Ondanks dat we met z’n allen al bezig zijn met het milieu, zijn we er natuurlijk nog lang niet. Daarom gaat Umbro door met het bestrijden van textielverspilling. Dit doen ze door samen met breigoedontwerper Nova Nørgaard een nieuwe gezamenlijke collectie te presenteren met de titel "Make New".
In het kader van de upcycling campagne zijn vier makers uitgedaagd om Umbro-laarzen, -ballen, tenues en sportartikelen te pakken en er iets nieuws van te maken. Nova Nørgaard heeft nu het eerste gedeelte van het initiatief gepresenteerd, met een nieuwe look die tweedehands garens gebruikt om voetbalshirts nieuw leven in te blazen voor haar onafhankelijke kledingopdruk, Nouveau Nova.
We snappen dat niet iedereen helemaal thuis is in de wereld van producten hergebruiken, dus we leggen het even uit. Upcycling is een vorm van recycling waarbij het product na verwerking dezelfde of zelfs een betere kwaliteit heeft. Een onbruikbaar product wordt verwerkt tot een nieuw product dat meer waarde heeft dan daarvoor, zoals een nieuwe tas van oude denim of in dit geval dus een jurk van een voetbalshirt.
Laten we vooropstellen dat we niet snappen waarom je überhaupt je (oude) voetbalshirt weg zou doen (met uitzondering van boze Feyenoorders die Berghuis op hun rug hadden). Maar zulke prachtstukken hoor je niet weg te doen, want het is niet “oud, maar retro”. We hopen dan ook maar dat hiervoor een niet verkocht shirt uit de fanshop is gebruikt.
Met het keepersshirt van EA Guingamp uit 2021/22 als haar originele sjabloon, is het tenue bewerkt tot een jurk. Het ontwerp wordt aangevuld met een verzameling gebreide details, terwijl verschillende tinten groen zijn gecombineerd om eer te bewijzen aan de originele kleuren van het shirt. Ondertussen integreert Nørgaard ook verstelbare trekkoorden in de naden van de jurk, voor een verstelbare pasvorm.
Creatievelingen van over de hele wereld hebben ook de kans gekregen om bij het initiatief betrokken te raken door voorbeelden van hun eigen upcycled creaties in te dienen op de officiële Umbro-website. De beste inzendingen krijgen vervolgens een mysteriebox met Umbro-items toegestuurd, samen met een uitdaging om een uniek ontwerp te maken.
Winnaars van de wedstrijd worden vervolgens lid van Diamond FC, het officiële influencer-team van Umbro, waar ze een jaar lang regelmatig productdrops en upcycling-uitdagingen krijgen.