We hebben er het afgelopen jaar veel over gehoord, non-fungible token. Oftewel, NFT. Het zijn digitale bestanden die gekoppeld zijn aan een digitaal ‘iets’, zoals een afbeelding, video of tweet. In de NFT staat vermeld wie de eigenaar van het digitale bestand is. Grote merken kunnen natuurlijk niet achterblijven. Daarom komt Nike met een nieuw digitaal platform. Het nieuwe web3-platform van Nike wordt .Swoosh genoemd. Het kledingmerk gaat hier virtuele sneakers, kleding en accessoires verkopen. NFT’s dus. Met .Swoosh wil het merk een actieve web3-community opbouwen voor de lange termijn.
.Swoosh
Met dit platform zullen fans uiteindelijk toegang kunnen krijgen tot exclusieve events, samenwerken met eigen ontwerpers van Nike aan nieuwe producten en zelfs verdienen aan de verkoop van virtuele producten.
“Het wordt een plek waar onze community samen kan komen en samen met ons de toekomst kan creëren. Je kunt virtuele Nike-producten verzamelen, ruilen en flexen. Ook kun je naar evenementen in real life gaan met je token-gated virtuele creaties”, vertelt Ron Faris, de baas van Nike Virtual Studios.
Ambities
Voor .Swoosh werkte Nike samen met het team van RTFKT. Dit is een NFT-startup die Nike eind vorig jaar overnam. De ambities zijn groot, maar voor nu begint het platform kleinschalig. Er is nog geen app en geen mogelijkheid om te chatten met andere gebruikers. Tot dusver kan .Swoosh alleen gebruikt worden door gebruikers die Nike zelf selecteert.
Je kunt jezelf wel alvast op de wachtlijst zetten. Als je geselecteerd bent, kun je een eigen .Swoosh domein aanmaken. Dat is dan jouw digitale plekje in de metaverse van Nike. Hier kunnen anderen bijvoorbeeld jouw collectie aan virtuele sneakers bewonderen.
Ekkies verdienen
Verder wordt het ook mogelijk om ekkies te verdienen met je creaties. Komende lente kunnen gebruikers bijvoorbeeld hun eigen virtuele producten gaan creëren. Als Nike dit opneemt in een officiële productlijn, kun je een deel van de omzet krijgen.
Ook zullen de creaties buiten .Swoosh gedragen kunnen worden. Niet in de werkelijke wereld, maar wel online. Bijvoorbeeld tijdens een online game. Best tof als je je eigen creatie terugziet bij het karakter in een game.
Wij zijn benieuwd of dit platform een hitje gaat worden of dat de NFT-markt net zo hard instort als die van de crypto. Alvast broeden op een toffe schoen die Nike uiteindelijk meeneemt in de collectie om daar aan te verdienen, kan geen kwaad.