Een noodlanding door een kopje koffie. Het klinkt als een 1 aprilgrap van Air Crash Investigation , maar het overkwam piloten van Delta Airlines. Toen één van de piloten zichzelf wilde belonen met een kopje pleur morste hij over de apparatuur. De Airbus 350 werd vervolgens gedwongen een noodlanding te maken in Fairbanks, Alaska.
Het vliegtuig had geluk bij een ongeluk. De vlucht was namelijk onderweg naar Seoul en maakte een noodlanding vlak voor de kust. Wat dat betreft had het heel anders af kunnen lopen. "Ahh, mijn koffie!" als laatste woorden op de zwarte doos? Pff, je zou toch verwachten dat een vliegtuig van een paar miljoen wel tegen een paar milliliter koffie kan.
Noem de cockpit van de A350 en je zult ongetwijfeld van alle piloten dezelfde ergernis horen: de cupholders. De meegeleverde bekerhouders zijn namelijk net te klein om fatsoenlijk je drinken neer te kunnen zetten. Als alternatief gebruikten de piloten het instrumentenpaneel als een geïmproviseerde tafel. We gebruiken bewust verleden tijd, want het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (adempauze) was het zat. Na meerdere noodlandingen besloten ze er een stokje voor te steken. Als een piloot nu een bakkie troost wil, moet dat maar veilig uit de buurt van de center console.
Het Franse luchtvaartbedrijf werd genoodzaakt om een oplossing te bedenken op dit probleem. Je zou het bij de wortel kunnen aanpakken: haal even wat bekerhouders bij een ander bedrijf en demonteer de oude probleemmakers. Toch hebben de Fransozen een 'betere' oplossing. Het instrumentenpaneel heeft een extra omslag tot de instrumenten geheel dichtgemaakt kunnen worden. Ook heeft het bedrijf een speciaal noodprotocol gemaakt voor het geval er weer drinken gemorst wordt.
Mocht je dus tijdens je volgende vlucht een piloot zien met een enorme koffievlek op z'n strakke witte shirt, maak je dan geen zorgen. Intussen heeft de luchtvaart hier wel van geleerd. In ieder geval Airbus.