestolen te zijn. Apple geeft vooralsnog geen inhoudelijk commentaar over eventuele schade of interne maatregelen. Wel wordt er intern onderzoek gedaan naar het voorval. “We nemen de veiligheid van onze winkels en klanten uiterst serieus,” liet het bedrijf in een korte verklaring weten.

Terugblik naar 2022

Het incident roept onvermijdelijk herinneringen op aan de gijzeling van februari 2022, waarbij een gewapende man urenlang een klant in gijzeling hield in dezelfde Apple Store. De gijzelnemer eiste 200 miljoen euro in cryptovaluta en werd uiteindelijk uitgeschakeld toen hij tijdens een vluchtpoging werd aangereden door een gepantserd politievoertuig. De gijzeling eindigde zonder slachtoffers onder de gegijzelden, maar liet een diepe indruk achter op Amsterdam en de techwereld.
Netflix bracht eerder deze maand de documentaire iHostage uit, waarin de gijzeling vanuit verschillende perspectieven wordt gereconstrueerd. De film laat onder meer zien hoe geavanceerde technologie, zoals Apple's 'Find My' functie, een cruciale rol speelde in het volgen van de situatie en het redden van levens. De timing van deze nieuwe beveiligingsblunder voelt dan ook extra wrang.

bizarre eenmalig foutje, zegt Apple

Hoewel het incident van dit weekend gelukkig niet heeft geleid tot schade of gevaar, is het een pijnlijke herinnering aan het belang van strikte beveiligingsprotocollen, zeker op een locatie met zo’n beladen verleden. Veiligheidsexperts benadrukken dat zelfs kleine menselijke fouten grote risico’s kunnen opleveren, vooral in winkels met waardevolle elektronica en grote bezoekersaantallen.
Voorlopig lijkt het erop dat de Apple Store er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, maar het incident zal ongetwijfeld intern worden geëvalueerd. En het publiek? Dat kreeg, misschien onbedoeld, een unieke kans om even ongestoord tussen de nieuwste gadgets te dwalen, alsof de winkel speciaal voor hen geopend was.
Delen met
Ook interessant