Het is officieel: het vervolg op David Finchers legendarische The Social Network komt eraan. De film, die in 2010 de geboorte van Facebook en de opkomst van Mark Zuckerberg naar het grote scherm bracht, krijgt een nieuw hoofdstuk onder de titel The Social Reckoning. Release date? Zet 9 oktober 2026 maar alvast in je agenda.
Een cast waar je U tegen zegt
Na maanden van geruchten is de line-up bekend en die liegt er niet om. Oscar-genomineerde Jeremy Strong (bekend van Succession) duikt in de huid van Mark Zuckerberg, dit keer als de volwassen versie van de man die inmiddels Meta leidt. Mikey Madison speelt klokkenluider Frances Haugen, die de wereld wakker schudde met onthullingen over Facebooks interne documenten. Jeremy Allen White neemt de rol van Wall Street Journal-journalist Jeff Horwitz op zich, wiens artikelen The Facebook Files de basis vormden voor dit vervolg.
En dan is er nog een verrassende bijrol: stand-up comedian Bill Burr verschijnt als een fictief personage dat meerdere echte figuren samenvoegt. Een slimme zet van Aaron Sorkin om wat scherpte, humor én spanning toe te voegen aan het drama.
Donkere kanten van sociale media
Waar The Social Network vooral draaide om ambitie, verraad en het ontstaan van een miljardenimperium, duikt The Social Reckoning de duistere krochten van sociale media in. Sorkins script belicht hoe interne rapporten waarschuwden voor de schadelijke effecten van Facebook en Instagram op jongeren, en hoe het bedrijf desinformatie liet woekeren. De film behandelt ook de rol van sociale media tijdens de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021, een rauw en confronterend thema dat meteen het gewicht van deze sequel onderstreept.
Sorkin aan het roer
Aaron Sorkin, meester van de vlijmscherpe dialoog, schrijft niet alleen het script maar neemt dit keer ook plaats in de regiestoel. Met Todd Black, Peter Rice en Stuart Besser als producenten krijgt de film dezelfde zwaargewichten achter zich als zijn voorganger. En dat moet ook, want The Social Network was een monsterhit die 226 miljoen dollar binnenhaalde én acht Oscar-nominaties pakte.
Als dit vervolg dezelfde scherpte en impact weet te combineren met de nieuwe thema’s, dan hebben we het niet zomaar over een sequel, maar over een film die social media definitief een spiegel voorhoudt.